فرمایشات مقام معظم رهبری درباره صرفه جویی در آب

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 خرداد 1397 | 11:17 ق.ظ
فرمایشات مقام معظم رهبری درباره صرفه جویی در آب کشاورزنیوز

حضرت مقام معظم رهبری:

کشور ما کشور پر آبی نیست حداکثر صرفه جویی را ما مردم ایران در آب باید انجام دهیم.ما امروز از آب در کشور استفاده بهینه نمی‌کنیم؛ ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می شود . مصرف غلط ، مصرف اسراف آمیز

یعنی اگر در کار کشاورزی ما ده درصد صرفه‌جوئی کنیم مقدار مصرف شرب و صنعت و امثال اینها به دو برابر خواهد رسید

یکی از موارد اسراف، اسراف در آب است نه فقط آبی که مصرف شُرب در خانه‏ها می‏شود نوع آبیاری کشاورزی ما هم یک نوع مسرفانه است و آب را هدر می‏دهیم.

اگر ما بتوانیم در بخش کشاورزى ده درصد صرفه‌جوئى کنیم ببینید چه اتفاقى مى‌افتد. در واقع امکانات بهره‌بردارى از آب در بخش غیر کشاورزى دو برابر می‌شود که این بسیار چیز مهم و باارزشى است.

به تجربه دانسته شده است که با آب کم هم همراه با صرفه‌جویی و روشهای علمی می‌شود زمین را آباد کرد ما اگر تلاش کنیم اگر از روشهای علمی استفاده کنیم و مدیریت درست را به‌کار ببریم با همین میزان موجودی آبی که در ایران داریم می‌توانیم این سرزمین وسیع را یکپارچه پوشش گیاهی دهیم.

معروف است که ایران کشورِ کم آبی است اما اگر با عقل و تدبیر و روحیه‌ی خستگی‌ناپذیر پیش برویم می‌شود از همین آب موجود استفاده کرد آبها را که هرز می‌رود مهار کنیم آبها رادرست مصرف کنیم در مصرف آب اسراف نکنیم با کار علمی و مدبّرانه می‌شود استفاده‌ی بهینه کرد.

لازم است از تولید تا مصرف تا بازیافت آب را صرفه‏جوئی کنیم یعنی از سدهایمان صیانت کنیم شبکه‏های آبرسانی را اصلاح کنیم آبیاری‏های باصرفه‏ی در کشاورزی را آموزش بدهیم که چه جوری آبیاری بشود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار