چرخ زندگی کشاورزان نمی چرخد/ ممنوعیت راهکاری موقتی

سمیه غافلی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 خرداد 1397 | 09:39 ق.ظ
چرخ زندگی کشاورزان نمی چرخد/ ممنوعیت راهکاری موقتی کشاورزنیوز

کشاورز نیوز؛از ممنوعیت کشت برنج در خوزستان گزارش می دهد؛
ممنوعیت کشت برنج در خوزستان باعث نگرانی کشاورزان بسیاری شده و متأسفانه چرخ زندگی آنها نیز متوقف شده است.
به گزارش کشاورز نیوز، بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه کشت برنج در استان خوزستان ممنوع است؛ این تصمیم وزارتخانه هرچند با اعمال نظر وزیر نیرو بوده ولی موجبات نارضایتی کشاورزان برنج کار استان خوزستان شده است.
برنج کاران یک هفته متوالی مقابل استانداری خوزستان دست به اعتراض مسالمت آمیز زده و خواستار تغییر در این تصمیم گیری و توجه ویژه به وضعیت معیشتی و بلاتکلیفی خود شدند.
امسال ضرر زیاد به زندگی کشاورزان وارد می شود
یکی از کشاورزان اهوازی در گفتگو با خبرنگار کشاورزنیوز در پاسخ به اینکه ممنوعیت کشت برنج چه مشکلاتی برای آنها به وجود می آورد، اظهار می کند: ۱۲ نفر کارگر برای کار کشاورزی دارم و بهتر است بپرسید حقوق این تعداد کارگر را از کجا می توانم تامین کنم وقتی نباید برنج بکارم؟ چه کسی می تواند به من و خانواده های این کارگران جواب بدهد؟
حمیدی با اشاره به اینکه از آب زهکش بی‌استفاده و بلا استفاده که به هور وارد می شود می خواستیم از آن مقداری جهت کاشت شلتوک استفاده کنیم که بتوانم حقوق کارگر را تامین کنم ادامه می دهد: ولی متاسفانه باز هم از سوی اداره شیلات نامه مبنی بر اینکه از نمی توانید از این ذهکش استفاده کنید نوشته شده است؛ چه کسی باید به داد این کشاورز ها برسد نه از آب زهکش از آب کارون پس از کجا بایستی آب برای زمین های خود تامین کنیم؟
او در پایان یادآور می شود: اگر کشاورزان امسال شلتوک نکارند، یعنی نمی توانند به درستی چرخ زندگی خود را بچرخاند.
ممنوعیت کشت های پرمصرف راه حلی موقتی
کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار کشاورزنیوز عنوان می کند: با توجه به محدودیت منابع آب در سراسر کشور، محدود کردن کشت های پرمصرف شاید در ظاهر راه حل موقتی برخی مراجع تصمیم گیرنده در حوزه منابع آب باشد ولی در واقع بهترین تصمیم اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.
شبنم قنواتی با تأکید بر اینکه بهترین شیوه برای مقابله با کم آبی موجود استفاده از روش های نوین آبیاری است، ادامه می دهد: حذف یک محصول استراتژیک از منطقه ای تبعات متنوع و مخربی را در پی دارد؛ مثلا همین مزارع برنج و کشت آن در استان خوزستان که به طور جدی ایجاد اشتغال مردم محلی مرتبط است، تبعات مثبت اجتماعی و به دنبال آن تامین امنیت دارد؛ مزارع برنج را می توان به عنوان “تالاب های موقتی” نامید که سهم بسزایی در جلوگیری از گسترش ریزگردها با منشأ داخلی دارند.
ممنوعیت کشت عاملی برای ایجاد کانون جدید ریزگردها
این کارشناس با بیان اینکه تعطیلی این کشت ها در آینده نزدیک احتمال ایجاد کانون های ریزگرد جدید با منشأ داخلی را به دنبال دارد، می گوید: با توجه به خشک شدن اراضی کشاورزی اگر بنا به تعطیلی کشت برنج باشد، باید در کویر این کشت پرمصرف تعطیل شود نه اینکه کشت برنج را با آب انتقالی از سرشاخه های رودهای استان خوزستان ادامه دهند.
وی اضافه می کند: مسئولان استان های کویری یا دارای کمبود آب مثل اصفهان با قاطعیت اعلام می کنند که در استان ما طبق قانون ممنوعیت کشت هیچ کشتی به غیر از خشخاش ندارد.!!!
یک بام و دوهوای استان های کویری/ تداوم کشت برنج در این استان ها
کارشناس محیط زیست تصریح می کند: با این رویکرد و نگاه یک بام و دو هوا در استان های فلات مرکزی با کمبودهای جدی منابع آب آنها کشت برنج را ادامه می دهند ولی متأسفانه در جلگه خوزستان این ممنوعیت، قانونی و اجتناب ناپذیر است!
مشکلات فردی و خشکسالی علت اصلی عدم کشت
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با خبرنگار کشاورزنیوز با بیان اینکه علت ممنوعیت کشت فقط خشکسالی، کاهش آورد رودخانه ها و مخازن سدها است، اظهار می کند: در زمانی که آب نداریم به تبع آن باید منابع موجود را صرف کشت های کم مصرف کنیم تا مدیریت آب در بحث کشت لحاظ شود ولی برنج کشتی پرمصرف است.
مصطفی شبه ادامه می دهد: شالیکاران برنج جزو الگوی کشت های طراحی شده نیستند و امکان تأمین میزان آب درخواستی آنها وجود ندارد. همچنین زهکش های ما برای دفع آب کشت شالیکاران طراحی نشده اند.
وی تشریح می کند: مشکلات فردی و خشکسالی علت اصلی عدم کشت بوده و توصیه‌های وزارت جهاد کشاورزی این است که در استان های شمالی کشت برنج انجام و در دیگر استان ها به یک شکلی مخالف است و بنابراین برای استان میسر نیست که کشت برنج داشته باشیم.
این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که با توجه به کمبود آب و خشکسالی چه راهکارهایی در مصرف کشاورزی اعمال شده می گوید: بخش عمده ای از راندمان کل در اراضی کشاورزی پایین است و روش های مختلفی باید برای افزایش آن به کارگیری شود؛ برخی از مدل ها نیازمند کارهای بلندمدت و برخی هم نیازمند انجام کارهای کوتاه مدت است.
شبه اضافه می کند: تغییر در روش های آبیاری یکی دیگر از موارد مهمی است که در درجه اول در حوزه وظایف و مأموریت های وزارت جهادکشاورزی است چون مرزعه در حیطه وظایف این وزارت تعریف شده است؛ البته وزارت جهاد کشاورزی اقدامات متعددی از جمله ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین داشته و دارد ولی هر اقدامی در مزرعه انجام شود چه در زمینه روش های آبیاری و یا الگوی کشت همه زیرمجموعه وظایف این وزارتخانه هستند.
وی با اشاره به اینکه مدتی است که برای استفاده از روش های نوین آبیاری تحت فشار تسیهلاتی بلاعوض از سوی دولت در صندوق های جهاد پیش بینی شده بیان می کند: هر کسی می تواند از این تسهیلات استفاده کند و با توجه به بلاعوض بودن حدود ۵۰ درصد از آن واقعا به صرفه است.
این مقام مسئول یادآوری می شود: دولت زمینه تشویق کشاورز برای استفاده از روش های نوین را عملا فراهم ولی باید در حد گسترده تری فعالیت ها را انجام داد؛ شاید در برخی نقاط از روش های جدید بهره مند شوند ولی آن نقاط تخصیص آب نداشته باشند و ما هم نمی توانیم برای اراضی جدید وارد کشت شده آبی را تأمین کنیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با تأکید بر اینکه در شبکه آبیاری یا حتی آنهایی که مستقیم از رودخانه برداشت آب دارد باید از روش های نوین استفاده شود، ادامه می دهد: با این شیوه ها آب کمتر و با مدیریت بهتر مصرف می شود.
شبه با اشاره به اینکه دربحث الگوی کشت باید به سمت کشت های کم مصرف حرکت کرد، می گوید: در برخی نقاط کشاورزان موضوع کم آبی را باور و از روش های نوین استفاده می کنند. همچنین آبیاری شبانه مسئله ای است که هنوز در همه شبکه ها انجام نمی شود و باید در دستور کار کشاورز قرار بگیرد چون یکی از روش های افزایش راندمان در آبیاری است.
وی در پایان ابراز امیدواری می کند: امیدوارم که این مشکل عظیم کمبود آب برای کشاورزان  خوزستانی مرتفع شود تا شاید استانی سرسبز و  کشاورزان شادمانی داشته باشیم

شیرین سالمی


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار