آسیب به کشت نیشکر سبب بحران تولید و اشتغال در خوزستان می‌شود

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: شنبه 12 خرداد 1397 | 10:17 ق.ظ
آسیب به کشت نیشکر سبب بحران تولید و اشتغال در خوزستان می‌شود کشاورزنیوز

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این‌که کشت نیشکر مورد حمایت نظام صنفی کشاورزی در خوزستان است، گفت: کشت نیشکر در استان از مرداد ماه شروع می‌شود و مقارن با کشت گیاه دیگری در خوزستان نیست.

به گزارش ایسنا، محمود شمیلی ١۶ اردیبهشت ماه در نشست مشترک با رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان که با محوریت بررسی راهکارهای موجود برای گذر از بحران آبی برگزار شد، با بیان این‌که کشت نیشکر مورد حمایت نظام صنفی کشاورزی در خوزستان است، اظهار کرد: کشت نیشکر در استان از مرداد ماه شروع می‌شود و مقارن با کشت گیاه دیگری در خوزستان نیست.

وی افزود: زراعت نیشکر تابستانه است وفقط  با زراعتی مثل برنج همزمانی دارد و تداخلی با سایر کشت‌ها ندارد از این رو لازم است تا میزان آب مصوب شده در ستاد خشکسالی، برای آبیاری به کشت نیشکر اختصاص داده شود.

شمیلی با بیان این‌که که ضرر و زیان گیاه دایمی نیشکر به مراتب بیشتر و فراتر از یک گیاه فصلی است و خسارت به آن را باید درسه بعد مختلف کشاورزی و صنعتی و اشتغال دید، تصریح کرد: در حوزه کشاورزی مقایسه گیاه نیشکر با سایر گیاهان زراعی از نظر دوره داشت، مقایسه درستی نیست به دلیل اینکه زراعت‌هایی که در استان خوزستان انجام می‌شود، عمدتا در فصل پاییز و اوایل بهار است و بعد از آن زراعت خاصی غیر از اجرای بسیار محدود برخی باغات نداریم.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی با تاکید بر این‌که تنها زراعت تابستانی در خوزستان نیشکر است، خاطرنشان کرد: این گیاه در طول سال فقط یک بار برداشت می‌شود و این در حالی است که یک کشاورز در سایر اراضی غیر نیشکری می‌تواند در طول سال دو تا سه بار محصول را بکارد و برداشت کند از این رو هیچ گیاهی را نباید با نیشکر مقایسه کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: زمان آب‌بری زراعت نیشکر از رودخانه‌ها نیز با هیچ زراعت دیگری همزمانی ندارد درعین حال در زمان کاشت دیگر محصولات کشاورزی نیز کشت نیشکر در مرحله‌ای از کشت قرار دارد که نیازی به آبیاری ندارد و این مسئله باید برای افکار عمومی و کشاورزان به صورت شفاف بیان شود تا از مشکلاتی که به دلیل بحران آبی، آبیاری مزارع نیشکر را تهدید می‌کند، کاسته شود.

وی با اظهار این‌که نیشکر نیز مانند سایر گیاهان کشاورزی در خوزستان تحت پوشش صنف کشاورزی است، گفت: شرکت توسعه نیشکر نیزهمانند دیگر صنوف کشاورزی، حق عضویت خود را به نظام صنفی کشاورزی پرداخت می‌کند و از این منظر تفاوتی با سایر زراعت‌های موجود در استان خوزستان ندارد.

شمیلی، با تاکید بر حفظ یکپارچگی در صنعت کشاورزی خوزستان گفت: ریاست نظام صنفی کشاورزان خوزستان نیز با اعتقاد بر لزوم حمایت از کشت نیشکر در خوزستان در این نشست مشترک اظهار کرد که  کشت نیشکر در استان، همانند سایر گیاهان زراعی تحت حمایت‌های نظام صنفی کشاورزی قرار دارد.

وی اظهار کرد: نیشکر در سطح وسیعی از استان خوزستان کشت می‌شود واز شمال تا جنوب را در بر می‌گیرد، از این رو حمایت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان می‌تواند بسیاری از تنگناهای پیش روی این زراعت در استان را مرتفع سازد.

شمیلی، پرداخت “معوض کشت” را از مباحث دیگر عنوان شده در این نشست عنوان کرد و در تبیین آن گفت: در برخی استان‌ها مثل اصفهان مقرر شده است که صنایع آب بر مثل فولاد، پتروشیمی٬ ذوب آهن و … بخشی از درآمدهای خود را به کشاورزانی که به علت خشکسالی قادر به کشت و کار نیستند اختصاص دهند.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی، با بیان این‌که اشتغال بیش از ۱۹ هزار نفر و معیشت ۱۰۰ هزار خوزستانی، وابسته به توسعه نیشکر و همچنین تولید محصول استراتژیک شکر است، خاطرنشان کرد: در استان خوزستان نیز اگر قرار است “معوض کشت ” پرداخت شود، شرکت توسعه نیشکر نیز یکی از متضررین خشکسالی است که باید از این منظر مورد توجه قرار بگیرد و این معوض کشت به دلیل خشکسالی به نیشکر نیز تعلق بگیرد.

وی، با بیان این‌که در استان خوزستان بیش از ۵٠ درصد تولیدات کشاورزی توسط توسعه نیشکر تولید می‌شود ٬ تصریح کرد:  گیاه نیشکر دارای ارزش افزوده بالایی است وعلاوه بر رونق کشاورزی و همچنین تولید شکر٬ صنعت و اقتصاد استان نیز با کشت نیشکر در خوزستان رونق پیدا می‌کند و اگر به هر دلیلی این زراعت متحمل خسارت شود،  بخش صنعت هم خسارت جبران ناپذیری متحمل خواهد شد .

شمیلی بیان کرد: کاهش ضریب امنیت تولید برای شرکت توسعه نیشکر به عنوان بزرگترین قطب متمرکز کشاورزی – صنعتی کشور، تبعات ناگواری در سطح منطقه‌ای و ملی در پی خواهد داشت واشتغال و رونق اقتصادی در دو بخش کشاورزی و صنعت آسیب جدی خواهد دید.

وی گفت: بر اساس مصوبه ستاد خشکسالی مقرر شده به کشت‌های دائمی آب تعلق بگیرد و نیشکر در راس گیاهانی است که به صورت دائمی در استان کشت می‌شود. ارزش افزوده‌ای هم که از طریق کشت نیشکر نسبت به آب مصرفی ایجاد می‌شود، ارزش افزوده بالایی در استان خوزستان است.

شمیلی با بیان این‌که شرکت توسعه نیشکر برای افزایش بهره‌وری وحفظ  منابع آبی گام‌های موثری برداشته است٬ گفت: اخیرا در پروژه شورورزی٬ شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بهره‌گیری از زهاب نیشکر برای کشاورزی٬ فرصت جدیدی برای استان ایجاد کرده است. با استفاده مجدد از زهاب، علاوه بر برنامه‌ریزی برای مهار ۳۵ هزار هکتار از اراضی کانون شماره ۲ مولد ریزگرد در منطقه٬ می‌توان یش از یک میلیون تن به میزان تولیدات کشاورزی استان اضافه کنیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار