کشاورزانِ بی آب / تجمع در حاشیه دز

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: شنبه 19 خرداد 1397 | 09:32 ق.ظ
کشاورزانِ بی آب / تجمع در حاشیه دز کشاورزنیوز

قاسم منصور آل کثیر

درحالی که کشاورزان اصفهان مشغول کشت های خود هستند، مردم شوش در کنار سه رودخانه اجازه ی کشت شلتوک ندارند.

صبح امروز ماموران سازمان آب و برق اقدام به قطع پمپ های کشاورزان کردند و گفتند اجازه ی کشت ندارید. تجمع کشاورزان نیز بی فایده بود و جز “نظاره” چاره ای نداشتند.

کشاورزان روستای “بیت یباره” و “بیت یدی” از چند روز پیش اقدام به کاشت شلتوک کردند. آنها می گویند اگر ممنوعیت کشت بود چرا قبل از کاشت به ما اطلاع ندادند؟ این کشاورزان درنظر داشتند از زهکش شرکت میان آب برای کاشت استفاده کنند.

کشاورزان می گویند چرا ممنوعیت برای شرکت های نیشکر که محیط زیست ما را نابود کرده اجرا نمی شود و تنها برای کشاورزان روا می شود؟

آخرین اخبار از وضعیت کشت در حاشیه ی رود دز چنین است که کشاورزان از بالا تا پایین دست در تلاش برای آبرسانی و جلوگیری از نابودی کشتشان هستند.

به گفته ی کشاورزان، زهکش میان آب از دیروز توسط شرکت نیشکر قطع شده است. بخشی از کشاورزانِ آن منطقه نیز برای کشتِ محصولاتشان سعی می کنند از باقی مانده ی این آب استفاده کنند.

کشاورزان از منطقه آهودشت گرفته تا بیت یدی و بیت یباره هر کدام سعی می کنند به نحوی آب را برای خود نگه دارند.

مسئولان و نهادهای مربوط و ناظر لازم است تبعات اجتماعی چنین وقایعی را بررسی کنند. اکنون احتمال ایجاد شکاف اجتماعی میان کشاورزان بالادست با پایین دست وجود دارد. پر واضح است که تبعات اجتماعی بسیار جبران ناپذیرتر از تبعات اقتصادی است.

مردم انتظار دارند تا نماینده ی آنان در مجلس بجای سکوت، چاره ای اساسی برای آنان اتخاذ کند. پیش از این همین کشاورزان در سیلاب دو سال پیش آسیب اقتصادی شدیدی دیدند که نماینده و دیگر مسئولان قادر به رسیدگی و حل مشکلات آنان نشدند.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار