در پی بروزبحران کشاورزی

سمیه غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 22 خرداد 1397 | 03:43 ق.ظ
در پی بروزبحران کشاورزی برخورد قهری سازمان آب و برق با کشاورزان خوزستان

برخورد قهری سازمان آب و برق با کشاورزان خوزستان

مقاومت کشاورزان روستاهای کعب وزبید درمقابل جمع آوری پمپ های آبکشاورزان روستاهای کعب وزبید در محدوده بخش شوش در مقابل نیروهای انتظامی که قصد جمع آوری پمپ های آب کشاورزی را داشتند، مقاومت کرده و از جمع آوری پمپ های آب جلوگیری شد.

به گزارش کشاورزنیوز، درپی بروز بحران کشاورزی و اعلام محدودیت و ممنوعیت کشت تابستانه، بسیاری از کشاورزان استان با مشکلات فراوانی دسته وپنجه نرم می کنند به صورتی که روز گذشته سازمان آب و برق خوزستان با همکاری ماموران نیروی انتظامی درصدد جمع آوری پمپ های آب زمین کشاورزی این دو روستا بر آمده بودند که با مقاومت کشاورزان مواجه شده اند.

براساس این گزارش، روستاهای زبید و دبات کعب محدوده بخش شوش که از رودخانه دز آبگیری و به کشت شلتوک می پرداختند، متاسفانه علیرغم اینکه شلتوک زمین های کشاورزی آنها سبز شده ؛ اما سازمان آب وبرق استان با کمک ماموران نیروی انتظامی در صدد جمع آوری پمپ های آب زمین های کشاورزی برآمده بود که با مقاومت کشاورزان و جلوگیری از این اقدام مواجه شدند.که خوشبختانه نیروی انتظامی با نهایت احترام و رافت، با کشاورزان برخورد کرده است

به گزارش کشاورز نیوز،هرچند باتوجه به کاهش نزولات جوی، هیچ‌کارشناسی کشت شلتوک که به عنوان کشت اولیه ست نمی تواند آن را به کشاورزان توصیه کند، اما به نظر می رسد معاون حفاظت و بهره داری از منابع آبی استان در مدیریت بحران خشکسالی همان اشتباهات مدیریت خشکسالی سال ۸۰_۷۹ را دنبال می کند!در آن سال، سازمان آب وبرق خوزستان به جای توجیه منطقی، اطلاع رسانی صحیح به کشاورزان جهت امتناع آنها از کشت همزمان با بروز پدیده خشکسالی، از آسانترین و در دسترس ترین ابزار خود یعنی اقدام به راهکارهای قهری و قانونی استفاده نمود.

راهکارهای که نهایتا با مقاومت شدید کشاورزانی که به جز کشاورزی امرار معاش دیگری ندارند،مواج شدیم که علیرغم این برخوردهای قهری اما یکی از بالاترین آمار کشت شلتوک در تمام سالها به همان سالهای خشکسالی ۸۰_۷۹ اختصاص یافته است.

البته ناگفته نماند که در پی بروز اتفاقات ناگواری که در آبادان به علت مشکلات آب شرب به وجود آمد حوادث ناگواری برای چند هم استانی به علت سوء مدیریت سازمان آب وبرق وقت از منابع آبی استان افتاد!

این درحالی است که در سال ۸۷ علیرغم بروز پدیده خشکسالی گسترده ای در استان، مدیران وقت سازمان آب وبرق خوزستان، مدیریت خشکسالی را با رویکرد فرهنگی و اقناع سازی به پیش بردند.
عملکردی که خروجی مطلوبی را در پی داشت و نهایت همکاری کشاورزان محروم را به همراه داشت.

اما به نظر می رسد، این روزها معاونت حفاظت و بهره برداری سازمان آب وبرق خوزستان ، قدرت هرگونه ابتکار عمل و مدیریت بحران را از دست داده و به همان راهکارهای قهری و شکست خورده خشکسالی سال ۹۰ متوصل شده است!

البته طبق اخبار واصله! این نوع مدیریت معاونت مذکور، باعث نگرانی و دلسری پرسنل آن مجموعه را نیز در پی داشته است!
به نحوی که کارشناسان اعتقاد دارند در صورت ادامه این نوع مدیریت توسط معاونت نام برده، تابستانی بسیار پر چالش در پیش رو خواهیم داشت!

همچنین براساس اخبار دریافتی از حوزه کارون، معاون حفاظت وبهره برداری از منابع آب سازمان آب وبرق خوزستان به پلمپ پمپ های آب زمین های کشاورزی و همچنین شبکه های آبیاری شهرهای ویس وملاثانی با صدها هکتار محصول سبز و یا دائم به روی کشاورزان اقدام نموده است!


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار