مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 خرداد 1397 | 10:01 ق.ظ
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان ۱۰۰ درصد مساحت خوزستان درگیر با خشکسالی

۱۰۰ درصد مساحت خوزستان درگیر با خشکسالی

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۹۶ درصد از مساحت خوزستان در خشکسالی بسیار شدید و ۴ درصد در خشکسالی شدید قرار دارند.

به گزارش خبرنگار کشاورزنیوز، کیخسرو چنگلوایی ظهر روز سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: برخی از شهرستان ها مشکل شدید کمبود آب برای دام ها و همچنین علوفه داریم که از طریق سازمان مدیریت استان برای تأمین اعتبار در حال پیگیری هستیم.
وی در واکنش به تلف شدن تعدادی از دام های خوزستان بر اثر کم آبی با اظهار بی اطلاعی از این موضوع افزود: ۱۴ میلیارد تومان اعتبار در حوزه جهاد کشاورزی و عشایر خوزستان برای تأمین آب شرب دام و تهیه علوفه از سازمان برنامه و بودجه درخواست داشتیم.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: بر اساس آمار و مستندات موجود در سال زراعی ۹۷ ـ ۹۶ یکی از بی سابقه ترین خشکسالی های ۶۰ سال اخیر را داشتیم؛ ۹۶ درصد از مساحت خوزستان در خشکسالی بسیار شدید و ۴ درصد در خشکسالی شدید قرار دارند.
چنگلوایی بیان کرد: استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و لرستان که بالادست هستند نیز با خشکسالی مواجه و حدود ۵۵ درصد کاهش بارندگی را تجربه کردند.
وی عنوان کرد: در سال گذشته در حوزه زهره و خیرآباد و در مقطع هندیجان ای سی آب به ۲۲ هزار رسید؛ یعنی عملا آب مرده موجود هم قابل استفاده نبود و کشاورزان شاهد مرگ گندم خود بودند که نمی توانستند از این آب شور برای اراضی استفاده کنند.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: در این حوزه ۴۰ هزار هکتار از اراضی گندم حتی آب اول را دریافت نکرده و گندم های آن ها خشک شد. همچنین در حوزه دز برای اولین بار بعد از ۵۰ سال از ساخت سد دز آب نوبت بندی شد.
ای سی هفت هزار در آبادان و خرمشهر
چنگلوایی خبر داد: ای سی آب در حال حاضر در آبادان و خرمشهر به هفت هزار رسیده است و می پذیریم که از نظر منابع آبی مشکلاتی داریم.
وی تشریح کرد: از اسفند سال گذشته مسئله عدم کشت مطرح شد که به دلیل کاهش بارندگی و پیش بینی برای کاهش آورده ها بود؛ در ابتدا با تکیه بر آمار و ارقام ۵۰ ساله برای این طرح مقاومت و اعلام کردیم که ۵۰ درصد بارندگی ها در بهار رخ می دهد و بعد از این فصل باید تصمیم گیری ها اتخاذ و اعمال شود.
چنگلوایی اضافه کرد: از اسفند ماه سه سناریو مطرح شد که اولین مورد آن ممنوعیت کشت کامل و سناریوی بعدی نیز انجام کشت تابستانه فقط در حوزه کرخه بود.
وی خبر داد: بر اساس بررسی ها و نتیجه گیری های نهایی مقرر شده تا از ممنوعیت مطلق کشت تابستانه (به غیر از گیاهان دارویی مثل یونجه، باغات و نیشکر) به کشت سه درصد زارعین برسیم.
پیگیری معوض کشت برای حوزه های زهره، خیرآباد و مارون
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص ممنوعیت و محدودیت کشت برنج گفت: این محدودیت خلق الساعه نیست و طی سال های اخیر اصلاح الگوی کشت در کشور و از جمله خوزستان مطرح شده تا با توجه به ممنوعیت آب به سراغ محصولات با دوره رشد کم، میزان آب مورد نیاز کم و گردش اقتصادی ـ مالی بیشتری داشته باشد.
چنگلوایی در ادامه با اشاره به اینکه حداقل ۳۰ هزار هکتار برنج استان خشک کاری داریم، گفت: برای تمام خوزستان نمی توان یک نسخه واحد پیچید چون به عنوان مثال در برخی شهرستان ها کشاورزان با دو هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و فعالیت تک کشتی داریم.
وی در خصوص پرداخت معوض کشت بیان کرد: امسال در حوزه کارون، دز و کرخه با توجه به سطوحی که اعلام شد، پرداخت معوض نخواهیم داشت چون کشت تابستان انجام می شود؛ البته در حوزه زهره، خیرآباد و مارون مشکل به قوت خود باقی است و پیگیری پرداخت معوض کشت را برای این حوزه انجام می دهیم.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اعتبار ۳۳۸ میلیارد تومانی اشتغالزایی در خوزستان اضافه کرد: سهم جهاد کشاورزی از این تسهیلات ۱۵۱ میلیارد تومان یعنی ۴۵ درصد است؛ تاکنون با سهم بانک ۱۷۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
تصویب ۴۲۰ میلیارد تومان طرح اشتغالزایی
چنگلوایی با اشاره به درنظر گرفتن اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی با کارمزد ۴ و ۶ درصد ادامه داد: سهم کشاورزی از آن ۱۷۰ میلیارد تومان اختصاصی ۷۶.۵ میلیارد تومان بود ولی ما ۹۶۴ طرح با مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان تصویب کردیم.
وی خبر داد: آن طرح های اشتغالزایی در حقیقت زمینه اشتغال ۴ هزار نفر را فراهم و همچنین ۶۷ پروژه با اعتبار ۶۸۶ میلیارد تومان از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجرا داریم که بیش از ۲ هزار نفر اشتغالزایی خواهند داشت.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اجرای ۲۲۵ هزار شبکه فرعی در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و کاهش چشمگیر مصرف آب گفت: حداقل ۴۲ هزار هکتار از فاز دوم نیز آبیاری تحت فشار است و مشکلی برای اجرایی شدن فاز دوم نداریم.
چنگلوایی عنوان کرد: خارج از اقدامات انجام شده طرح جهاد نصر در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری فقط ۲۰ هزار هکتار خوداجرایی از سوی مردم داشتیم.
شهرک کشاورزی برای ۱۵ شهرستان
وی در ارتباط با وضعیت خشکسالی موجود در استان گفت: به غیر از سه استان شمالی شدت و ضعف خشکسالی در کشور متفاوت است و جایگاه استان خوزستان بین ۶ تا ۷ است.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص شهرک های کشاورزی گفت: در صورت تأمین اعتبار با توجه به امکان سنجی انجام شده در ۱۵ شهرستان خواهد بود که دو شهرستان نیز هم اکنون در حال اجرا داریم.
چنگلوایی با اشاره به هدررفت آب در برخی شیوه های سنتی تولید محصولات کشاورزی یادآور شد: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا همه تولیدکنندگان حوزه کشاورزی می توان حداقل ۳.۵ میلیون تن افزایش تولیدات داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ریزگردها بزرگترین مشکل موجود است، عنوان کرد: ریزگردها حداقل ۱۰ درصد به زراعت، آبزیان، دام و باغات خسارت وارد می کند؛ به عنوان نمونه فقط در یک محصول حدود ۲۵۰ هزار تن خشکسالی داشتیم.
۳.۵ میلیارد مترمکعب مصرف آب نیشکر
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تولید ۵۶۰ میلیون دلار ارزش تولید شکر در کشت توسعه نیشکر در سال ۹۵ ادامه داد: همچنین دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی صنایع تبدیلی و تکمیلی صنعت نیشکر در خوزستان است.
چنگلوایی با اشاره به مصرف بالای آب در کشت نیشکر (۳.۵ میلیارد مترمکعب در سال) اظهار کرد: معادل ۳۱ هزار مترمکعب در هکتار استفاده آب دارند که در سند ملی آب ۱۷ هزار و ۴۰۰ مترمکعب به ازای هر هکتار باید مصرف داشتند.
وی با اشاره به اینکه نمی توان همیشه از آبیاری تحت فشار استفاده کرد، یادآور شد: ۱۸ پارامتر برای استفاده از آبیاری تحت فشار وجود دارد که از آن جمله می توان به کیفیت آب، سرعت باد، وزش باد غالب، میزان دما و تبخیر، کیفیت تبخیر اشاره کرد.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در ارتباط با نخل ها گفت: حدود ۳۶ هزار هکتار نخیلات در آبادان و خرمشهر و حدود ۱۲ هزار هکتار در شادگان داریم؛ در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای احیای نخیلات نیز برنامه ریزی شده است.
۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای نخیلات شادگان
چنگلوایی بیان کرد: با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان برای انتقال آب از کارون به جراحی به منظور حل مشکلات نخیلات شادگان تصویب شده است که سازمان جهاد نصر نیز متولی اجرا خواهد بود.
وی اعلام کرد: وزارت جهاد برای پرورش ماهی در قفس در حدود دو هزار تن برنامه ریزی کرده و اگر سازمان آب و برق مجوز را در استان صادر کند می توانیم در طرح پایلوت تولید ۲۰۰ تنی داشته باشیم.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در پایان با اشاره به نبود زمین خواری در کشاورزی عنوان کرد: تشکیل ۲۵ سانتی متر خاک ۱۷ هزار سال طول می کشد، بنابراین باید برای صیانت از اراضی کشاورزی تمام تلاش خود را به کار بگیریم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار