کشاورزان کاری جز کشاورزی ندارند،به کشاورزان محروم از کشت بیمه بیکاری بدهید

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: یکشنبه 27 خرداد 1397 | 09:53 ق.ظ
کشاورزان کاری جز کشاورزی ندارند،به کشاورزان محروم از کشت بیمه بیکاری بدهید کشاورزنیوز

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور گفت: کشاورزی در وضعیت خوبی بسر نمی برد.

اردلان کاظمی در گفتگو باکشاورزنیوز اظهار داشت: قیمت نهاده های کشاورزی طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته ولی به تناسب آن نرخ خرید محصولات کشاورزی رشد منطقی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه آثار منفی تورم و گرانی نهاده های کشاورزی را در آینده در بخش کشاورزی خواهیم دید گفت: وقتی که نهاده های کشاورزی گران می شوند کشاورز مجبور می شود هزینه های تولید را پایین بیاورد و نهاده های ارزان تر و کم کیفیت تری را در مزارع خود مصرف کند که همین موضوع باعث می شود کیفیت و کمیت تولیدات کشاورزی در سالهای آینده پایین بیاید.

وی گفت: قیمت نهاده های کشاورزی بعضا تا ۵۰ درصد هم افزایش داشته اند ولی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم ثابت مانده است بنابراین کشاورز مجبور است متناسب با نرخ خرید محصول کشاورزی هزینه کند و در غیر این صورت طبیعی است که ضرر می کند.

کاظمی گفت: بعضا برخی کشاورزان که در سالهای گذشته به سمت کشاورزی مدرن و مکانیزه حرکت کرده اند این روزها بدلیل افزایش هزینه های تولید مجبور شده اند به همان کشاورزی سنتی برگردند.

رییس نظام صنفی کشاورزی شیراز گفت: کشاورزان راهی جز کار کشاورزی ندارند و باید در هر شرایطی از کشاورزان حمایت کرد.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اهمیت بیمه تامین اجتماعی کشاورزان گفت: اگر چه کارگران کشاورزی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند ولی کارفرمایان بخش کشاورزی که همان کشاورزان هستند از نعمت بیمه تامین اجتماعی محرومند. بعضا برخی کشاورزان با سن بالای ۹۰ سال بدلیل اینکه بیمه تامین اجتماعی ندارند نمی توانند بازنشسته شود. ناگفته نماند برای بیمه تامین اجتماعی کارگران کشاورزی هم سختگیری می کنند و بیمه معتقد است کارگران کشاورزی به شکل فصلی هستند و شرایط لازم برای بیمه را ندارند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور افزود: اگر کشاورزان بیمه تامین اجتماعی باشند می توانند در شرایط خشکسالی که احتمال محرومیت کشاورزان از کشت وجود دارد از بیمه بیکاری استفاده کنند و نگران خشکسالی نباشند. لازم است به کشاورزان محروم از کشت بیمه بیکاری بدهند تا هم معیشت آنها تامین شود و هم منابع آبی موجود در کشور مورد حفاظت قرار گیرد.

اردلان کاظمی به کشاورزنیوز گفت: دولت باید بخشی از اعتبارات بخش کشاورزی را صرف بیمه تامین اجتماعی کشاورزان کند تا اگر کشاورز در شرایط خشکسالی نتوانست کشت و کار کند بتواند از خدمات بیمه بیکاری بهره مند شود.

وی در پایان از کمیسیون کشاورزی و اجتماعی مجلس خواست تا با مصوبات خود مشوق ها و تضمین های لازم را برای کشاورزان محروم از کشت فراهم کنند تا کشاورزان در شرایط کم آبی و خشکسالی بتوانند معیشت خود را تامین کنند.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار