آب شرب در بیشتر نقاط استان مدیریت شده است

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: چهارشنبه 6 تیر 1397 | 08:50 ق.ظ
آب شرب در بیشتر نقاط استان مدیریت شده است شریعتی: آب شرب در بیشتر نقاط استان به جز آبادان، خرمشهر و نقاطی از شادگان مدیریت شده و با اقداماتی که در حال انجام است، امیدواریم وضعیت آب خرمشهر و آبادان نیز تا ۱۵ تیرماه اصلاح شود.
غلامرضا شریعتی با حضور در خبرگزاری ایسنا در خصوص اقدامات انجام گرفته در بحث نجات رودخانه‌ها و تالاب‌های استان خوزستان، اظهار کرد: برای بحث خشکسالی و آب در استان خوزستان اولویت‌هایی مد نظر داریم و در این زمینه اولویت اول ما آب شرب مردم استان است که باید تامین شود.
وی افزود: اولویت دوم در خصوص خشکسالی‌هایی که شاهد آن هستیم بحث محیط زیست و مسایل تالاب‌ها است که باید مد نظر قرار بگیرد. همچنین اولویت سوم در بحث آب، تامین آب مورد نیاز کشاورزی، صنعت و… است.
استاندار خوزستان ادامه داد: زمانی که با کمبود آب و خشکسالی مواجه باشیم، سعی می‌کنیم تا نیازها را با یک نسبت رفع کنیم و مشکلات را به شکلی اداره کنیم تا با یک تعادل، شرایط را پیش ببریم و در این زمینه نمی‌توانیم صرفا به یک بخش بپردازیم و به سایر بخش‌ها بی‌توجه باشیم. در این خصوص جلسات خشکسالی و ستاد بحران تشکیل می‌شود و طبق نظر آن‌ها تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.
“توزیع کمی آب”، ایرادی است که به کمیته تخصیص آب کشور وارد است
شریعتی عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی در بخش آب به شکلی باشد تا کیفیت آبی که به پایین دست می‌رسد، از قبل قابل پیش‌بینی باشد و بتوانیم با کیفیت مناسب، آب را به پایین‌دست برسانیم. اکنون یک ایرادی که به کمیته تخصیص آب در کشور وارد است، آن است که به صورت کمی، آب در کشور توزیع می‌شود و توجهی به کیفیت آبی که به پایین دست می‌رسد، نمی‌شود.
وی با بیان اینکه کیفیت آب پایین دست اولویت اول است، ادامه داد: وقتی که آب به یک حوضه تعلق می‌گیرد، زه‌آب آن آب تخصیص داده شده، مجددا وارد رودخانه می‌شود و کیفیت آب اولیه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و زمانی که آن آب به پایین‌دست می‌رسد، از کیفیت پایینی برخوردار است زیرا آب با زه‌آب مخلوط شده است. در این زمینه در توزیع آب نباید فقط کمیت سنجیده شود و بحث کیفیت آب پایین دست نیز حتما باید مورد نظر باشد.
استاندار خوزستان گفت: باید برنامه‌ریزی در حوضه آبریز به شکلی باشد که کیفیت آب پایین‌دست قابل پیش‌بینی باشد تا بتوانیم آب را با EC مشخص به منطقه‌ای که مد نظر ما است، تحویل دهیم. نباید به نحوی برنامه‌ریزی شود که کیفیت آب پایین‌دست از کنترل ما خارج شود و نتوانیم روی آن کنترلی داشته باشیم.

آب شرب در بیشتر نقاط استان مدیریت شده است

شریعتی با بیان اینکه باید در زمان خشکسالی با حفظ عدالت در تخصیص‌ها پیش برویم، تصریح کرد: آب شرب در بیشتر نقاط استان به جز آبادان، خرمشهر و نقاطی از شادگان مدیریت شده و با اقداماتی که در حال انجام است، امیدواریم وضعیت آب خرمشهر و آبادان نیز تا ۱۵ تیرماه اصلاح شود. در این زمینه حدود یک هزار میلیارد تومان هزینه انجام گرفت تا خط لوله انتقال دوم طرح غدیر احداث شود.
وی ادامه داد: تمهیداتی به کمک مسولان اندیشیده شده است تا آب خرمشهر و آبادان ظرف چند روز آینده بهبود نسبی پیدا کند و مردم با آرامش بیشتری از آب در این شهرها استفاده کنند. برنامه اصلی ما برای بهبود وضعیت آب شرب در آبادان و خرمشهر از ۱۵تیرماه است که امیدواریم اجرایی شود.
استاندار خوزستان با بیان اینکه امیدواریم بخش عمده‌ای از آب شرب خوزستان را از رودخانه دز تامین کنیم، اظهار کرد: این کار در برنامه نهایی طرح غدیر قرار دارد. در این خصوص ورق‌های مورد نیاز خط لوله‌های این طرح تا رودخانه دز خریداری شده است و به منظور انتقال آب اجرایی خواهند شد. احداث آبگیر این طرح به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد، ممکن است چند سالی به طول بیانجامد، اما در حال بررسی راهکارهایی هستیم تا پیش از احداث آبگیر نیز بتوانیم از آب رودخانه دز برای مردم خوزستان استفاده کنیم.
شریعتی با اشاره به وضعیت پایداری برق استان در تابستان امسال عنوان کرد: ان‌شاالله که برق خوزستان در تابستان پایدار است. در توزیع و خطوط انتقال برق به طور جدی و اساسی کارهایی در سطح استان انجام گرفته است اما باید خیلی بیشتر از کارهایی که انجام گرفته در این زمینه هزینه انجام دهیم تا وضعیت برق استان را پایدارتر کنیم. در این زمینه امسال ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای استان هزینه خواهیم کرد تا شاهد پایداری بیشتر وضعیت برق استان باشیم.
وی ادامه داد: در زمینه پایداری شبکه از سال گذشته اقدامات اساسی صورت گرفت به شکلی که امسال علی‌رغم وقوع ریزگردها کمتر شاهد قطعی برق در سطح استان بودیم. این کارهای اساسی در استان در حوزه برق باید ادامه پیدا کند و کامل شود تا شاهد پایداری هرچه بیشتر برق در استان باشیم.
استاندار خوزستان با بیان اینکه در بحث تولید برق در استان با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: به دلیل مشکلاتی که در بحث تولید برق در استان خوزستان وجود دارد، دستورالعمل کاهش ساعت کاری را در استان اجرایی کردیم. امیدواریم با تمهیدات و صرفه‌جویی موثری که در استان انجام می‌گیرد، شاهد مشکلی در بحث توزیع برق در استان نباشیم.
شریعتی با اشاره به اینکه همه تلاش ما بر این است که تابستان امسال قطعی برق در خوزستان نداشته باشیم، گفت: امیدواریم شرایط مطمئنی را برای مردم استان در این ایام به وجود بیاوریم تا مردم بتوانند تابستان را بدون قطعی برق سپری کنند. اگر اتفاق غیر منتظره‌ای در این زمینه رخ ندهد، امیدواریم که قطعی برق در استان نداشته باشیم.
نظارت بر اجرای دستورالعمل کاهش ساعت اداری بسیار جدی است
وی در خصوص نظارت بر اجرای دستورالعمل کاهش ساعت اداری در استان، اظهار کرد: نظارت در این زمینه بسیار جدی، سخت و غیرقابل گذشت است. در این راستا به شرکت برق منطقه‌ای استان تکلیف کرده‌ام تا به طور جدی در این زمینه نظارت را انجام دهد و با متخلفان برخورد کنند. همچنین اداره‌کل بازرسی و مدیریت بحران استان بر اجرای این دستورالعمل نظارت می‌کنند، زیرا شرایط خوزستان به شکلی نیست که اجازه دهیم برق شهروندان قطع شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای این دستورالعمل هستند و هر دستگاهی که این کار را انجام ندهد، با آن برخورد خواهد شد. لازم است که نظارت بر اجرای این دستور‌العمل به صورت مستمر باشد و نباید پس از مدتی فراموش شود تا بتوانیم تابستان را با دغدغه کمتری برای شهروندان پشت سر بگذاریم.
طی سال‌های گذشته در زمینه تولید برق غفلت شده است
شریعتی با بیان اینکه باید در بحث تولید برق در استان اقدامات اساسی انجام دهیم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته در این زمینه غفلت انجام گرفته و فقط به تولید نیروگاه‌های برق‌آبی بسنده کردیم و این کار باعث شد تا از تنوع تولید در استان استفاده نشود. در حال حاضر این کار در دستور کار قرار گرفته و کمیته‌ای نیز در این راستا تشکیل شده است تا ظرف چند سال آینده پنج تا شش هزار مگاوات برق نیروگاهی (سیکل ترکیبی و گازی) تولید کنیم.
وی گفت: اگر تنوع تولید برق در استان داشته باشیم، پایداری شبکه در تولید، افزایش و تولید استان نیز افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه برق به عنوان یک پایه برای سرمایه‌گذاری است، ظرفیت تولید برق بیشتر به استان این امکان را می‌دهد تا بتوانیم مجوزهای سرمایه‌گذاری بیشتری را بدهیم و سرمایه‌گذاران با دغدغه کمتری به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.
موضوع موزه هنرهای معاصر اهواز مطابق نظر هنرمندان حل شود
استاندار خوزستان در ادامه در خصوص بحث بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از بخش خصوصی عنوان کرد: در این زمینه قرار بود تا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از طریق سیستم قضایی مساله را پیگیری کند و در این زمینه من نیز سفارش‌های لازم را انجام دادم. تا کنون در این خصوص گزارش خاصی به من داده نشده است اما من نیز موافق هستم تا این موضوع مطابق نظر هنرمندان استان حل شود.
شریعتی با اشاره به اهم فعالیت‌های انجام گرفته در طول دو سال مدیریت خود در استان، بیان کرد: در حوزه عمرانی تلاش کرده‌ایم تا زیرساخت‌های استان که زیرساخت‌هایی فرسوده و بعضا ویران‌شده بودند را ساماندهی و بازسازی کنیم. در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان تلاش کردیم تا موانع سرمایه‌گذاری را در طول این دو سال کاهش دهیم و فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم تا سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف جذب استان شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار