تفاوت آبیاری قطره ای با سایر روش های آبیاری

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تیر 1397 | 21:21 ب.ظ
تفاوت آبیاری قطره ای با سایر روش های آبیاری کشاورزنیوز

نتایج کاربرد سیستم های آبیاری قطره ای زیرسطحی بر روی بیش از ۳۰نوع گیاه ، افزایش محصول را نسبت به سایر روشهای آبیاری ، از جمله آبیاری قطره ای سطحی به همراه داشته است. ضمن اینکه میزان آب کاربردی نیز کمتر بوده است.
در سیستم آبیاری قطره ای زیرسطحی با “آب شور” می توان محصول قابل قبولی بدست آورد. ضمن اینکه در این سیستم نسبت به آبیاری قطره ای سطحی رایج ، توزیع رطوبت و شوری در خاک نیز بهتر با الگوی توزیع ریشه همخوانی دارد. آبیاری گیاهان دائمی با سیستم آبیاری قطره ای زیرسطحی ، حتی زمانیکه از آبهای با شوری بالا استفاده می شود باعث پایین نگه داشتن شوری در ناحیه ریشه گیاه می گردد. در روش آبیاری قطره ای زیرسطحی توزیع شوری و رطوبت همخوانی بهتری با الگوی توزیع ریشه نسبت به سیستم قطره ای سطحی دارد.
کم آبیاری تنظیم شده در سیستم آبیاری قطره ای زیرسطحی باعث تحریک رشد عمیق تر ریشه ها (۸۰-۴۰ سانتیمتر) نسبت به آبیاری قطره ای سطحی (۴۰-۰ سانتیمتر) گردید. همچنین تراکم ریشه ها در تیمارهایی که کمترین میزان آب را دریافت کرده بودند در سیستم آبیاری قطره ای زیرسطحی بیشتر از آبیاری قطره ای سطحی بود.
با استفاده از آبیاری قطره ای زیرسطحی ، ضمن کاهش میزان آب مصرفی ، افزایش میزان محصول نیز نسبت به سایر روشهای آبیاری از جمله آبیاری قطره ای سطحی مشاهده شده است.
در اغلب تیمارهای آبیاری قطره ای زیرسطحی مشاهده شد که به دلیل کاهش تلفات تبخیر آب از سطح خاک و توزیع بهتر رطوبت و شوری در خاک ، نسبت به آبیاری قطره ای سطحی سطح برگ بیشتری داشتند.با توجه به اینکه تعرق و فتوسنتز که نقش کلیدی در تولید محصول دارند در برگ انجام می شوند سطح برگ میتواند تأثیر بسزایی در عملکرد گیاهان داشته باشد.

ابومرتضی الزرگانی


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار