بحران آب و برق در خوزستان قابل پیشگیری بود/علت اصلی شوری آب استان، انتقال آب است

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: شنبه 23 تیر 1397 | 11:57 ق.ظ
بحران آب و برق در خوزستان قابل پیشگیری بود/علت اصلی شوری آب استان، انتقال آب است امام جمعه موقت اهواز آیت الله حیدری با تاکید بر رعایت مصرف صحیح آب از سوی مردم و رعایت عدالت اجتماعی از سوی تصمیم گیرندگان دولتی، گفت: مسئولان وزارت نیرو در خصوص مشکل آب خرمشهر و آبادان گفتند به دلیل خشکسالی است، اما موضوعی که فراموش می کنند بحث پروژه انتقال آب است که یقینا …

امام جمعه موقت اهواز آیت الله حیدری با تاکید بر رعایت مصرف صحیح آب از سوی مردم و رعایت عدالت اجتماعی از سوی تصمیم گیرندگان دولتی، گفت: مسئولان وزارت نیرو در خصوص مشکل آب خرمشهر و آبادان گفتند به دلیل خشکسالی است، اما موضوعی که فراموش می کنند بحث پروژه انتقال آب است که یقینا علت اصلی شوری آب و ریزگردها و کاهش کشاورزی و محرومیت کشاورزان از کشت است.
آیت الله محسن حیدری در خطبه های نماز جمعه امروز ۲۲ تیرماه با اشاره به فرا رسیدن دهه کرامت گفت: کرامت از صفات خداوند است و هر چه به خداوند اتصال داشته باشد از این صفت بهره مند می شود؛ قرآن کریم چون کلام خداست کرامت دارد. انسان ها هر قدر به خداوند نزدیک تر شوند و تقوای بیشتری داشته باشند به کرامت موصوف می شوند.
وی اظهار کرد: ائمه هدی(ع) چون مظهر تجلی صفات کمال الهی از جمله کرامت هستند، موصوف به کرامتند. اصولا مکتب اهل بیت(ع) مکتب کرامت است، اما برخی ائمه(ع) به نحو خاص به کرامت موصوف شده اند.
آیت الله حیدری با اشاره به فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: لقب کریمه اهل بیت(ع) از سوی حضرت ولیعصر(ع) به ایشان داده شده است. حقیقتا حضرت فاطمه معصومه از جهت تقوی و علم لدنی و پاکی مظهر کرامت الهی بود. امیدواریم دختران جامعه اسلامی ما الگوهای متعالی مثل حضرت معصومه(س) و سیره ایشان را مورد تاسی قرار دهند.
وی با بیان اینکه در آستانه حج تمتع سال ۱۴۳۹ هستیم، گفت: امیدواریم خداوند حج پر از معنویت و صحت و کرامت برای همه حجاج مسلمان کشورهای دنیا به ویژه برای حجاج کشورمان قرار دهد.
امام جمعه موقت اهواز در خطبه دوم نماز با اشاره به ۲۱ تیر روز حجاب و عفاف گفت: این روز به جهت واقعه ای که در حدود ۸۳ سال پیش به دنبال کشف رضا خانی در مشهد رخ داد به این نام ثبت شد. در این روز مردم مشهد در مسجد گوهرشاد قیام کردند و نیروهای رژیم پهلوی صحن امام رضا(ع) و مسجد گوهرشاد را با کشتن مردم خونین کردند. این اعتراضات علیه کشف حجاب در جای جای کشور به راه افتاد از جمله در دشت آزادگان جمعی از عشایر در مقابل دستور کشف حجاب اعتراض کردند و دست به هجرت به عراق زدند. مشابه این اتفاق در خرمشهر هم افتاد. این حرکات انقلابی و اسلامی را باید گرامی بداریم. امروز هم زنان با حجاب و عفاف راهپیمایی هایی در سراسر کشور به راه انداختند. همه باید حجاب و عفاف را به عنوان یکی از اصول مسلم اسلام و قرآن تایید کنند. برخی بحث الزام در حجاب را زیر سوال می برند. این سخنان بدعت و ناشی از تفکرات غرب زده است.
وی در ادامه با بیان اینکه ۲۳ تیر در سه سال گذشته پس از جریان برجام به عنوان روز تعامل سازنده با جهان نامیده شد، تصریح کرد: البته اسلام و شیعه اهل تعامل سازنده است و از این جهت امام و رهبری این اصل را مطرح کردند اما آنچه از سوی حضرت امام و مقام معظم رهبری منفی است گفت و گو با مستکبران است که قابل اعتماد نیستند و عملا هم دیدیم که آمریکا از برجام خارج شد و بر پیش گویی رهبر معظم انقلاب صحه گذاشته شد. بنابراین دولت و ملت باید نسخه اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهند و مذاکره را با شرق و کشورهای غیر استکباری در پیش بگیرند. دیدار مشاور عالی رهبر انقلاب با رئیس جمهور روسیه هم موید همین موضوع است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث اختلال در بازار سکه و ارز گفت: این اختلالی که پیش آمده قابل حل است اما به شرط اینکه دولتمردان ما با تدبیر وارد میدان شوند. از مجلس شورای اسلامی می خواهیم نظارت خود را بر مجریان قانون اعمال کند. ما از این جهت گله مندیم که مجلس نظارت دقیقی بر وزرا، رئیس جمهور و دولت از خود نشان نمی دهد. همین طور قوه قضائیه که از آنها می خواهیم ریشه مفسدان بازار سکه و ارز را از بیخ و بن بکنند. تا افراد فرصت طلب به طمع نیفتند که دست به فساد اقتصادی بزنند.
آیت الله حیدری در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات پیش آمده از ناحیه برق و آب گفت: این مسأله به عنوان یک معضل در کشور مطرح است. لازم است فرهنگ مصرف صحیح را یاد بکیریم. میانگین مصرف برق هر خانواده ایرانی ۲۹۰۰ کیلووات است که تقریبا سه برابر میانگین جهانی است. لازم است دولت و ملت در این نوع سبک زندگی تجدید نظر کنند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در رابطه با آب هم راه حل ریشه ای رجوع به مصرف صحیح از سوی مردم و عدالت اجتماعی از سوی تصمیم گیرندگان دولتی است. مسئولان هم نباید همه مسائل را به گردن خدا و آسمان بیندازند. مسئولان وزارت نیرو در خصوص مشکل آب خرمشهر و آبادان گفتند به دلیل خشکسالی است، اما موضوعی که فراموش می کنند بحث پروژه انتقال آب است. که یقینا علت اصلی شوری آب و ریزگردها و کاهش کشاورزی و محرومیت کشاورزان از کشت است.
وی با بیان اینکه مشکلات امروز خرمشهر و آبادان از قبیل در معرض نابودی قرار گرفتن نخیلات و احشام آنها قابل پیشگیری بود، تصریح کرد: متاسفانه تدبیر لازم به موقع انجام نشد، دولت نهم طرحی به نام آب رسانی غدیر در سال ۸۷ آغاز کرد که اولین فاز آن سال ۹۰ به بهره برداری رسید و فاز دوم آن که قرار بود سال ۹۳ اجرایی شود، به دلیلی قطع شدن بودجه انجام نشد تا اینکه در چند روز گذشته در پی مشکلات به وجود آمده در خرمشهر و آبادان افتتاح شد.
آیت الله حیدری ضمن تقدیر از استاندار خوزستان و مسئولان استانی برای پیگیری این طرح گفت: این بحران و بحران قطعی برق سال ۹۵ و مساله ریزگردها قابل پیشگیری بود، اما مسئولان سهل انگاری کردند. در ارتباط با بحث انتقال آب ما هشدار دادیم اما وزارت نیرو گوش نکرد. اگر الان هم به هشدارها گوش ندهند بحران های وحشتناک تری در کل خوزستان اتفاق خواهد افتاد.
امام جمعه موقت اهواز گفت: نمایندگان استان در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی سال گذشته نامه ای را تقدیم شورای امنیت ملی کردند که ۹ روز پیش در تاریخ ۱۳ تیر جلسه ای تشکیل شد و صحبت هایی مطرح شد و به این نتیجه رسیدیم که کمیته حقیقت یاب در ارتباط با انتقال آب تشکیل شود. صحبت مسئولان این است که انتقال آب از دولت های گذشته انجام می شد و کار جدیدی در دولت فعلی برای انتقال آب انجام نشده است اما ما خلاف آن را ثابت کردیم.
وی تصریح کرد: در تونل کوهرنگ ۳ که به طور کامل اجرایی نشد در حال حاضر توسط موتور پمپ‌ به استانهای دیگر انتقال آب صورت می گیرد. طرح‌هایی چون طرح بهشت آباد که رئیس جمهوری دستور آن را صادر کرده است یا طرح انتقال آب به رفسنجان برای دولت و ملت نیست، بلکه برای یک خانواده معروف است. چرا باید آب خوزستان زمانی که مردم این استان به شدت به آن احتیاج دارند انتقال داده شود. امیدواریم با همت مسئولان این بحران‌ها کنترل شود و همان طور که قول دادند تا پایان تیر ماه آب به روستاهای خرمشهر و آبادان هم برسد.

ایسنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار