۲۷۹ دشت خوزستان از ظرفیت تولید خارج شده است

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: شنبه 30 تیر 1397 | 10:22 ق.ظ
۲۷۹ دشت خوزستان از ظرفیت تولید خارج شده است کشاورزنیوز

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت:از حدود ۶۰۰ دشت استان خوزستان ۲۷۹ دشت از ظرفیت تولید محصول خارج شده اند.
به گزارش ایرنا محمد قاسمی نژاد پنجشنبه در آئین افتتاح دوره مهارت افزایی کارشناسان مروج پهنه مدیریت های جهاد کشاورزی شهرهای شمال خوزستان در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد افزود:فرونشست زمین ، ناهنجاری های رودخانه ای،خشک شدن تالاب ها ، رودخانه ها ، افت کیفیت آب و ریزگردها از عوامل آن می باشند.
وی ادامه داد:در حال حاضر در حال تجربه یک دوره خشکسالی هستیم که بسیاری از برنامه ها و شرایط را به هم ریخته است ، پارسال افزایش یک تا ۱،۵ درجه ای دما بر روند فیزیولوژی گندم و دیگر محصولات اثر گذاشت و باعث شد دستورالعمل های جدیدی برای محصولات در خوزستان ارائه شود چرا که اگر مطابق روش های گذشته عمل می شد با افت شدید عملکرد مواجه می شدیم.
قاسمی نژاد فرسایش خاک را از نشانه های تغییرات اقلیمی دانست و گفت:رشد جمعیت و سرانه آب تجدیدپذیر باعث این تغییرات شده است.
وی افزود:در حال حاضر به جای اینکه به زمین ، آب و گیاه توجه کنیم باید سراغ کشاورز برویم و بهره بردار را آموزش دهیم تا بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی حل شود.
قاسمی نژاد با بیان اینکه کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی باید متناسب با تغییرات اقلیمی آموزش ببینند گفت:
برگزاری آموزش ضمن خدمت برای مروجان کشاورزی بسیار ضروری است.
وی گفت: برگزاری دوره های آموزشی در پیشرفت کار نیاز است چرا که در حال حاضر مزارع از حالت سنتی به صنعتی و فراصنعتی تبدیل شده اند.
قاسمی نژاد رشد و تعالی هر جامعه را بر پایه آموزش نیروی انسانی دانست و گفت:تربیت نیروی انسانی کار آمد یک نوع سرمایه گذاری است.
وی با تاکید بر اهمیت برگزاری دوره آموزشی برای مروجان کشاورزی افزود:این دوره آموزشی فرصتی برای تکمیل ناتوانی هاست بنابراین باید کمیته ای تعریف و هر هفته تشکیل وآموزش ها پایش شوند .
محمد میثمی تبار مدیر کل آموزشی سازمان تحقیقات ،آموزش کشاورزی و ترویج کشور نیز بزرگترین معضل کشور را در حوزه مدیریت دانست و گفت: در سالهای اخیر مدیریت غلط مشکلات زیادی در کشور موجب شده است.
وی افزود:متاسفانه برخی مدیران وظیفه و اختیاری به معاونان تفویض نمی کنند و اولویت ها را درست تشخیص نمی دهند که این امر باید کنترل شود.
میثمی تبار افزود:هنوز اهمیت آموزش به درستی درک نشده است در حالی که اگر در همه چیز صرفه جویی شود در آموزش نباید صرفه جویی کرد.
وی ادامه داد:باید رویکردمان را از کشاورزی به کشاورز محور تغییر دهیم و سیاست گذاری ها،حمایت ها وهدایت ها بر مبنای حمایت از کشاورزان باشد.
به گزارش ایرنا دوره مهارت افزایی کارشناسان مروج مدیریت های جهاد کشاورزی شهرهای دزفول ، شوش ، شوشتر ، اندیمشک ،گتوند ،لالی،مسجدسلیمان و اندیکا به مدت ۶ ماه ادامه دارد.
این دوره آموزشی با همکاری معاونت آموزشی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد ،شرکت های کشت و صنعت شهید بهشتی و رجایی برگزار شده و مروجان در این دوره مهارتهای لازم شغلی و کارشناسی را به صورت تئوری و عملی آموزش می بینند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار