ایجاد شهرک فرآوری خرما در خوزستان به کجا رسید؟

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مرداد 1397 | 09:37 ق.ظ
ایجاد شهرک فرآوری خرما در خوزستان به کجا رسید؟ رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: به پیشنهاد ایجاد شهرک فرآوری خرما در خوزستان که از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز ارائه شد، توجه خاصی نشده است و در این زمینه انتظار داریم تا همکاری لازم به منظور افزایش بهره وری در این حوزه مهم انجام بگیرد

شهلا عموری در گفت‌وگو باخبرنگار: منطقه خوزستان، با بیان این‌که خرما یکی از مهمترین تولیدات استان است، اظهار کرد: در این خصوص کمیسیون کشاورزی اتاق اهواز با استفاده از نظرات کارشناسان این حوزه و به منظور افزایش بهره‌وری در صنعت خرما و توسعه زیرساخت‌های تولید این محصول، پیشنهاد تشکیل شهرک فرآوری خرما را ارائه داد اما در این زمینه همکاری مناسبی صورت نگرفت.

وی افزود: متاسفانه وضعیت اعطای زمین این شهرک و تامین زیرساخت‌های موردنیاز آن از جمله آب مشخص نشده است و در این راستا انتظار داریم جهاد کشاورزی جهت ارائه زمین مناسب برای احداث این شهرک فرآوری وارد عمل شود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اقدامات اتاق اهواز برای بهبود فضای کسب و کار تصریح کرد: در سال ۹۵ اولین جلسه میز تخصصی خرمای استان خوزستان را به منظور بررسی موانع و مشکلات پیش روی صادرات محصول خرما با حضور استان های خرماخیز کشور برگزار کردیم و مسائلی از قبیل نقش و اهمیت محصول خرما، موانع و مشکلات تولیدی و فرآوری و بسته بندی این محصول و همچنین صادرات آن بررسی شد.

عموری با اشاره به اسفبار بودن وضعیت نخلداران خوزستانی گفت: امسال به دلیل شرایط اقلیمی و محدودیت های آبی محصول خرمای خوبی در استان وجود ندارد و معلوم نیست سال آینده چه اتفاقی برای این محصول خواهد افتاد. در این خصوص معتقدیم که برای خروج از این وضعیت باید استراتژی و برنامه بلندمدت داشته باشیم.

وی ادامه داد: صادرکنندگان ما بازارهای هدف را شناسایی کرده و صادرات خود را انجام می دهند به شکلی که امسال مانند تناژ سال گذشته صادرات انجام خواهد شد و این به معنای آن است که افزایش تولید نداشته ایم و در این زمینه باید پرسید آیا این خرمای ما با شرایط فعلی اقلیمی برای صادرات مفید است و شرکت های فرآوری در چه وضعیتی قرار دارند؟

رئیس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: تنوع محصولات کشاورزی در خوزستان فراوان است اما خرما به دلیل ارز آوری و ایفای نقش مؤثر در اقتصاد استان باید جایگاه ویژه تری داشته باشد.

عموری با بیان اینکه مهمترین مشکل نخل داران علاوه بر مسائل تامین حق آبه، مسائل بانکی است، گفت: کشاورزان ما نیاز به تسهیلات دارند تا وضعیت آنها سروسامان یابد. در این راستا مسئولان مربوطه، اتحادیه خرما، بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی اهواز، خرمشهر و آبادان باید همکاری و کمک کنند.

وی با بیان اینکه می توانستیم با وجود انجمن خرما در خوزستان، تصمیمات بزرگ و گام های مهمی را برداریم اما استان فعلا از این امتیاز محروم است، خاطرنشان کرد: با فعال شدن انجمن ملی خرما در خوزستان بستری برای استفاده از تجارب استان های دیگر فراهم می شود و بازارهای هدف جدید شناسایی خواهد شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار