خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی در انتظار صنعت نیشکر در خوزستان

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: یکشنبه 14 مرداد 1397 | 11:02 ق.ظ
خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی در انتظار صنعت نیشکر در خوزستان بر اساس مصوبه ستاد خشکسالی مقرر شد که ۲۰ درصد از سهمیه آب توسعه نیشکر کاهش پیدا کند.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: : بر اساس مصوبه ستاد خشکسالی مقرر شد که ۲۰ درصد از سهمیه آب توسعه نیشکر کاهش پیدا کند، اما علاوه بر اینکه این میزان آب تخصیص پیدا نکرد ، برق را هم قطع کردند و همین امر آبرسانی در مزارع نیشکر را مختل نمود و خسارت سنگینی به مزارع نیشکر وارد شد. اگر از ابتدای سال برنامه و میزان آب در دسترس کشت و صنعت ها مشخص بود امروز می توانستیم با این معضل مقابله کنیم.
دکتر محمود شمیلی صبح امروز پنج شنبه ۱۱ مردادماه ۹۷ در حاشیه بازدید شیخ مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی از مزارع خشک شده در کشت و صنعت حکیم فارابی گفت: معضل قطعی برق با حمایت های استاندار خوزستان در کشت و صنعت کاهش پیدا کرده است و در حاضر مشکل عمده مزارع نیشکر کم آبی است و اگر بتوانیم تا پایان مردادماه آبیاری کاملی انجام دهیم و در اوایل شهریور نیز مزارع یک نوبت آبیاری شوند، تا پایان تابستان دیگر نیازی به آبیاری نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در صورت عدم آبیاری خسارتی ۶۰۰ میلیارد تومانی گریبانگیر توسعه نیشکر می شود و آینده این صنعت برای ۵ سال آینده با چالش مواجه می شود ،گفت: دو ماه از رشد نیشکر باقی مانده است و اگر طی این دو ماه آب کافی به این گیاه برسد، جلوی خسارت های بیشتر گرفته می شود و کشت های حداقلی موجود حفظ می شود.
وی کمبود منابع آبی برای آبیاری زمین های زیر کشت نیشکر را بیش از ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: همکاران من تمامی تلاش خود را برای استفاده حداکثر از این منابع آبی انجام دادند، اما کاهش شدید آب خیلی فراتر از چیزی بود که اعلام شد و کیفیت آب نیز بسیار نامطلوب است از این رو پیش بینی می شود محصول نیشکر کاهش شدیدی داشته باشد که تبعات آن تا سالهای آینده گریبان نیشکر را می گیرد.
دکتر شمیلی بیان کرد: استفاده از آب زهکش ها برای آبیاری سبب افزایش میزان شوری در زمین های کشاورزی شده است که این امر زمینه ساز تاثیرات منفی مضاعف بر رشد گیاه نیشکر است و در حال حاضر شرایط بسیار بحرانی است.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: به عنوان مثال در کشت و صنعت حکیم فارابی سال گذشته حدود ۷۸۰ هزار تن نی تولید شد، اما امسال این میزان به ۴۰۰ هزار تن نیز نخواهد رسید و به کمتر از نصف تقلیل پیدا می کند.
دکتر شمیلی گفت: بر اساس مصوبه ستاد خشکسالی مقرر شد که ۲۰ درصد از سهمیه آب توسعه نیشکر کاهش پیدا کند یعنی برای هر سطح زیر کشت معدل ۱۴ متر مکعب بر ثانیه، اما علاوه بر اینکه این میزان آب تخصیص پیدا نکرد ، برق را هم قطع کردند.
وی با بیان این‌که همه مصوبات ستاد خشکسالی از سوی شرکت توسعه نیشکر مورد پذیرش قرار گرفته و اجرایی شده است، گفت: در کشت و صنعت‌های نیشکر علاوه بر کاهش کشت، الگوی مصرف آب نیز تغییر پیدا کرده است. از زمان مصوبه شورای خشکسالی کاهش مصرف آب و آیش ١۵ هزار هکتار از مزارع نیشکر توسط مجموعه توسعه نیشکر انجام شد. در عین حال تنها سازمانی هستیم که سطح بهره‌برداری از برق را رعایت کردیم.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این‌که اشتغال بیش از ۱۹ هزار نفر و معیشت ۱۰۰ هزار خوزستانی، وابسته به توسعه نیشکر و همچنین تولید محصول استراتژیک شکر است کرد: کاهش ضریب امنیت تولید برای شرکت توسعه نیشکر به عنوان بزرگترین قطب متمرکز کشاورزی – صنعتی کشور، تبعات زیادی در پی خواهد داشت واشتغال و رونق اقتصادی در دو بخش کشاورزی و صنعت آسیب جدی خواهد دید.
گفتنی است ، شیخ مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز از مزارع کشت و صنعت حکیم فارابی دیدن کرد و از نزدیک در جریان آسیب جدی به محصول نیشکر در این کشت و صنعت قرار گرفت.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار