۵۱۰ میلیون متر مکعب آب برای تالاب هورالعظیم تامین شد

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 مرداد 1397 | 08:40 ق.ظ
۵۱۰ میلیون متر مکعب آب برای تالاب هورالعظیم تامین شد معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: در زمینه ریزگردها و تأمین آب تالاب براساس برنامه وزارت نیرو مکلف بودیم که ۷۵۰ متر مکعب آب هورالعظیم را تأمین کنیم که تاکنون ۵۱۰ میلیون متر مکعب را تأمین کردیم.

به گزارش خبرنگار :هوشنگ حسونی زاده امروز در جلسه کارگروه استانی مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار داشت: در کل ۲۱۲ میلی متر بارش داشتیم که نسبت به گذشته ۵۸ درصدکاهش ورودی مواجه شدیم و میزان آبی که وارد مخازن شدند ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون است که شاهد کاهشی ۶۱ درصدی هستیم.

وی افزود: در تابستان سال جاری با تشکیل جلسات خشکسالی توانستیم مسائل را مدیریت و نیازهای اصلی آب شرب و محصولات کشاورزی را در حد امکان تأمین کنیم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: در زمینه ریزگردها و تأمین آب تالاب براساس برنامه وزارت نیرو مکلف بودیم که ۷۵۰ متر مکعب آب هورالعظیم را تأمین کنیم که تاکنون ۵۱۰ میلیون متر مکعب را تأمین کردیم البته در تیرماه با کاهش ورودی آب مواجه هستیم اما آنچه برنامه تعیین شده انجام دادیم.

وی در ادامه با اشاره به حوزه مارون گفت: حوزه مارون ۹۰ درصد کاهش ورودی داشته که با ۲۸۴ میلیون زهاب نیکشر و رودخانه کارون توانستیم آب مورد نیاز را تأمین کنیم البته آب مورد نیاز نخیلات و سهمیه وزارت نیرو را در اختیار جهاد نصر قرار دادیم تا این دو کار همزمان انجام شوند.

شناسائی ۷ کانون گرد و خاک در استان خوزستان

در ادامه جلسه احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اظهار داشت: از اسفند ۹۵ کنترل و تثبیت ریزگردها برعهده وزارت جهاد کشاورزی بود که تا کنون ۷ کانون به میزان ۳۴۹ هزار هکتار شناسایی شد.

وی با بیان اینکه کانونهای ریزگرد به دلیل خشک شدن تالاب‌ها و هورها به وجود آمدند، افزود: در استان خوزستان علاوه بر ریزگردها در سالهای قبل شن زارهایی با مساحت ۳۵۰ هزار هکتار نیز داشتیم که تثبت آن‌ها انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان پراکنش شنزارها در خوزستان را از غرب استان تا جنوب شرق خوزستان عنوان کرد و گفت: ریزگردها از جنوب غربی تا جنوب خوزستان و شهرستان هندیجان قرار دارند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار منابع بیابانی داریم که ۷۰۰ هزار هکتار آن کانون ریزگردها هستند.

وی افزود: در سال ۹۶ با حمایت دولت موفق شدیم برای اولین ۱۵ هزار هکتار را در یک سال مالچ پاشی کنیم در صورتی که متوسط مالچ پاشی ۴ هزار بوده اما با حمایت و آماده سازی تجهیزات این حجم در غرب خوزستان مالج پاشی و درختکاری شد.در کانون جنوب شرق نیز که از فعال ترین کانون‌های گرد و خاک است از سال ۹۵ کار را شروع کردیم.

مطیعی ادامه داد: در سال نخست ۵ هزار هکتار درختکاری انجام شدو در سال دوم نیز برای کانون چهار که حدود ۹۰ هزار هکتار است فرآیند مطالعاتی آن انجام و مقرر شد که ۱۹ هزار هکتار درختکاری، ۲۵ هزار هکتار نیز غُرق انجام دهیم.

احداث کانالی به طول ۶۰ کیلومتر از کارون تا مرکز کانون گرد و غبار در جنوب شرق

در ادامه این جلسه یدالله شمایلی مدیرعامل موسسه جهاد نصر خوزستان گفت: اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتار یکی از وظایف جهاد نصر است که با تخصیص یک و نیم میلیارد دلار تاکنون ۲۹۵ هزار هکتار در استان خوزستان و ایلام انجام شد و فاز دوم با همت مسئولان که تخصیص آب و اجرایی است، انجام می شود.
وی با بیان اینکه ماموریت دوم این موسسه تأمین آب برای عرصه های بحرانی گرد و غبار با اولویت کانون ۴ است، افزود: اخیرا برای رفع مشکل نخیلات در حال فعالیت هستیم است که برای تامین آب با هماهنگی وزارت نیرو و استاندار خوزستان کانالی به طول ۶۰ کیلومتر از کارون تا مرکز کانون گرد و غبار در جنوب شرق تا نزدیکی هور منصوره احداث شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: بیش از ۶ میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام و ۸ هزار هکتار از تالاب منصوره مرتوع سازی شد. مأموریت دوم تامین آب برای نهال های منابع طبیعی بوده که در حوزه انتقال آب به شادگان کار بی نظیر و کم سابقه شده است و ظرف دو ماه آب مورد نیاز را از حوزه کارون به مارون خواهیم رساند و نگرانی موجود برای نخیلات شادگان از بین می رود.

۶۰ درصد تولید برق از طریق نیروگاه‌ها و سدها است

در ادامه جلسه محمود دشت بزرگی مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقهای خوزستان نیز اظهار داشت: این شرکت ظرفیت ۲۰ درصدی از برق کشور را به خود اختصاص داده و صیانت از آن مسئولیت را سنگین تر میکند در نتیجه اگر مورد تهدید قرار گیرد وقایعی همچون بهمن ۹۵ را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: طول شبکه انتقال و توزیع ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که ۲۱۰ پست انتقال و توزیع در سطح استان داریم. در زمینه میزان تولید برق در کشور رتبه اول و در ظرفیت انتقال رتبه دوم را داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه ای خوزستان ادامه داد: ۶۰ درصد تولید برق از طریق نیروگاه‌ها و سدها است و خشکسالی تهدید‌هایی را به همراه دارد. نخستین نیروگاه آبی خاورمیان در مسجدسلیمان و اولین نیروگاه حرارت در آبادان راه اندازی شدند اما متاسفانه در این چندین سال مورد غفلت قرار گرفته و باید با تدبیر دولت عقب ماندگیها جبران شوند.

وی در ادامه گفت: ۹ هزار و ۵۰۰ مقره سرامیکی داریم که باید مقره های سیلیکنی جابجا شوند و در این مدت ۷ هزار را تعویض کردیم و تنها ۱۲ و نیم میلیارد تومان از محل عمومی جذب کردیم.

۵۰ میلیون دلار برای پروژه‌های مربوط به حوزه توزیع برق مصوب کردیم

دشت بزرگی افزود: امسال مصوبه ۵۰ میلیون دلار را مصوب کردیم اما توان انجام کار در امسال به یک سوم کاهش پیدا کرده است و نیاز داریم که معادل ریالی این مقدار با ارز فعلی اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: از ۵۰ میلیون دلار تصویب شده یک سری پروژه‌ها برای امسال تعریف شده اند که درشورای اقتصاد مصوبات برای تجهیز منابع و رسیدن به رتبه های اول ۱۸۰ میلیون یورو از محلهای ای بی بی نیاز است که استان خوزستان در اولویت قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقهای خوزستان با بیان اینکه ۶ هزار مگابایت نیروگاه حرارتی به صورت ضرب الاجل نیاز داریم و خوزستان در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: برای ورود سرمایه گذاران باید امتیازی در نظر گرفت تا سرمایه‌گذاران به سمت استان خوزستان هدایت شوند.

وی افزود: در ظرفیت دو دهه گذشته به علت شک‌های وارده به اقتصاد خوزستان هرسال ۸۰ درصد عقب ماندگی به صنعت برق خوزستان تحمیل شد که نیاز است ظرف ۵ سال ۵ میلیارد تومان تخصیص یابد تا این عقب ماندگی ها جبران پیدا کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار