همه چیز درباره گوشتی که سر سفره خوزستانی‌ها می‌رود

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 23 مرداد 1397 | 10:22 ق.ظ
همه چیز درباره گوشتی که سر سفره خوزستانی‌ها می‌رود کشاورزنیوز
دکتر مصطفی کنارکوهی با حضور در تحریریه ایسنا – منطقه خوزستان، ضمن تشریح اقدامات در حال انجام در حوزه دامپزشکی استان، به روند پیشرفت کشتارگاه صنعتی خرمشهر اشاره و اظهار کرد: پروژه احداث این کشتارگاه ۲۵ سال است که در بخش دولتی درجا می‌زند اما با ورود سرمایه‌گذار و واگذاری پروژه به بخش خصوصی، در طول هفت ماه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این کشتارگاه نماد عینی کار بخش خصوصی است.
وی راه‌‌اندازی کشتارگاه را بخشی از سنگینی کار و تامین مواد اولیه را بخش دیگری از کار دانست و افزود: با توجه به کمبود عرضه گوشت نسبت به تقاضا در سطح کشور و خوزستان، پیشنهاد واردات گوشت داده شد و کسانی که در این کشتارگاه سرمایه‌گذاری کرده‌اند را به واردات دام راهنمایی کرده‌ایم.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: ترمینال خرمشهر نیز از قبل مجوز ورود دام زنده از کشورهای معتبر را اخذ کرده است.
کنارکوهی عنوان کرد: در این مقطع زمانی سیاست کلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزی این است که برای تنظیم بازار دام زنده وارد کشور شود.
وی گفت: خوشبختانه برای اولین بار در سطح کشور کشتارگاه صنعتی خرمشهر که هنوز به صورت صددرصد تکمیل نشده است، در آستانه دریافت کد واردات دام زنده از کشور استرالیا است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: کشور استرالیا به هر کشوری اجازه واردات دام زنده از این کشور را نمی‌دهد و باید از رفاه و سلامت دام تا مرحله ذبح اطمینان داشته باشد تا کد وادات دام زنده را صادر کند. خوشبختانه در بازرسی‌هایی که از سوی این کشور از کشتارگاه خرمشهر انجام شد، تنها ایرادات جزئی در کشتارگاه وجود داشت و حدود ۹۰ درصد موارد مورد نظر در این کشتارگاه مشکلی نداشتند و در حال حاضر در حال مراحل اداری جهت واردات دام زنده از این کشور هستیم.

کنارکوهی با اشاره به واردات گوشت گرم نیز تصریح کرد: سیاست واردات گوشت در تنظیم بازار سطح کشور، در پیش گرفته شده است که با همکاری سایر داستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به واردات گوشت گرم از کشورهای آسیای میانه در شمال کشور ادامه داد: با توجه بعد مسافت ایران با کشورهای شمالی، جهت ورادات دام از این کشورها از طریق زمینی و هوایی مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: کشتارگاه‌ها بر اساس ضرایب امنیتی تولید محصولات می‌توانند تا هفت روز برای گوشت گرم تاریخ تولید داشته باشند.
کنارکوهی تصریح کرد: گوشت گرمی که به کشور واد می‌شود با توجه به ضوابط بهداشتی دقیقی که در تولید آن رعایت می‌شود، تاریخ نگهداری هفت روزه دارند. ورود این گوشت از کشور تولیدکننده به فرودگاه در تهران کمتر از ۲۴ ساعت زمان می‌برد و تا هنگام توزیع در سطح کشور، زمان مناسب را دارند.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: گوشت‌های وارداتی بر اساس ضوابط مرکز بسته‌بندی در نقاط مختلف کشور عرضه می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت ستاد پشتیبانی و جلسه تنظیم بازار در خوزستان گفت: در حال حاضر به طور متوسط هر هفته ۱۰ تن گوشت گرم وارداتی که زنجیره سرد را طی کرده، در خوزستان عرضه می‌شود. این میزان گوشت یک‌چهارم نیاز مازاد کشتار است.
کنارکوهی بیان کرد: در زنجیره سرد، گوشت پس از ذبح دام به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۷ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود و در صورتی که قابلیت مصرف داشت، مهر بهداشت می‌خورد و عرضه می‌شود. زنجیره سرد باید از پس از کشتار تا هنگام مصرف رعایت و حفظ شود.
وی ادامه داد: در این روند باید مواظب بود تا لاشه دچار نوسانات دما و شوک حرارتی نشود و زمینه مشکلات بعدی به وجود نیاید.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: در حال پیگیری دریافت مجوز از ستاد تنطیم بازار هستیم تا سرمایه‌گذار بتواند به طور مستقیم با حداقل نوسان قیمت، حداقل نوسان دما و حداکثر ضریب امنیتی بهداشتی گوشت وارد کند.
کنارکوهی با تاکید بر لزوم تهیه گوشت بهداشتی بیان کرد: مهری که از سوی دامپزشکی روی یک لاشه گوشت زده می‌شود، حاصل ساعت‌ها کار در کشتارگاه‌ها است.
وی گفت: در حال حاضر ۰.۷ درصد از لاشه طیور و ۰.۶ درصد از لاشه‌ها به دلایل بهداشتی در کشتار حذف می‌شوند و این موضوع به معنی این است که اگر بازرسی انجام نشود، این لاشه‌های مشکل‌دار روی سفره مردم می‌روند.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود : اگر به هر دلیل مردم به تهیه گوشت از مراکز غیرمجاز سوق می‌یابند، باید بدانند که گوشتی که در کنار خیابان‌ها و یا در مراکز غیرمجاز عرضه می‌شود، غیربهداشتی است و به هیچ عنوان مورد تایید نیست.
کنارکوهی در خصوص اقدامات انجام شده در رابطه با جمع‌آوری عرضه‌کنندگان گوشت در محورهای مواصلاتی خوزستان تصریح کرد: در سال ۹۶ در خصوص جمع‌آوری عرضه‌کنندگان گوشت در محورهای مواصلاتی خوزستان حدود ۱۴۸ فقره پرونده تشکیل شد اما به دلیل اینکه این افراد جای ثابتی ندارند، این طرح عملا با شکست مواجه شد.
وی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو نیز تصریح کرد: امسال تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در دام‌های خوزستان مشاهده نشده است.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: امسال در خوزستان تنها یک مورد بیماری تب کریمه کنگو در انسان مشاهده شده بود که این فرد دام نداشت و تنها خرید و فروش دام می‌کرد که پس از شناسایی درمان شد و خوشبختانه فوت نشد.
کنارکوهی بهترین راه پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو را پیشگیری از طریق سمپاشی دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه این بیماری بین انسان و دام مشترک است، در مورد اخیر محل زندگی فردی که دچار بیماری تب کریمه کنگو شده بود ضدعفونی و میدان دام و اطراف روستای محل زندگی این فرد به صورت کامل پاکسازی شد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۰۰ هزار راس دام سبک، ۷۰ هزار راس دام سنگین و حدود یک میلیون مترمکعب جایگاه سمپاشی شده است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: خوزستان یکی از استان‌های دامپرور است که صنایع نفتی ظرفیت دامپروری را در این استان تحت‌الشعاع قرار داده است.
کنارکوهی گفت: در خوزستان بیش از ۳.۵ میلیون راس دام سبک و ۴۰۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد و در سطح کشور از لحاظ تولید گوشت قرمز در رتبه پنجم قرار داریم.

وی با اشاره به آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم که موجب آسیب رسیدن به تعدادی از گاومیش‌های این منطقه شد، در خصوص مراحل درمان گاومیش‌های سوخته هورالعظیم بیان کرد: بر اساس مصوبات موجود درمان در حوزه دامپزشکی کاملا به بخش خصوصی واگذار شده است اما با توجه به مشکلی که در این حادثه برای چند گاومیش رخ داد، دامپزشکی خوزستان درمان این گاومیش‌ها را به صورت رایگان برعهده گرفت و خوشبختانه پس از سه مرحله درمان سطحی، از تلف شدن دام‌ها جلوگیری شد و به مرحله تولید گوشت و لبنیات برگردانده شدند.

منبع؛ایسنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار