بحث انتقال آب برای کشاورزی از دستور کار خارج شده است

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 مرداد 1397 | 10:34 ق.ظ
بحث انتقال آب برای کشاورزی از دستور کار خارج شده است ستار محمودی:بحث انتقال آب به منظور بحث کشاورزی از دستور کار خارج شده است و انتقال آب فقط برای مصارف شرب است.
ستار محمودی با اشاره به مساله اعمال خاموشی‌ها در کشور عنوان کرد: اگر بحث برق در کشور را به یک ماشین بزرگ تشبیه کنیم، برای اینکه این ماشین بتواند به خوبی حرکت کند باید سرویس و نگهداری شود و همچنین به موقع به آن تزریق سوخت انجام داد و به درستی از آن بهره‌برداری کرد تا بار و ظرفیتی که بر دوش آن قرار می‌گیرد، درست و به اندازه باشد.
وی افزود: صنعت برق به عنوان یک تاسیسات پیچیده، سنگین و دارای فنون بسیار دشوار، همه ساله به درستی تعمیر و نگهداری شود. همچنین باید در این زمینه به میزان ظرفیت این صنعت به منظور افزایش تولید برق اضافه کرد و از محصول این تاسیسات که برق است نیز به درستی استفاده شود تا شاهد مشکلات نباشیم.
مشاور عالی وزیر نیرو تصیرح کرد: از آنجایی که حدود ۸۰ درصد از برق کشور توسط انرژی‌های حرارتی تامین و حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد از آن توسط انرژی‌های آبی و باقی مانده آن نیز توسط سایر انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، در سال‌هایی که با خشکسالی مواجه هستیم، تولید برق نیز به تبع آن کاهش پیدا می‌کند.
محمودی ادامه داد: وزن کل تولید برق آبی کشور حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد است و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی که به وجود می‌آید، مساله تامین برق در این زمینه با چالش مواجه می‌شود.
وی گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ بخش صنعت فعالیت بیشتری کرد و این فعالیت بیشتر به معنای استفاده بیشتر از برق در کشور است. در این زمینه میزان رشد برق در کشور در این دو سال به صورت شناور به حدود ۵ درصد رسید اما با توجه به این‌که هنوز در سال ۹۷ قرار داریم، باید دید که این میزان در نهایت در این دو سال به چه عددی خواهد رسید.
مشاور عالی وزیر نیرو بیان کرد: کمبود میزان انرژی‌های برق آبی به دلیل کمبود آب، رشد مصرف برق صنعت و همچنین رشد تاسیسات خنک کننده در کشور به دلیل شرایط آب و هوایی باعث به وجود آمدن شرایطی شده است که صنعت برق کشور با چالش‌هایی مواجه شود.
محمودی بیان کرد: در گذشته تاسیسات خنک کننده در کشور مانند کولرهای آبی مصرف برق کمتری داشتند اما در سال‌های اخیر با توجه به رشد تکنولوژی و با توجه به این‌که مصرف کنندگان به دنبال آسایش بیشتری هستند، استفاده از کولرهایی که مصرف برق بیشتری دارند در دستور کار قرار گرفته است و این مساله باعث می‌شود تا میزان مصرف برق در کشور بالا برود.
وی با بیان این‌که دامنه نوسانات صنعت برق کشور می‌توانست بسیار بیشتری از چیزی باشد که تا کنون شاهد آن بوده‌ایم، ادامه داد: مجموعه این عوامل دست در دست هم داد تا امسال صنعت برق نوسانات بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد اما در این زمینه می‌توان اذعان کرد که مجموعه عوامل صنعت برق در کشور و همچنین توجه مردم به پیام‌هایی که در این زمینه عنوان می‌شود، کمک کرد تا دامنه نوسانات به شدت افزایش پیدا نکند زیرا شرایط می‌توانست سخت تر نیز باشد.
مشاور عالی وزیر نیرو عنوان کرد: در زمان‌های پیک بار تا کنون، چیزی در حدود ۳۵۰۰ تا ۴ هزار مگاوات مدیریت مصرف اعمال شده و سقف مصرف در کشور در این ساعت‌ها کاهش پیدا کرده است. در این زمینه اگر شرایطی غیر از این رقم می‌خورد شاهد خاموشی‌ها و نوسانات بیشتری در صنعت برق می‌بودیم.
محمودی ادامه داد: امسال دو تجربه به دست آمد که یکی اینکه در بحث تعمیر و نگهداری صنعت برق و توسعه این بخش، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گیرد. تجربه دیگر نیز این بود که مدیریت مصرف به عنوان یک راهکار کم هزینه و موثر می‌تواند به کمک صنعت برق بیاید تا در این زمینه از دور ریختن پول جلوگیری و به مصرف صحیح نیز کمک شود.
وی گفت: در سالی که حدود ۸ هزار ساعت است، ما در طول سال حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت، پیک مصرف داریم و اگر مشترکین در این زمان خاص در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و با این مجموعه همکاری لازم را داشته باشند، می‌توانیم شاهد آن باشیم که این ۲۰۰ یا ۳۰۰ ساعت با هزینه بسیار پایینی سپری خواهند شد.
مشاور عالی وزیر نیرو با اشاره به موضع وزارت نیرو در بحث انتقال آب کارون به فلات مرکزی گفت: وزارت نیرو سال‌ها معتقد به یک چهارچوب بود و این چهارچوب نیز این است که اگر قرار باشد، هر آبی از جایی به جای دیگر انتقال داده شود، باید هدف انتقال آن توجیه‌دار باشد.
محمودی ادامه داد: مساله دیگر در این زمینه آن است که اگر آبی منتقل شد، این آب انتقال یافته، به محل مبدا که آب از آنجا انتقال داده می‌شود، لطمه وارد نکند و مساله دیگر نیز آن است که این آب در مسیر انتقال نیز مشکلاتی را به وجود نیاورد.
وی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و شرایط خشکسالی‌ها، چندین سال است که انتقال آب به منظور بحث کشاورزی از دستور کار خارج شده است و بحث انتقال آب فقط برای مصارف شرب است.
مشاور عالی وزیر نیرو ادامه داد: در بحث انتقال آب به منظور تامین آب شرب نیز مساله جزییات انتقال و همچنین طرح‌های انتقال به عهده معاونت آب وزارت نیرو است و در این زمینه این معاونت می‌تواند پاسخگوی طرح‌های انتقال آب باشد.
محمودی با اشاره به مساله علاج بخشی سد گتوند عنوان کرد: برای سد گتوند مطالعاتی با دانشگاه تهران و به کمک اساتید دانشگاه‌های خوزستان انجام گرفت و در این زمینه راهکارهای چند گزینه‌ای ارائه شد. این راهکارها در جلسات مشترکی در دولت مورد بررسی قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: معاونت آب وزارت نیرو با کمک سازمان محیط زیست در حال کار بر روی مساله سد گتوند هستند اما از آخرین وضعیت و جزییات دقیق اقدامات انجام گرفته اطلاعات کافی در اختیار ندارم و معاون سازمان آب و برق خوزستان و همچنین معاونت آب وزارت نیرو می‌توانند در این راستا در خصوص جزییات بیشتر توضیح دهند.
منبع:ایسنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار