مصرف ۳ برابری سرانه آب در شادگان/ لزوم مدیریت تنش آبی در خوزستان

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: یکشنبه 4 شهریور 1397 | 08:32 ق.ظ
مصرف ۳ برابری سرانه آب در شادگان/ لزوم مدیریت تنش آبی در خوزستان معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان از توزیع سه برابر سرانه آب شرب در شهرستان شادگان خبر داد.

علیداد کیانی در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: منابع تأمین آب شرب در روستاهای شهرستان شادگان، خطوط انتقال آبرسانی غدیر، آب حیات، کانال آب جنوب شرق و رودخانه کارون هستند که پس از دریافت در تاسیسات آبرسانی و انجام مراحل تکمیلی تصفیه و گندزدایی آب برای مصرف به شبکه های توزیع آب در روستاها پمپاژ و  توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه منبع تأمین مناسبی که متناسب با کیفیت ایده ال و استاندارد در شهرستان شادگان نیست، افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان آب شرب همه اهالی روستا از منابع با کیفیت مطلوب از جمله آب غدیر و آب حیات که از منابع تغذیه خارج از شهرستان هستند تأمین می شوند.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفار خوزستان تصریح کرد: شادگان بیش از  ۲۰۰ روستا دارد که ۱۸۴ روستا با جمعیتی حدود ۹۰ هزار نفر تحت پوشش این شرکت هستند و مابقی روستاها که به صورت پراکنده و با خطوط انتقال آب فاصله دادند  و معمولا جمعیت کمی دارند  نیز از طریق تانکر سیار آبرسانی برای آنها انجام می شود.

علیدادی یادآور شد: حدود ۷۰  درصد جمعیت شهرستان شادگان در روستاها سکونت دارند که همه روستاها تحت پوشش خدمات آبرسانی این شرکت هستند و به طور روزانه و مستمر از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: مقدار آب شرب توزیع شده در روستاها  برای تأمین نیاز شهرستان شادگان نزدیک به سه برابر استاندارد کشوری بوده و حدود ۵۰۰  الی ۶۰۰ لیتر به ازای هر نفر در روز است.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفار خوزستان با اشاره به اینکه  به دلایل مختلف شاید همه آب توزیع شده به دست مصرف کننده نرسد، ادامه داد: در شهرستان شادگان استفاده از آب شرب برای مصارف غیر شرب به خصوص احشام و کشاورزی زیاد است.

علیدادی عنوان کرد: بخشی از مشکلات به فرسودگی شبکه های توزیع و انتقال مرتبط می شود؛ البته طی چند سال گذشته با پیگیری های نماینده و حمایت های استاندار کارهای خوبی انجام شده و در حال انجام است؛ همچنین سازمان آب و برق نیز پروژه های متعددی برای ارتقاء سطح کمی و کیفی آب شرب روستایی را در دستور کار دارد که جای تقدیر دارد  و این  اقدامات باعث کاهش هدررفت آب شده است.

انشعابات غیرمجاز  یکی از عوامل حذف کلر

وی با اشاره به اینکه اکثر خطوط انتقال و توزیع دچار فرسودگی هستند، گفت: وجود انشعابات غیرمجاز از دیگر مشکلات موجود در این شهرستان است و انشعابات غیرمجاز  یکی از عوامل حذف کلر در شبکه های آب  و به نوعی کاهش سطح کیفی آب در روستاها می شود که انتظار می رود  فرماندار، بخشداران، مراجع قضایی و انتظامی همچون گذشته همکاری خود را به منظور برطرف کردن این انشعابات نامطلوب دریغ نکنند و نسبت به آن توجه لازم را داشته باشند.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفار خوزستان اظهار کرد: شکستگی عمدی در خطوط انتقال که برای مصارف کشاورزی و احشام صورت می گیرد نیز از دیگر مشکلات است که با توجه به وضعیت اقلیمی شهرستان شادگان منجر به هدررفت آب می شود.

کریمی اضافه کرد: عدم مصرف بهینه آب شرب  در سطح  استان و شهرستان ها به دلیل عدم رعایت فرهنگ مصرف باعث  افزایش سرانه مصرفی در میان افراد می شود.

وی خبر داد: از سال گذشته تا کنون برای کنترل و مدیریت  تنش های آبی تفاهمنامه ای با صدا و سیما مرکز استان خوزستان منعقد شده تا الگوی صحیح مصرف را آموزش دهند. همچنین اداره روابط عمومی شرکت نیز از طریق فضاهای رسانه ای و بعضا با حضور در محافل عمومی آموزش فرهنگ عمومی مصرف را در دستور کار قرار داده است.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفار خوزستان با اشاره به اینکه استاندار خوزستان توجه ویژه ای به بحث آب شرب علی الخصوص مناطق روستایی داشته بیان کرد: با توجه به تداوم پدیده خشکسالی و همچنین کاهش حجم آورد آب رودخانه ها با وجود برنامه ریزی ها هنوز در برخی شهرها و روستاهای استان دارای تنش آبی هستیم که با همکاری تمامی سازمان های متولی با محوریت استاندار و معاونان وی وقفه ای در امر آبرسانی پیش نیامده است.

علیدادی در پایان عنوان کرد: هرچند شاید در مقاطع زمانی مشکلاتی پیش آمده باشد ولی به طور کلی تنش آبی در استان با تلاش شبانه روزی همکاران آب و فاضلاب روستایی و همراهی مردم به نحو شایسته ای مدیریت می شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار