خزان زودرس درختان اهواز در گرمای شدید تابستان امسال

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: دوشنبه 12 شهریور 1397 | 09:38 ق.ظ
خزان زودرس درختان اهواز در گرمای شدید تابستان امسال مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز گفت: درختان تاجدار اعم از انجیر معابد، برهان و کهور معمولا در پاییز خزان و برگ ریزان دارند ولی متاسفانه امسال به دلیل گرمای شدید هوا دوباره در تابستان دچار تنش شدید شدند و خزان اجباری داشتند.

به گزارش خبرگزاری،حمید امیری‌فرد در جلسه‌ای که در خصوص چگونگی حفظ و نگهداری فضای سبز و راهکارهای آن برگزار شد، اظهار کرد: این روزها دمای هوا در فضای آزاد آفتابی به بیش از ۷۰ درجه در بعضی از روزها می‌رسد و این موضوع نگهداری از درختان و گیاهان فضای سبز را با مشکل مواجه کرده و به تدابیر مختلف در زمینه آبیاری نیاز داشتیم که یکی از این تدابیر انتقال حدود ۶۰ درصد از نیروهای آبیاری فضای سبز به شیفت شب بود که خوشبختانه توانستیم خیلی از درختان و گیاهان فضای سبز را حفظ کنیم، ولی متاسفانه بعضی از گونه‌های حساس دچار تنش شده و خشک شدند که این درختان نیز در حال جوانه زدن هستند و دوباره به حیات بازگشته‌اند.

وی با بیان اینکه شمشاد، انجیر معابد، کنار، برهان و کهور دچار خزان اجباری شده‌اند، اضافه کرد: درختان تاجدار ما که انجیر معابد، برهان و کهور بودند، معمولا در پاییز خزان و برگ ریزان داشتند ولی متاسفانه امسال به دلیل گرمای شدید هوا دوباره در تابستان دچار تنش شدید شدند و خزان اجباری داشتند.
امیری‌فرد عدم مطالعه اصولی و علمی را در زمینه فضای سبز شهری یکی از حلقه‌‌های گمشده فضای سبز دانست و عنوان کرد: نیاز به مطالعه در زمینه فضای سبز بیش از پیش احساس می‌شود و باید یک تصمیم علمی و زیربنایی صورت بگیرد. سازمان پارک‌ها و فضای سبز به این نتیجه رسیده که الگوی کشت با توجه به شرایط اقلیمی باید تغییر کند.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز با بیان اینکه شرایط ما امروز متفاوت است، بیان کرد: متاسفانه با توجه به تغییر شرایط اقلیمی، دبی پایین آب و ایی سی بالای آب و خاک، شوری و تبخیر زیاد آب از سطح خاک، درختان خیلی مقاوم مثل خرما را دچار تنش کرده است که باید دوباره تحقیقات روی آنها صورت بپذیرد.

وی اظهار کرد: ما وارث فضای سبز سنتی هستیم. متاسفانه در شهرداری اهواز طرح جامع فضای سبز وجود نداشت و این موضوع باعث شده بود تا فضای سبز به صورت سنتی احداث و نگهداری شود، اما خوشبختانه در ماه گذشته طرح جامع شهرسازی شهرداری‌ اهواز  تصویب شد که انشالله به دنبال آن بزودی تدوین طرح جامع و تفصیلی فضای سبز کلانشهر اهواز شروع شود. دارا بودن یک طرح جامع فضای سبز شهری برای کلانشهرها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

امیری‌فرد بیان کرد: سرانه فضای سبز اکولوژیکی، سرانه بیولوژیکی، سرانه پارکی، تفریحی و ورزشی هر کدام استانداردهای خاص خود را دارد و طرح جامع با عنایت به ظرفیت‌های موجود گردشگری، تاریخی، فرهنگی و زیبا‌سازی این طرح‌ها تدوین شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تغییرات باید بر مبنای اصول و معماری فضای سبز شهری باشد در گذشته به دلیل نبود مطالعات و تحقیقات در این خصوص درختانی که برای کاشت در بیابان بودند، متاسفانه در فضای سبز شهری اهواز کاشته شده است. رفیوژها، خیابان‌ها، پیاده‌راه و میدان‌ها هر کدام طرح کاشت خود را دارند و این نیاز به یک برنامه بلندمدت دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار