کم‌آبی و شوری ۲ عامل خشک شدن نخلستان‌های خوزستان

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: یکشنبه 25 شهریور 1397 | 14:02 ب.ظ
کم‌آبی و شوری ۲ عامل خشک شدن نخلستان‌های خوزستان کشاورزنیوز

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: مسدود شدن ۳۴۰ نهر اصلی و فرعی در کنار اروند کاهش ورودی آب کارون و شور شدن اروند سبب ایجاد خشکسالی نخلستان‌های آبادان و خرمشهر شده است.

مسعود لطیفیان در گفت‌وگو با خبرنگار، در پاسخ به اینکه با توجه به شوری آب و خاک در استان خوزستان به ویژه در شهرهای خرمشهر و آبادان چه کارهایی برای جلوگیری از خشکسالی نخلستان‌ها انجام داده‌اید، گفت: با توجه به وقوع جنگ تحمیلی ۳ میلیون اصله نخل بر اثر جنگ در این استان پیر و فرسوده شده و از بین رفته‌اند و به دلیل آنکه برخی نخلستان‌ها طی این سال‌ها رها شده و به دلیل مسائل نظامی امکان دسترسی به آنها نبود، سبب کاهش عملکرد در هکتار شده است.
وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: ‌نوع غالب خرمایی که در استان خوزستان کشت می‌شود از نوع استعمران است که عملکرد آن معمولاً باید ۱۰ تن در هکتار باشد که اکنون به ۵ تن در هکتار کاهش یافته است.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی کاهش دبی رودخانه کارون و شور شدن آب اروند به ویژه در منطقه بهمن‌شیر را عاملی برای وارد شدن خسارات زیادی به نخل‌داران منطقه دانست و افزود: از طرف دیگر با توجه به توپوگرافی منطقه نفوذ زیاد آب شور به اراضی سبب افزایش علف هرز به ویژه علف نی شده است.
لطیفیان به طرح‌های انجام‌شده در این منطقه برای اصلاح وضعیت نخلستان‌ها اشاره کرد و گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری و احیای اراضی خوزستان و ایلام در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۳۵ هزار هکتار از بازسازی نخیلات شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در دستورکار قرار گرفت که در سال ۹۶، ۲۸ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و بازسازی نخلستان‌ها ازجمله توزیع نهال یارانه‌دار و تأمین پاجوش به نخل‌داران استان اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: همچنین در سال زراعی ۹۷-۹۶ آب‌شویی برای بهسازی وضعیت خاک و از بین بردن شوری در بخش عظیمی از نخیلات آبادان و خرمشهر در مساحتی بالغ بر ۲۵۰۰ هکتار انجام شد. در کنار این موضوع کشت سبزی و صیفی در بین فضای نخیلات که سبب حفظ رطوبت و حاصلخیزی خاک می‌شود در ۲۷۰۰ هکتار از این منطقه انجام شده است.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی همچنین به اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت برای اختصاص آب شادگان و جلوگیری از پیامدهای ناشی از خشکی نخلستان‌ها خبر داد و گفت: این رقم در سال جاری اختصاص یافته تا بتوانیم تولدی خرما در این استان را که جزو استان‌های مهم تولیدکننده این محصول است را همچنان حفظ کنیم.
لطیفیان به این نکته هم اشاره کرد که ایران بعد از مصر دومین کشور تولیدکننده خرما از نظر سطح زیر کشت است که هم در نقش مهمی در ایجاد اشتغال داشته و هم رتبه پنجم در صادرات غیرنفتی را دارد به‌طور یکه در سال ۹۶، ۲۵۰ هزار تن از این محصول صادرات داشته‌ایم.
وی بیشترین حجم تولید خرما را در جنوب استان کرمان با ۱۸ درصد از مجموع تولید خرما در کشور عنوان کرد: و افزود ۱۵ درصد خرما در سیستان و بلوچستان، ۱۴ درصد در استان بوشهر، ۱۴ درصد در استان کرمان، ۱۳ درصد در خوزستان، ۱۳ درصد در استان فارس و ۱۲ درصد در استان هرمزگان تولید می‌شود و این‌طور نیست که با آسیب در این استان کل محصول تولید خرما در کشور دچار آسیب شود.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی به چالش‌های پیش رو برای تولید خرما در حجم گسترده در کشور اشاره کرد و گفت: تولید خرده‌مالکی و عدم یکپارچگی یکی از موانع افزایش بهره‌وری در خرماست مضاف بر آنکه باید سطح تکنولوژی در تولید و برداشت در خرما را ارتقا دهیم تا کیفیت این محصول افزایش یابد.
وی میزان عملکرد خرما را در کشور ۵.۴ تن در هکتار عنوان کرد: و افزود: بنا داریم تا با کارهای احیا و اصلاح نخیلات که جزو اولویت‌های ماست را به ۶.۳ تن در هکتار برسانیم.
به گفته این مسئول در معاونت باغبانی وزارت جهاد از مجموع سطح زیر کشت خرما در کشور تنها ۴۲ درصد نخلستان‌ها از نوع درجه یک است و ۲۸ درصد نخلستان درجه ۲ و ۳۰ درصد نخلستان درجه ۳ است که در برنامه ششم توسعه اصلاح و احیای نخیلات را در طرح جامع ساماندهی نخیلات در دستورکار داریم.
لطیفیان اظهار امیدواری کرد تا با کارهای به زراعی تولید خرما از یک میلیون و ۱۶۳ هزار تن در کشو ر به بیش از یک میلیون و ۳۸۸ هزار تن برسد و میزان صادرات از ۲۵۰ هزار تن به ۳۱۰ هزار تن افزایش یابد.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی به این نکته هم اشاره کرد که با جایگزین کردن ارقام با تولید بالاتر، حذف درختان پیر و بازسازی و لایروبی نهرهای اصلی و فرعی که مسدود شده‌اند امیدواریم تا تولید خرما اقتصادی‌تر شود؛ چراکه اکنون ۳۴۰ نهر اصلی و فرعی در کنار اروند مسدود شده‌اند که خود این مسئله سبب خشکسالی و شوری خاک می‌شود.
طبق اعلام انجمن ملی خرما با توجه به کاهش سطح آب و شور شدن خاک خطر خشکسالی نخلستان‌های آبادان و خرمشهر را تهدید می‌کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار