«تیزاب»گلوی انگورکاران ملایر را خشکاند

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 27 شهریور 1397 | 10:16 ق.ظ
«تیزاب»گلوی انگورکاران ملایر را خشکاند کشاورزنیوز- کمبود پودر کربنات پتاسیم یا همان «تیزاب» فصل برداشت انگور را برای انگورکاران ملایری با مشکل مواجه کرده است، مشکلی که می رود روند خشک کردن این محصول راهبردی را دستخوش چالش های جدی کند.

به گزارش خبرگزاری ، کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند که افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت کالاهای وارداتی، از عمده علل بروز این مشکل به شمار می رود و موجب شده باغداران ملایری تیزاب مورد نیاز برای خشک کردن محصول انگور خود را به بیش از ۲ برابر قیمت پیشین تهیه کنند.
این مشکل اما از چشم مسئولان دور نمانده و به تازگی نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی همراه با بیش از ۵۰ تن از دیگر نمایندگان مجلس، نامه ای خطاب به وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نوشته و خواستار تامین پودر کربنات پتاسیم برای خشک کردن انگور و حل سریع این مشکل شده اند.

این در حالی است که گفته می شود تیزاب مورد نیاز باغداران توسط یک شرکت بخش خصوصی تامین شده و در گمرک بندر شهد رجایی منتظر ترخیص است و با وجود پیگری های انجام شده از سوی نمایندگان مجلس و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، هنوز مشکل ترخیص این کالا به طور کامل حل نشده است.

در همین زمینه بانک مرکزی با استناد به اینکه هنگام گشایش اعتبار برای واردات این ماده، صد درصد بهای کالا پرداخت نشده است، اعلام می کند که امکان تامین ارز برای این محصول وجود ندارد و در طرف دیگر بر اساس نظر کارشناسی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیاز سالانه به یکهزار و ۸۰۰ تن پودر کربنات پتاسیم و تولید نشدن آن در داخل کشور، واردات این محصول را در فصل های مورد نیاز ضروری می کند.

حال اما با فرا رسیدن فصل برداشت انگور در ملایر، باغداران مجبورند تا چند برابر قیمت از تیزاب های غیر استاندارد و صنعتی موجود در بازار خریداری کنند که در صورت تأمین نشدن این ماده، احتمال بروز خسارت سنگین به باغداران ملایری وجود دارد و چه بسا صادرات و ارز آوری این محصول را نیز با چالش های جدی مواجه کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار  گفت: با پیگیری های مستمری که طی روزهای گذشته داشتیم، بخشی از موانع وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برای ترخیص پودر کربنات پتاسیم از گمرک بندر شهید رجایی حل شد.
حجت الاسلام احد آزادیخواه بیان کرد: با همراهی بخش خصوصی مکاتبه های زیادی از طریق دکتر حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت انجام شد تا موفق به رفع بخشی از مشکل شدیم.

وی ادامه داد: معاون پارلمانی رئیس جمهوری نیز قول مساعد داد از طریق وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی و مطلوب پیگیری کند تا مشکل ترخیص پودر کربنات پتاسیم سریع حل شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم افزود: علاوه بر این نامه ای نیز به سید محمد مجابی معاون امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی ارسال و از وی درخواست کمک کردیم.

حجت الاسلام آزادیخواه اظهار داشت: در این نامه از دکتر مجابی درخواست کردیم به قید فوریت نسبت به اعلام نیاز فوری و تخصیص ارز لازم از طریق بانک مرکزی برای ترخیص کربنات پتاسیم اقدام لازم انجام شود.
وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری های انجام شده و قول های مساعد مسئولان مربوطه، طی چند روز آینده مشکل تامین و ترخیص پودر کربنات پتاسیم به قید فوریت حل شود.

حجت الاسلام آزادیخواه از باغداران و تولیدکنندگان کشمش در ملایر درخواست کرد: چند روز صبر کنند تا پودر کربنات پتاسیم به قیمت مناسب وارد بازار شود و مجبور نشوند از بازار سیاه تیزاب تهیه کنند.
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: به دلیل مشکلات ارزی وقفه ای در ترخیص کربنات پتاسیم وارداتی از گمرک ایجاد شد که رفع موانع ترخیص از طریق نمایندگان در دست پیگیری است.
محمد کاظمی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز ضروری باغداران و تولیدکنندگان کشمش به کربنات پتاسیم و قرار گرفتن در فصل خشک کردن انگور و تولید کشمش، موضوع در سفر اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به همدان مطرح شد.

وی افزود: همچنین طی مکاتبه ای که با رئیس کل بانک مرکزی داشتم، زمینه رفع مشکلات ارزی و اعتباری موجود برای ترخیص کربنات پتاسیم فراهم شده است.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ادامه داد: علاوه بر این نمایندگان مجلس در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت شتاب گیری روند رفع این مشکل تاکید کردند.

 

بازار سیاه تیزاب در ملایر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز کمبود پودر کربنات پتاسیم را عاملی برای ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت آن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کربنات پتاسیم در بازار با قیمتی بیش از ۲ برابر به باغداران فروخته می شود.
علی مروت امیری بیان کرد: این در حالیست که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد باغداران تیزاب مورد نیاز خود را از باقیمانده خرید سال های قبل داشتند و امسال استفاده کردند و عده ای نیز از بازار تهیه کردند.
وی افزود: با این وجود طبق برآورد جهاد کشاورزی حدود نیمی از مشکل تیزاب در این شهرستان حل شده و مابقی باغداران نیاز فوری به پودر کربنات پتاسیم دارند.
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: هر سال بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن پودر کربنات پتاسیم یا همان تیزاب در این شهرستان مصرف می شود که در صورت تامین این میزان در سالجاری، مشکلی برای باغداران به وجود نمی آید.
امیری گفت: با تلاش نمایندگان و مسئولان ذیربط اقدامات لازم برای ترخیص پودر کربنات پتاسیم از گمرک در حال انجام است که امیدواریم هر چه سریعتر مشکلات یاد شده، حل شود.
وی یادآور شد: چنانچه مشکل پودر کربنات پتاسیم حل نشود، علاوه بر افزایش چند برابری قیمت این ماده، عده ای افراد سودجو از بازار سوء استفاده می کنند.
امیری اظهار داشت: پودر کربنات پتاسیم به ۲ صورت مصارف خوراکی و صنعتی از برخی کشورهای خارجی وارد می شود اما روی بسته ها نوع آن عنوان نمی شود و در این شرایط برای بسیاری از باغداران نوع مصرف ماده خریداری شده قابل تشخیص نیست و ممکن است در تهیه نوع خوراکی و صنعتی دچار مشکل شوند.
وی تاکید کرد: این در حالیست که استفاده از نوع صنعتی پودر کربنات پتاسیم در خشک کردن انگور، صادرات کشمش ملایر را تحت تاثیر قرار می دهد.

پای درد دل باغدار نمونه کشوری

یک باغدار ملایری نیز در این باره به خبرنگار گفت: امسال بیشتر انگورکاران این شهرستان مجبور شدند تیزاب را با چند برابر قیمت از بازار تهیه کنند.
علی غفاری که سال گذشته باغدار نمونه کشوری شده است، افزود: من نیز مانند بقیه باغداران مجبور شدم این پودر را با بیش از ۲ برابر قیمت خریداری کنم.
وی ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد باغداران همچنان برای تهیه تیزاب مشکل دارند و در توان آنها نیست که با این قیمت تیزاب تهیه کنند.
این باغدار نمونه کشوری ادامه داد: به همین خاطر اکثر باغداران به ویژه در مناطق ترک غربی و ازندریان ملایر، انگور را بدون استفاده از تیزاب و به صورت آفتابی خشک می کنند.
غفاری بیان کرد: سال گذشته از هر هکتار یک تن انگور برداشت کردم که امسال این آمار به حدود یک و نیم برابر افزایش یافته است و این موضوع بر ضرورت تامین بیشتر تیزاب می افزاید.
دیگر باغدار ملایری نیز ضمن ابراز گلایه از وضعیت موجود و کمبود پودر کربنات پتاسیم گفت: قبل از فصل برداشت باید مشکل تیزاب برای باغداران ملایری حل شود تا در زمان حساس برداشت انگور به این مشکلات مواجه نشویم.
داود بیات ادامه داد: با توجه به اینکه زمان برداشت، خشک کردن انگور و تبدیل آن به کشمش تیزابی، بسیار حساس است و باید در زمان خود این مراحل طی شود، ما نمی توانیم منتظر بمانیم و باید در هر شرایطی پودر کربنات پتاسیم را از بازار تهیه کنیم.
به گزارش خبرگزاری حدود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور در شهرستان ملایر وجود دارد که سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور و بیش از ۴۵ هزار تن کشمش تیزابی از این شهر به سایر کشورهای جهان صادر می شود.
طبق برآوردها، پیش بینی می شود امسال بیش از ۲۲۰ هزار تن انگور و بیش از ۳۰ هزار تن کشمش در این شهرستان تولید شود که در صورت تامین نشدن به موقع پودر کربنات پتاسیم، خسارت سنگینی به باغداران و‌ در نهایت تولید این محصول وارد می شود.
از میزان انگوری که در ملایر تولید می شود، ۲۵ درصد به مشتقات انگور همچون آبغوره، شیره، سرکه، باسلق و ۷۵ درصد مابقی به کشمش صادراتی که مرغوبترین نوع کشمش ایران است، تبدیل می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار