نخستین بار در کشور کشاورز فیروزکوهی درختان مسن گردو را پیوند زد

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 27 شهریور 1397 | 10:07 ق.ظ
نخستین بار در کشور کشاورز فیروزکوهی درختان مسن گردو را پیوند زد کشاورزنیوز- مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه در استان تهران اعلام کرد: برای اولین بار در کشور یکی از کشاورزان این شهرستان درختان مسن بالای ۶۰ سال و قطور گردو را پیوند زد.

رضا فرازی در گفت و گو با خبرنگار اظهارداشت: سید مجید حسینی کشاورز نمونه فیروزکوهی سال ۹۶ در استان تهران، با ۳۰ سال تجربه به مدت پنج سال است که روی این شیوه طرح پیوند زنی درختان گردو در روستای مهاباد این شهرستان فعالیت می کند.
وی تفاوت این روش پیوند را در قطر درختان و سن بالای آنها اعلام و بیان کرد: همچنین این روش که از سال گذشته به بهره برداری رسیده با کمترین درصد خطا همراه بوده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون این شیوه پیوند برای درختان مسن و قطور گردو انجام نشده افزود: درختان پیوندی در این روش مقاومت بالایی در برابر سرما و بیماری دارند به طوری که در سرمازدگی سال جاری هیچ آسیبی ندیدند؛ همچنین پیوند زنی بوته های جدید در این روش باردهی درختان را نیز افزایش داده است.
فرازی با بیان اینکه درختان قطور و مسن گردو از فاصله یک متری قطع و با این شیوه پیوند زده می شوند اظهارداشت: در دو سال اول به دلیل رشد درختان، کشاورزان بار آنها را از ابتدا می ریزند و باردهی اقتصادی این درختان از سال سوم آغاز خواهد شد که تا سال پنجم روند افزایشی به خود می گیرد.
به گفته این مسئول پیوند زنی درختان گردو به این شیوه سبب می شود تا مغز میوه آنها نیز یکرنگ و یکدست شود.
مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه گفت: بیش از دو هکتار زمین کشاورزی در روستای مهاباد از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه زیر کشت گردو با این پیوند قرار دارد و پس از سرمازدگی امسال کشاورزان بیشتری به این پیوند زنی روی آورده اند.
فرازی افزود: همچنین این کشاورز فیروزکوهی از استان های قزوین و آذربایجان غربی نیز سفارش پیوند گرفته و پیوند درختان قطور در دیگر استان ها رو به افزایش است.
شهرستان فیروزکوه دارای دو بخش مرکزی و ارجمند در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی پایتخت واقع شده است.
برپایه آمارها سطح زیرکشت گردو در شهرستان فیروزکوه حدود ۶۲۰ هکتار اعلام شده و تولید سالانه آنها نیز به طور میانگین حدود یکهزار و ۸۰۰ تن بوده است.
مسئولان جهاد کشاورزی فیروزکوه می گویند امسال به علت سرمازدگی آمار برداشت گردو در این شهرستان کاهش یافته است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار