معاون سازمان جنگل ها: طرح حفاظت مشارکتی تخریب اراضی ملی را ۷۰ درصد کم کرد

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 10 مهر 1397 | 07:50 ق.ظ
معاون سازمان جنگل ها: طرح حفاظت مشارکتی تخریب اراضی ملی را ۷۰ درصد کم کرد کشاورزنیوز-معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح حفاظت مشارکتی در ۲۲ میلیون هکتار و کاهش بیش از ۷۰ درصدی تخریب عرصه های منابع طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار، تارنمای وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور گفت: تا کنون علاوه بر طرح های مرتعداری بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی برای احیا، توسعه و حفاظت در اختیار مجریان و جوامع محلی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته برای بیش از ۱۰ هزار خانوار جنگل نشین و عشایر تجهیزات مرتبط با سوخت به ویژه انرژی های پاک همچون آبگرمکن های خورشیدی تهیه شده است تا از قطع درختان و تخریب جنگل جلوگیری شود.
منصور ایجاد کمربند حفاظتی را در افزایش ضریب حفاظتی اراضی ملی بسیار مهم دانست و گفت: کمربند سبز مرز مستثنیات و اراضی ملی را مشخص می کند و در قالب نهال کاری به مرحله اجرا در می آید و تاکنون ۲۰ هزار کیلومتر کمربند در کشور ایجاد شده است.
این مسوول افزود: رعایت اصول فنی در بهره برداری از معادن مورد توجه سازمان جنگل هاست اما احیا و بازسازی آنها پس از بهره برداری با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: طرح ملی کاداستر اراضی ملی با همکاری ادارات کل ثبت اسناد و املاک کشور در حال اجراست که تاکنون بیش از ۳۲ میلیون هکتار از اراضی ملی زیر پوشش این طرح قرار گرفته که امیدواریم با همکاری دستگاه های ذیربط و تامین اعتبارات لازم بقیه اراضی ملی نیز زیر پوشش این طرح قرار گیرد.
منصور از فعالیت ۴۰۰ دبیرخانه کمیسیون هیات های تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع در کشور خبر داد و تصریح کرد: این کمیسیون ها به اعتراض اشخاص نسبت به اجرای مقررات قانون ملی شدن اراضی رسیدگی می کنند که این اقدام راهی برای کاهش عوامل تخریب به عرصه های ملی قلمداد می شود.
به گزارش ایرنا، براساس آمارها، مساحت کل منابع طبیعی کشور ۱۳۴ میلیون هکتار معادل بیش از ۸۲ درصد مساحت ایران است که بیش از ۱۴ میلیون هکتار آن را جنگل، ۳۲ میلیون هکتار را بیابان و ۸۴ میلیون هکتار را مراتع تشکیل می دهد.
طرح حفاظت مشارکتی در دوره سه ساله ۱۳۹۶-۱۳۹۴ اجرا شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار