مشاور وزیر کشاورزی در امور زنان تاکید کرد: ظرفیت زنان روستایی و عشایری درتامین امنیت غذایی

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 24 مهر 1397 | 09:17 ق.ظ
مشاور وزیر کشاورزی در امور زنان تاکید کرد: ظرفیت زنان روستایی و عشایری درتامین امنیت غذایی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زنان روستایی و عشایری در تامین امنیت غذایی، امنیت شغلی و ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در کشور تاکید کرد.

به گزارش  خبرنگار، فروغ السادات بنی‌هاشم در دومین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری که صبح دیروز در سالن فجر سازمان تحقیقات برگزار شد، گفت: پروژه فرهنگ‌سازی در زمینه تولید و مصرف محصول سالم با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نشان داد که زنان روستایی و عشایری ظرفیت فوق‌العاده‌ای در تامین امنیت غذایی کشور دارند.

او افزود:هدف از اجرای طرح هدفمند کردن کسب و کار زنان روستایی و عشایری نیز نشانگر این بود که اگر زنان روستایی و عشایری در کنار برنامه‌های آموزشی از امکان مشاوره مستمر در زمینه‌های بازاریابی، تجاری‌سازی و فرآوری نیز برخوردار باشند، سرمایه‌های خرد و کوچک می‌تواند مشاغل بزرگ و تحولات جدی در مناطق روستایی و عشایری کشور ایجاد کند.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، با بیان این که اجرای پروژه‌های حوزه زنان روستایی در بخش کشاورزی، می‌تواند به اقتصاد روستا و توسعه مشارکت زنان روستایی و عشایری و همچنین به توسعه کشور کمک کند، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیردولتی در زمینه توسعه اقتصاد روستا و جوامع محلی تجربیات ارزشمندی دارند و طی این سال‌ها کارهای بسیار خوبی در این خصوص انجام شده است.

او بر ضرورت ورود پروژه‌های خرد در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه پس از سال‌ها، اجرای این پروژه‌ها به صورت خرد و در سطح محلی باقی مانده و در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور وارد نشده است.

بنی‌هاشم با اشاره به عدم توجه نظام بانکی کشور به اعتبارات خرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث اعتبارات خرد موضوعی است که ده‌ها سازمان دولتی و غیردولتی دستاوردهای ارزشمندی دارند اما هنوز نظام مالی و بانکی کشور توجهی به بحث اعتبارات خرد ندارند و تنها موسسات مالی همچون صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون کارهای بسیار ارزشمندی در زمینه حمایت از اعتبارات خرد به همت خودشان انجام داده‌اند که در این راه با مشکلاتی نیز روبه رو بوده‌اند.

او از موفقیت کشورهایی همچون بنگلادش، مالزی و هندوستان در زمینه اعتبارات خرد خبر داد و گفت: اعتبارات خرد این کشورها در نظام بانکی کشورشان وارد شده است به طوری که در کشور بنگلادش که مبدع این کار است، از زمان تشکیل ایده اقتصاد خرد تا ایجاد بانک روستا که امروزه میلیون‌ها عضو دارد، حدود ۱۰ سال می‌گذرد تا مجوز بانک اعتبارات خرد از بانک مرکزی کشورشان گرفته شود.

به گفته بنی هاشم، در کشورمان با گذشت بیش از ۲۰ سال هنوز بحث اعتبارات خرد وارد نظام بانکی‌مان نشده است.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری با اشاره به مشکلات موجود در دریافت انواع مجوزها برای کارگاه‌های کوچک روستایی و مشاغل خانگی گفت: بسیاری از قوانین و دستورالعمل‌های کشور که مربوط به دریافت انواع مجوزهاست، عمدتا ناظر به بنگاه‌های بزرگ و کارخانه‌های عظیم است و به هیچ وجه با کارگاه‌های کوچک انطباق ندارد به این دلیل کارگاه‌های کوچک روستایی و مشاغل خانگی سال‌هاست گرفتار پیچ و خم‌های اداری برای دریافت انواع مجوزها به ویژه مجوزهای بهداشتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برای فعال کردن توسعه اقتصاد روستا و جلب مشارکت زنان روستایی و عشایری باید بر مشکلات پیش روی صندوق‌های خرد در سطح کلان جامعه فائق آییم تا بتوانیم گام بسیار موثر، عملیاتی و کاربردی برای توسعه جوامع محلی در بخش کشاورزی برداریم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار