پشت پرده ی حمایت نمایندگان شمال استان از واگذاری آب وبرق خوزستان به اصفهانی ها! آیا شریعتی عطای انتخاب جانشین شمسایی را به لقایش بخشید؟

سمیه غافلی
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 مهر 1397 | 23:25 ب.ظ
پشت پرده ی حمایت نمایندگان شمال استان از واگذاری آب وبرق خوزستان به اصفهانی ها!  آیا شریعتی عطای انتخاب جانشین شمسایی را به لقایش بخشید؟ کشاورزنیوز

پشت پرده ی حمایت نمایندگان شمال استان از واگذاری آب وبرق خوزستان به اصفهانی ها!

آیا شریعتی عطای انتخاب جانشین شمسایی را به لقایش بخشید؟

درحالی که پس از استفعای شمسایی و با مشکل روبه رو شدن انتصاب ایزدجو به عنوان‌ گزینه ی جایگزین شمسایی و ورود مجمع نمایندگان به بحث تعیین جانشینی سازمان آب وبرق، ظاهرا به نظر می رسد دو اتفاق رخ داده است.

اول اینکه، ظاهرا شریعتی استاندار خوزستان از ایفای نقش بر تعیین مدیر عامل سازمان آب و برق خسته و یا بی علاقه و بی انگیزه شده، و این موضوع به صورت عمده در اختیار مجمع نمایندگان قرار گرفته است.

دوم، با توجه به اینکه مجمع نمایندگان خوزستان ۳ گزینه ی خود را برای تصدی این سمت معرفی کرده اند، در میان این سه گزینه ؛احمد سیاحی به عنوان یک نیروی بومی تحصیل کرده با سوابق و فعالیت های طولانی عمرانی در وزارت نیرو و کشور، در صورت انتصاب او در این سمت، می تواند درشرایطی که مردم‌ استان خوزستان دربحث انتقال آب استان به اصفهان بسیار نگرانی های جدی دارند،باعث آرامش بخشی به خوزستان باشد.

هم چنین،فتح الله دهکردی دیگر گزینه مطرح، بزرگ شده استان خوزستان و یکی از متخصصین درجه اول بحث مدیریت منابع آب کشور و استان می باشد که سال ها با سابقه ی مدیریت قسمت های مختلف وزارت نیرو یکی از متخصصین، صاحب سبک، پذیرفته و مورد مقبولیت بدنه ی سازمان آب وبرق می باشد.

اگر چه دهکردی زادگاهاش اصالتا از چهارمحال وبختیاری می باشد، اما به دلیل اینکه استان چهار محال بختیاری و استان خوزستان هردو زخم خورده ی اقدامات اصفهانی ها در بحث انتقال آب هستند؛ و هردو استان در یک وضعیت مشترک قرار دارند، از این رو؛ وی می تواند مورد قبول مردم خوزستان باشد .

اما در میان بهت و نا باوری و بر اساس شنیده ها، گویا فریدون حسنوند، پاپی زاده و سید راضی نوری نمایندگان شمال خوزستان جزو مدافعین و حامیان سرسخت گزینه ای به نام محسن ذیحجه زاده از نیروهای اصفهانی و از نزدیک ترین دوستان و حلقه ی اول حاج رسولی ها،باند انتقال آب در وزارت نیرو می باشند!
هر چند ذیحجه زاده به لحاظ فردی بسیار متشخص و قابل احترام میباشد و سندی جهت تصمیم او در کمک به طرح های انتقال آب در آینده است.ولی به نظر می رسد، در این شرایط که افکار عمومی استان بشدت ملتهب انتقال آب به اصفهان است،لذا انتصاب یک رئیس عامل سازمان آب و برق اصفهانی با سابقه دوستی گرمابه و گلستانی حاج رسولیها( پدر طرح های انتقال آب به اصفهان) فضای اجتماعی استان و دل نگرانی عمومی را در وضعیت خطرناکی قرار می دهد. که به نظر می رسد این انتصاب پر هزینه و گران برای خوزستان باشد!

در این میان سوال اینجاست، چه دلیل و انگیزه ای باعث شده، آقایان حسنوند، پاپی زاده ، نوری و کسانی دیگر از گزینه ی ذیحه زاده حمایت می کنند؟

مهم ترین مسئله اینست که با نگاه کردن به جغرافیای استان و حوزه انتخابیه این نمایندگان متوجه میشویم که حوزه ی انتخابی این افراد در سرچشمه ی رودخانه ی دز قرار دارد.
به نحوی که از اندیمشک تا شوش از رودخانه ی دز تقویت میشوند که هیچ‌ طرح انتقال آبی از این حوزه به سمت اصفهان درجریان نیست.
بلکه تمامی طرح های انتقال آب از کارون و سرچشمه های کارون درحال انجام است.

از این رو،احتمالا نگرانی برای این نمایندگان حامی در بحث انتقال آب در حوزه انتخابی خود وجود ندارد

و انتظار می رود ،این نمایندگان که تنها به حوزه ی انتخابی خود می اندیشند، به تمام جغرفیای استان خوزستان وفادار و متعهد باشند.

مسئله دیگر این است که دو نماینده ،آقایان حسنوند و پاپی زاده احتمالا در محاسبات خود به دنبال گزینه ی نیستند که در استان خوزستان دارای بدنه و پایگاه قوی باشد. اما سیاحی و دهکردی هرکدام به نوعی دارای بدنه و پایگاه قوی اجتماعی محکم در استان‌ خوزستان و درمیان بدنه وزارت نیرو وکشاورزان و سایر اقشار استان می باشند.

این در حالی است که ذیحجه زاده هیچ پایگاهی بجز حامیان سیاسیش یعنی همان کسانی که در مجمع نمایندگان از آن حمایت میکنند، ندارد.

بنابراین این مسئله باعث می شود صد درصد آن‌ گزینه در خدمت نمایندگان حامی خود باشد.
درصورتی که سیاحی و دهکردی
اگر هرکدام‌ به این منصب برسند، قطعا به اندازه ای آن گزینه، زیر نفوذ نمایندگان مذکور نخواهند بود.

از این رو،در صورتیکه شریعتی استاندار خوزستان قصد و یا توان ورود به انتخاب مدیر عامل حیاتی ترین سازمان استان را ندارد ، قطعا زمان مناسبی برای خسته شدن و یا بی توجه شدن به منافع و حساسیت های استان را انتخاب نکرده است!

بلکه بایستی وظیفه ی خود را به عنوان حافظ منافع مردم استان خوزستان عملی کند و حداقل از انتصاب گزینه های که استان را به شدت دچار تنش اجتماعی و احساس نگرانی خواهد کرد،جلوگیری نماید!

از این رو،انتظار می رود که استاندار خوزستان درتعیین جانشین شمسایی نقش کلیدی را داشته باشد.

هر چند هنوز تفکراتی وجود دارد که بهتر است شمسایی کماکان به عنوان امپراطور آب ابقا بماند و پیش از این پایگاه خبری تحلیلی کشاورز نیوز خبر از احتمال ابقای شمسایی تا پایان سال جاری بر این مسند را اطلاع رسانی نموده بود!


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار