پیشنهاد تعاونگران برای تاسیس ۳ صندوق ملی در بخش کشاورزی

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 آبان 1397 | 09:13 ق.ظ
پیشنهاد تعاونگران برای تاسیس ۳ صندوق ملی در بخش کشاورزی عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران گفت: سه صندوق ملی پسته، گل و گیاه و شیلات برای حمایت از تولید و صادرات این محصولات تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار، اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران روز سه شنبه در صبحانه کاری با محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی مهمترین مسایل و خواسته های خود را مطرح کردند.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران در این نشست گفت: اگر بتوانیم این محصولات را که در بازارهای هدف، مشتریان خاص خود را دارند تولید کنیم بدون تردید می توانیم با قیمت رقابت پذیر، آنها را صادر کنیم.
وی با تاکید برضرورت حمایت از کشاورزان از عدم پرداخت خسارات به آنها گلایه کرد و اظهار داشت: خسارت بخش کشاورزی براساس قانون، مشمول بیمه تمام خطر است اما به دلیل کمبود اعتبار، خسارت کشاورزان پرداخت نمی شود.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران تصریح کرد: برای عبور از تحریم ها نیاز داریم تا به تولید پایدار برسیم اما با عدم حمایت از تولیدکنندگان در مقابل خسارت های غیرمترقبه نمی توانیم به این مولفه در اقتصاد دست پیدا کنیم.
قاسمی با انتقاد از اجرای پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان گفت: تولیدکنندگان از ارز آزاد استفاده می کنند اما پس از صادرات محصولات خود ناچار هستند که ارز خود را با نرخ سامانه نیما که چهار تا پنج هزار تومان پایین تر از بازار آزاد است، به فروش برسانند.

استفاده از تعاونی ها برای ساماندهی نظام توزیع
محمد علی ضیغمی معاون اموربین الملل اتاق تعاون ایران در این جلسه گفت: تعاونی ها دارای بهترین ظرفیت در زمینه توزیع هستند که وزارت جهاد کشاورزی می تواند از این ظرفیت برای عرضه کالا استفاده کند.
وی افزود: ۵.۵ میلیون نفر در تعاونی ها مشغول فعالیت هستند که با احتساب خانواده های آنها این رقم به بیش از ۲۵ میلیون نفر می رسد.
معاون امور بین الملل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: در بخش تعاون بیش از ۶ هزار فروشگاه زنجیره ای وجود دارد که باید از این ظرفیت برای ساماندهی نظام توزیع استفاده کرد.

۱۰ درصد محصول پسته امسال باقی ماند
مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته در ادامه این جلسه گفت: به دلیل شرایط نامساعد جوی بیش از ۹۰ درصد محصول پسته امسال از بین رفت.
محمود صادقی با تاکید بر ضرورت حمایت از کشاورزان افزود: پیش از این قرار بود که بدهی بانکی کشاورزان استمهال شود اما عدم اجرای این دستورالعمل منجر به توقف کامل فعالیت های بانکی آنان شده است تا جایی که کشاورزان حتی نمی توانند دسته چک دریافت کنند.

کاهش سهم لبنیات از سبد خانوار
امیرحسین صفری تولیدکننده صنایع لبنی در ادامه این جلسه اظهارداشت: افزایش هزینه بسته بندی و شیرخام منجر به کاهش سهم لبنیات از سبدخانوارها شده است.
وی افزود: هرچند تولیدکنندگان عامل گرانی محصولات لبنی نیستند اما برخوردهای تعزیری که با آنها صورت می گیرد به زیان بخش تولید تمام می شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار