مدیرکل میوه های سردسیری وزارت جهادکشاورزی:

حضور دلالان علت گرانی سیب درختی است

تاریخ انتشار: دوشنبه 21 آبان 1397 | 13:08 ب.ظ
حضور دلالان علت گرانی سیب درختی است مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی گفت: کاهش تولید سیب درختی و تداوم صادرات آن تاثیری بر نرخ در بازار داخلی ندارد بلکه واسطه ها و دلالان سبب افزایش قیمت این محصول در بازار شده اند.

شکرالله حاجی وند» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره علت افزایش قیمت سیب درختی در بازار افزود: با وجود سرمازدگی ابتدای سال باغ ها و سال کم آوری سیب درختی و به دنبال آنها کاهش تولید، سیب درختی مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.
وی افزایش قیمت سیب را ناشی از تعدد چرخش محصول در دست واسطه ها و دلالان عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون هر کیلوگرم سیب درختی حداکثر با قیمت سه هزار تومان از باغدار خریداری می شود اما با قیمت هایی بین ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد که این امر نیازمند کنترل و بازرسی دستگاه های نظارتی است.
وی تصریح کرد: البته بخشی از کاهش تولید سیب مربوط به برنامه احیا و اصلاح بخشی از باغ های سیب درختی است که سال گذشته در نزدیک ۱۵ هزار هکتار اجرا و سبب شد امسال عرضه سیب درختی به صنایع تبدیلی وابسته به این محصول نیز کاهش یابد.
مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت باغبانی جهادکشاورزی گفت: امسال برآورد تولید سیب درختی در سطح ۲۵۲ هزار هکتار از باغ های کشور نزدیک ۳.۲ میلیون تن است که نسبت به سال گذشته ۵۰۰ هزار تن کاهش تولید را نشان می دهد.
«میزان تولید سیب درختی در سال ۹۶ حدود ۳.۷ میلیون تن در سطح ۲۵۲ هزار هکتار و در سال ۹۵ نزدیک ۳.۴ میلیون تن در سطح ۲۴۹ هزار هکتار باغ بود.»
حاجی وند ادامه داد: اکنون آذربایجان غربی با تولید ۷۵۰ هزار تن سیب درختی بیشترین و با کیفیت ترین تولید را دارد در حالی که سال گذشته میزان تولید این استان یک میلیون تن بود.

** سیب ایران رتبه چهارم تولید جهانی را دارد
مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت باغبانی یادآور شد: تولید جهانی سیب درختی سالانه نزدیک ۹۰ میلیون تن در سطح پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن هکتار است.
به گفته حاجی وند، ایران از لحاظ سطح زیرکشت باغ ها رتبه سوم و از لحاظ میزان تولید رتبه چهارم را پس از چین، آمریکا و هلند به خود اختصاص داده است.

** امسال ۲۰۰ هزارتن سیب درختی صادر شد
حاجی وند درباره تهاتر صادرات سیب درختی به ازای واردات موز گفت: براساس آمارها از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۰ هزار تن سیب درختی به کشورهای متقاضی صادر شده که بخشی از این صادرات مربوط به تولید محصول سال ۹۶ است.
به گفته وی، در فاصله سال های ۹۴ تا ۹۶ صادرات سیب درختی به ترتیب نزدیک ۶۵۰ هزار تن، ۳۵۴ هزار تن و ۳۲۱ هزار تن بوده است.
وی بخشنامه اخیر وزارت صنعت درباره تهاتر صادرات سیب درختی به ازای واردات موز از بازارچه های مرزی را به نفع تولید کنندگان و منافع ملی کشور دانست و افزود: این تهاتر می تواند علاوه بر صادرات مازاد تولید، برای کشور و تولیدکنندگان ارزآوری داشته باشد.
به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۹ آبان ماه امسال در بخشنامه ای به گمرک، مجوز صادرات سیب درختی از بازارچه‌های مرزی و تسهیلات واردات موز با تعرفه پنج درصدی را صادر کرد.
براساس این بخشنامه، همه محموله‌های دارای کوتاژ گمرکی (شماره گمرکی) سال ۱۳۹۶ از گمرکات اجرایی کشور از جمله گمرکات بازارچه‌های مرزی، مشمول تسهیلات بازار به ازای بازار مبنی بر واردات یک کیلوگرم موز با تعرفه پنج درصد در ازای صادرات یک و نیم کیلوگرم سیب درختی می شود.
طبق سیاست وزارت جهادکشاورزی و با هدف توسعه صادرات محصولات کشاورزی از سال ۱۳۹۵ صادرکنندگان می توانند به ازای هر ۱.۵ کیلوگرم صادرات سیب درختی، یک کیلوگرم موز به کشور وارد کنند.
سیب درختی ایران به کشورهای هدف عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی صادر می شود.
براساس آمار سال ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، شیلی، بلاروس، آفریقای جنوبی، نیوزیلند و ایران به ترتیب بزرگترین صادرکنندگان سیب درختی بودند.
طبق آمار گمرک از سبد تجارت خارجی ایران، در سال ۱۳۹۶بالغ بر ۱۴۸ هزار و ۵۴۶ تن موز به ارزش ۴۸۱ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان وارد کشور شد که معادل ۱۹۲ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۴۶۶ دلار بود؛ این محصول از کشورهای اکوادور، هند، فیلیپین، ترکیه، امارات و سریلانکا خریداری می شود.
از ابتدای امسال با تغییر سیاست های ارزی دولت و پس از آنکه در فصل بهار موز به نرخ ارز دولتی وارد کشور شد، این کالا از فهرست کالاهای ضروری و اساسی حذف شد و دیگر ارز یارانه ای به آن تخصیص نمی یابد با این حال در هفت ماهه امسال ۲۶۱ هزار و ۴۷۵ تن موز به ارزش ۲۳۷ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۷۲۱ دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۳۵.۷۷ و ۲۴.۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار