با همت محققان دانشگاه تهران

معرفی هشت رقم جدید انگور حبه درشت بی دانه

تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 آبان 1397 | 09:22 ق.ظ
معرفی هشت رقم جدید انگور حبه درشت بی دانه محققان گروه علوم باغبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران پس از ۱۹ سال تحقیق موفق به معرفی هشت رقم جدید انگورحبه درشت بی دانه شدند.

استاد گروه باغبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و سرپرست این گروه تحقیقاتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معرفی این ارقام در پی اجرای طرح اصلاح انگورهای تازه خوری محقق شد.
علی عبادی گفت: در ایران ارقام زیادی از انگور را داریم اما بیشتر این ارقام دانه دار بوده و برای صادرات مناسب نیست.
وی اظهار داشت: همچنین ارقام بی دانه انگور مانند بی دانه سفید، بی دانه قرمز، یاقوتی و عسکری در کشور وجود دارد اما مشکل اصلی آنها ریزبودن حبه ها است در حالیکه کشورهای خارجی انگورهای حبه درشت را می پسندند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که انگورهای تازه خوری در کشور بیش از نیاز داخلی تولید می شود که بسیاری از کشورها راغب به دلیل دانه دار بودنشان راغب به خرید آنها نیستند.
عبادی گفت: به همین دلیل از سال ۱۳۷۸ کار تحقیقاتی آغاز شد به طوریکه تعدادی از ارقام انگورهای دانه دار را به عنوان والد مادری و انگورهای بی دانه را به عنوان والد پدری انتخاب و سپس آن ها را دورگ گیری کردیم.
وی ادامه داد: در این طرح تحقیقاتی گل های ارقام مادر را اخته و پرچم هایش را حذف کردیم و از ارقام بی دانه بر روی آن نشاندیم و توانستیم در طول مدت ۲ سال تعداد زیادی بذر دورگ به دست آوردیم و با کاشت آنها ، امسال این نهال ها به ثمر نشستند.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه بر روی این تحقیق سه دانشجوی کارشناسی ارشد کار می کردند تا بتوانند این ژنوتیپ های بی دانه و درشت را به دست بیاورند، گفت: در این ژنوتیپ ها بیش از ۱۰۰ صفت مورد ارزیابی قرار گرفت تا کیفیت مطلوب به دست بیاید.
استاد گروه علوم باغبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: طبق دستورالعمل موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی، محصول جدید برای ثبت ارقام جدید به مدت ۲ سال متوالی مورد آزمایش تمایز، یکنواختی و پایداری« DUS » قرار گرفت.
عبادی اظهار داشت: در نهایت هشت ژنوتیپ را انتخاب شد و به عنوان رقم جدید توسط موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال ثبت شدند.
وی تصریح کرد: این ارقام شامل پردیس، عقیق، سروش، زرین، یاقوت کبود، بی دانه سیاه، الماس و رخشا می باشد که از بین بیش از سه هزار دورگ به دست آمده انتخاب شدند و معرفی شدند.
وی از جمله مزایای این ارقام را درشت بودن و گوشتی بودن آنان دانست ضمن اینکه حبه ها استحکام بیشتری بر روی خوشه دارند و فوری از خوشه جدا نمی شوند.
این محقق افزود: به زودی این هشت رقم را در روزنامه رسمی کشور آگهی می کنیم تا به اطلاع همگان برسد و اگر کسی ادعایی در مورد آن ها داشت مطرح کند.
وی اظهار داشت: پس از آن برای تکثیر این ارقام در سطح وسیع اقدام به قرارداد با بخش خصوصی می کنیم تا حاصل اینکار تحقیقاتی پس از تکثیر رقم در در اختیار باغداران قرار گیرد.
وی اظهار امیدواری کردبا تکثیر این ارقام و تولید در سطح وسیع توسط باغداران سود زیادی نصیب تولیدکنندگان این بخش شود.
عبادی با بیان اینکه تکثیر این ارقام پس از ثبت توسط موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال میسر می شود، گفت: خوشبختانه این ارقام یک هفته پیش ثبت شدند و به زودی در روزنامه رسمی آگهی می شود.
وی یادآور شد: کشورهای زیادی از جمله کشورهای آسیای میانه، کشورهای خلیج فارس و عربی و همچنین کشورهای اروپایی خواستار محصول انگور تولید کشورمان هستند.
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیش از یکصد سال فعالیت علمی در کرج مستقر است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار