سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان عنوان کرد:

زیان گرانی افزایش قیمت شیر و لبنیات به سلامت می‌رسد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 1 آذر 1397 | 11:27 ق.ظ
زیان گرانی افزایش قیمت شیر و لبنیات به سلامت می‌رسد کشاورزنیوز

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به تبعات افزایش قیمت شیر و لبنیات و تاثیر آن بر سلامت، گفت: کمبود کلسیم در کودکان و نوجوانان موجب تأخیر در رشد، مخصوصا رشد استخوان و در طولانی‌مدت موجب کوتاهی قد و برای افراد بزرگسال و میانسال موجب پوکی استخوان می‌شود.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش قیمت شیر و لبنیات و تبعات آن بر سلامت، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد جامعه از کمبود ویتامین D رنج می‌برند که این موضوع می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد و اگر مصرف کلسیم کاهش یابد، می‌تواند مشکلاتی برای سلامت مردم ایجاد کند.

وی با بیان اینکه شیر یک منبع غنی برای جذب کلسیم است، افزود: مصرف شیر در ایران به خودی خود کم است و گران شدن لبنیات می‌تواند مستقیما بر مصرف شیر و لبنیات تأثیرگذار باشد. افراد جامعه باید حداقل در روز سه واحد لبنیات (یک قطعه پنیر به اندازه قوطی کبریت، یک لیوان شیر و یا یک لیوان ماست که هر کدام یک واحد شیر محسوب می‌شوند) مصرف کنند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: کسانی که توانایی مالی خوبی ندارند، ممکن است با افزایش قیمت شیر و لبنیات این ماده را از سبد غذایی خانواده حذف کنند. کمبود شیر برای کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند، می‌تواند موجب تأخیر در رشد، مخصوصا رشد استخوان و در طولانی‌مدت موجب کوتاهی قد شود.

وی عنوان کرد: همچنین کاهش مصرف لبنیات در افراد بزرگسال و میانسال و کمبود ویتامین D موجب پوکی استخوان می‌شود که ممکن است در سنین بالا موجب شکستگی‌های استخوانی شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان توصیه کرد: برای اینکه این ماده غذایی از سبد غذایی خانواده‌ها حذف نشود، باید یارانه‌هایی که دولت در نظر گرفته، بیشتر شود تا قیمت شیر افزایش نیابد و همه مردم از این مبنع غنی استفاده کنند. همچنین آموزش مردم در این زمینه بسیار مهم است.

سلمان‌زاده گفت: ممکن است بسیاری از مردم برای خرید فست‌فود یا نوشیدنی‌های صنعتی هزینه ‌کنند اما برای خرید لبنیات هزینه نکنند. بنابراین باید به خانواده‌ها در این زمینه آموزش داده شود. همچنین اگر آموزش و پرورش بتواند سهمیه شیر را برای دانش‌آموزان تأمین کند، حداقل دانش‌آموزان یک واحد از شیر و لبنیات را در مدرسه  استفاده کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار