۲۹۵هزارهکتار زمین کشاورزی طرح رهبری زیر کشت رفت

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 آذر 1397 | 09:32 ق.ظ
۲۹۵هزارهکتار زمین کشاورزی طرح رهبری زیر کشت رفت کشاورزنیوز_ معاون اجرایی موسسه جهادنصر گفت: ۲۹۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان معروف به طرح رهبر معظم انقلاب با بارندگی پاییزی به طور کامل زیر کشت گندم آبی رفت.
حسن علاقه بند افزود: بیش از۹۰درصد این زمین ها که در اختیار بهره برداران محلی قرار گرفته زیرکشت محصول راهبردی گندم و بقیه به کشت جو و دانه روغنی کلزا اختصاص یافته است.
وی با اشاره به بارندگی های موثر و فراگیر پاییزی در خوزستان بیان کرد: بارش های اخیر پاییزی نیاز بهره برداران محلی به کانال های آبیاری را به صفر رسانده است و در مواردی خاک زمین های کشاورزی از آب اشباع شده است.
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر وابسته با وزارت جهادکشاورزی در ادامه متوسط برداشت گندم در این زمین ها را در سال گذشته زراعی با وجود آنکه خوزستان با خشکسالی بی سابقه رو به رو بود حدود ۳.۵تن در هکتار بیان ، و پیش بینی کرد در سال زارعی جاری با تداوم بارش های مناسب ، متوسط برداشت گندم در این زمین ها به ۴.۵تن در هکتار برسد.
** طرح رهبری درآمد کشاورزان تا چهار برابر افزایش داده است
علاقه بند افزود: درآمد کشاورزان زیرپوشش طرح کشاورزی رهبر معظم انقلاب،در مقایسه با پیش از اجرای طرح نوسازی و تجهیز این زمین ها ، سه تا چهار برابر شده است.
موسسه جهاد نصر مجری طرح ملی ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب است. این طرح همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ با تخصیص ۱.۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی سرعت گرفت.
۲ هفته پیش گام نخست این طرح ۵۵۰هزار هکتاری شامل تجهیز و نوسازی ۲۹۵هزار هکتار به صورت رسمی در سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به خوزستان به بهر برداری رسید.
قرار است گام دوم این طرح ملی با تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی یا فاینانس در سطح ۲۶۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان تا سال ۱۴۰۰به بهره برداری برسد.
در سفر رهبرمعظم انقلاب در سال ۱۳۷۵ به خوزستان طرح ۸۰۰هزار هکتاری معظم له که بعدها به ۵۵۰ هزار هکتار کاهش یافت به تصویب رسید.۵۰۰هزار هکتار این طرح در خوزستان و ۵۰هزار هکتار آن در استان ایلام است.
با اجرای کامل طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب ، تولیدات سالانه زراعی و باغی استان خوزستان از ۱۵.۸ میلیون تن فعلی به ۲۵میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه ۳۰۰هزار فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی این استان ایجاد می شود.
ایرنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار