برداشت نیشکر با ۳۵روز تاخیر به دلیل بارندگی در خوزستان شروع شد

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آذر 1397 | 09:14 ق.ظ
برداشت نیشکر با ۳۵روز تاخیر به دلیل بارندگی در خوزستان شروع شد کشاورزنیوز- برداشت محصول راهبردی نیشکر پس از تاخیر ۳۵روزه ، روز شنبه به صورت همزمان در طرح های هفتگانه نیشکر خوزستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در آیین جشن شکرانه برداشت محصول نیشکر در کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر در ۴۵کیلومتری جنوب اهواز افزود: برداشت نیشکر در ۶۰هزار هکتار از واحدهای هفتگانه نیشکر امیرکبیر، دعبل خزاعی ، فارابی ، سلمان فارسی ، میرزاکوچک خان ، دهخدا و امام خمینی(ره) در ۱۰۰روز کاری انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه عملیات برداشت نیشکر طبق برنامه قرار بود ۲۰ آبان شروع شود ولی به دلیل بارندگی متناوب پاییزی به تاخیر افتاده بود ابراز امیدواری کرد برداشت نیشکر تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به پایان برسد.
محمود شمیلی میانگین برداشت نیشکر در هکتار را ۶۵تن در سال زراعی جاری بیان کرد و افزود: امسال به دلیل کمبود آب ، تامین نشدن به موقع حقابه نیشکر و قطع مکرر برق، میانگین برداشت نیشکر در واحد سطح در مقایسه با سال زراعی گذشته ۳۵تن کاهش دارد.
وی پیش بینی کرد امسال با برداشت حدود چهار میلیون تن نیشکر حدود ۴۵۰هزار تن شکر سفید در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان تولید شود.
همچنین طرح بهینه سازی تولید و تصفیه شکر خام در شرکت کشت و صنعت امیرکبیر با راه اندازی چهار دستگاه سانتریفیوژ و چهار دستگاه فیلتراسیون با حضور مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به بهره برداری رسید.
با بهره برداری از این طرح که در شرایط سخت تحریم های غیرقانونی اجرا شد، ظرفیت تولید و تصفیه شکرخام دراین مجتمع صنعتی ۱.۵برابر افزایش می یابد و با به کارگیری فناروی روز دنیا ، هزینه تولید کاهش می یابد.
سال زراعی گذشته واحدهای هفتگانه نیشکر خوزستان در مجموع به رکورد بی سابقه ۶۳۹ هزار تن شکر دست یافتند که معادل نیمی از شکر تولیدی کشور است.
به گزارش خبرنگار، در سال های اخیر تولید نیشکر در واحدهای هفتگانه درحدود هفت میلیون تن بوده که حدود نیمی از کل محصولات کشاورزی خوزستان را شامل می شود.
عملیات اجرایی واحدهای نیشکری خوزستان از دهه ۷۰شروع و از اوایل دهه ۸۰به تدریج یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
مجموع زمین های طرح های هفتگانه نیشکر خوزستان حدود ۸۶هزار هکتار است که هر سال بخشی از این زمین ها به صورت آیش یا چرخشی ، زیرکشت گندم و برخی محصولات پاییزی می رود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار