پیش بینی تولید ۹۱۵ هزار تن انار در سال جاری

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 27 آذر 1397 | 09:24 ق.ظ
پیش بینی تولید ۹۱۵ هزار تن انار در سال جاری کشاورزنیوز

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: برای امسال تولید ۹۱۵ هزار تن انار پیش بینی شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن افزایش دارد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزنیوز،«مسعود لطیفیان» میزان تولید انار در سال گذشته را بیش از ۷۵۰ هزار تن برآورد کرد و افزود: با توجه به سرانه تولید انار، مشکلی در تامین بازار شب یلدا وجود ندارد.

وی ادامه داد: سطح باغات انار کشور ۸۹ هزار و ۶۰۰ هکتار با میانگین عملکرد تولید ۱۵ تن در هکتار است که البته برخی باغداران پیشرو، با انجام عملیات بهباغی تا ۱۰۰ تن در هکتار انار تولید می کنند.

لطیفیان گفت: استفاده از روش های نوین بهباغی موجب بهبود کمیت و کیفیت میوه انار و افزایش بهره وری آب و کاهش خسارت آفات و بیماری ها در این محصول می شود.

وی با بیان اینکه در تمامی استان ها به جز همدان انار تولید می شود، افزود: استان های برتر تولید این محصول شامل فارس با ۲۵ درصد کل تولید، مرکزی حدود ۱۱ درصد، خراسان رضوی و اصفهان هر کدام ۱۰ درصد، یزد ۷ درصد و سمنان ۶ درصد است.

این مسئول در وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: در هشت ماهه امسال ۴.۷ میلیون دلار انار از کشور صادر شد که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴۰ درصد رشد دارد.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: این محصول به کشورهایی مانند ارمنستان، امارات، عراق، عمان، ترکمنستان، قطر، آلمان، سویس، روسیه، اتریش، هند، فرانسه، پاکستان و کره جنوبی صادر می شود.

وی بر این باور است، تنش های محیطی، بالابودن ضایعات، آفات – مهمترین آنها کرم گلوگاه انار- و بیماری ها و برخی نابسامانی های فیزیولوژیکی مانند دانه سفیدی انار، آفتاب سوختگی، ناکافی بودن صنایع فرآوری از مشکلات در حوزه تولید این محصول از مسایل حایز اهمیت این محصول هستند.

لطیفیان افزود: اصلاح باغات موجود، برنامه ریزی برای شناسایی، حفاظت و تکثیر ارقام برتر داخلی، ورود ارقام تجاری و بازار پسند در راستای بهبود کیفیت و کاهش ضایعات از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی اظهار داشت: تشدید نظارت های دستگاه های نظارتی می تواند قیمت ها را در بازار شب یلدا کنترل کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار