سفره خانوارها با رشد قیمت آبزیان کم رنگتر شد

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 دی 1397 | 12:17 ب.ظ
سفره خانوارها با رشد قیمت آبزیان کم رنگتر شد کشاورزنیوز

به گزارش کشاورزنیوز، وضعیت بازار نشان می دهد ماهیان دریایی جنوب و شمال کشور صدرنشین افزایش قیمت ها در بازار مصرف هستند اما نرخ ماهیان پرورشی نیز دست کمی از این افزایش ها ندارند و حداقل ۲ برابر بیشتر شده است.
براساس آمارها، سالانه نزدیک به یک میلیون تن انواع محصولات دریایی و پرورشی در کشور تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود؛ اما با وجود تولید خوب، سرانه مصرف در ایران به دلیل بالابودن قیمت این محصولات، طبق گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) کمتر از نصف سرانه مصرف جهان است.
ماهی به دلیل داشتن مواد مغذی، پروتئین ها، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا۳، از سالم‌ترین غذاهای مورد مصرف دنیا به شمار می رود که در کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته، درمان افسردگی، تقویت ماده خاکستری مغز، کیفیت خواب، تقویت دستگاه ایمنی و کنترل دیابت نوع ۱ تاثیر بسزایی دارد.
گزارش اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران نشان می دهد قیمت کنونی هر کیلوگرم ماهی شیرجنوب در خرده فروشی ها ۵۵ هزار تومان، کپور ۲۲ هزار تومان، قزل آلای معمولی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان، شیر نیزه ای ۳۵ هزار تومان، تیلاپیا ۳۷ هزار تومان، سفید پرورشی ۲۳ هزار تومان، آزاد دزفولی ۱۳ هزار تومان، هامور جنوب پنج هزارو ۵۰۰ تومان، حلوای سیاه ۶۰ هزار تومان، شوریده بندر ۶۵ هزار تومان، راشگو جنوب ۱۱۰ هزار تومان، سرخو ۶۵ هزار تومان، سنگسر طلایی ۴۵ هزار تومان، سارم ۲۰ هزار تومان و سنگسر شهری ۴۵ هزارتومان اعلام کرده است.
مقایسه این نرخ ها با قیمت انواع ماهی برای عرضه در خرده فروشی ها در اواخر سال ۹۶ که برای هر کیلوگرم ماهی شیر جنوب ۲۸ هزار تومان، کپور ۱۳ هزار تومان، قزل آلای معمولی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، شیر نیزه ای ۱۸ هزار تومان، تیلاپیا ۲۲ هزار تومان، آمور (سفید پرورشی آزاد) ۱۵ هزار تومان، آزاد دزفول ۹ هزار تومان، هامور جنوب ۲۹ هزار تومان، حلوای سیاه ۳۰ هزار تومان، شوریده بندر ۳۷ هزار تومان، راشگو جنوب ۶۴ هزار تومان، سرخو ۳۲ هزار تومان، سنگسر طلایی ۳۱ هزار تومان، سارم ۹ هزار تومان و سنگسر شهری ۲۱ هزار تومان بوده است.
با وجود اینکه قیمت بیشتر محصولات پروتئینی همچون گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ دارای مصوبه های قیمتی توسط دولت است و تا حدودی کنترل می شود اما قیمت ماهی، میگو و سایر آبزیان از این موضوع مستثنی بوده و هیچ کنترل و نظارتی بر نرخ این محصولات وجود ندارد؛ در واقع عرضه و تقاضاست که قیمت انواع آبزیان را تعیین می کند.
آمار قیمتی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل دو تا سه برابر شدن قیمت ها را نشان می دهد که به دلیل پایین بودن توان خرید مردم همین امر می تواند در کاهش مجدد مصرف انواع ماهی در کشور موثر باشد.

 

کمبودی در تولید ماهیان پرورشی نداریم

 

در این رابطه «حسین عبدالحی» معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران در گفت و گو با خبرنگارکشاورزنیوز گفت: برآوردها نشان می دهد امسال تولید ماهیان پرورشی به نزدیک ۵۰۰ هزار تن برسد، بنابراین ماهی مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم و افزایش قیمت ها در بازار ارتباطی به حجم تولید ندارد.
وی با بیان اینکه آمار فعلی تولید قزل آلا نشان می هد نسبت به سال گذشته تولید مناسبی خواهیم داشت، اضافه کرد: تولید کنندگان ما افزایش تولید در واحد سطح را در دستور کار دارند.
وی اظهار داشت: براساس آمار سال ۹۶ در مجموع ۴۶۰ هزار تن انواع ماهی پرورشی در کشور تولید شده است که از این میزان نزدیک ۱۶۷ هزار تن قزل آلا، ۱۹۶ هزار تن ماهیان گرمابی، ۳۲ هزار تن میگو و ۶۴ هزار تن برداشت از منابع آبی بوده است.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات، این افزایش قیمت ها را ناشی از کاهش تولید ندانست و اظهارداشت: میزان تولید و واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد، بنابراین کاهش تولید نخواهیم داشت.
به گفته وی، در حال حاضر تولید میگوی کشور به دلیل کنترل بیماری لکه سفید از مرز ۳۵ هزار تن گذشته و پیش بینی می شود که برداشت نهایی به ۴۰ هزار تن برسد.
وی بخش عمده غذای آبزیان را وارداتی دانست و ادامه داد: از آنجایی که قیمت برخی کالاها ارتباطی با نوسان نرخ ارز ندارد اما به دلیل شرایط موجود همه به دنبال سود هستند و این امر باعث شده که نرخ محصولات تولید داخل افزایش یابد.
به گفته عبدالحی، تاکنون با وجود تحریم ها مشکل حادی در تامین نهاده های وارداتی نداشتیم و تلاش ما این است که برای برخی نهاده های مورد نیاز آبزیان همچون مکمل ها و داروها که تحت تاثیر نرخ ارز هستند، ارز رسمی تخصیص داده شود.
وی درباره سیاست کنترلی دولت بر قیمت انواع آبزیان گفت: دولت در قیمت گذاری انواع آبزیان ورود پیدا نمی کند تا با عرضه و تقاضا این بازار کنترل شود که البته با وجود اجرای سیستم رقابتی شاهد افزایش بی حد قیمت ها در این بخش نیستیم.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران اظهار داشت: افزایش دو تا سه برابری قیمت ماهی و آبزیان به دلیل کاهش توان خرید مردم در کاهش مصرف این محصولات موثر است، همانگونه که براساس گزارش رسانه ها مشتری رستوران ها کاهش یافته است.
وی سرانه مصرف جهانی آبزیان را به طور متوسط ۲۱ کیلوگرم دانست و گفت: درحالی که طبق آمار فائو سرانه مصرف آبزیان در ایران برای هر نفر کمتر از ۱۱ کیلوگرم است که طبق برنامه ششم توسعه باید این میزان به حداقل ۱۴ کیلوگرم برسد.

 صادرات آبزیان طبق روال عادی در حال انجام است

 

«عیسی گلشاهی» مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و بازار سازمان شیلات ایران درباره تاثیر نوسان نرخ ارز در افزایش صادرات آبزیان نیز گفت: در هشت ماهه امسال صادرات انواع آبزیان نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این مهم بر مبنای پیش بینی های سنواتی رخ داده و خارج از عرف معمول نبوده است.
وی علت افزایش صادرات را در ماهیان و آبزیان غیرقابل مصرف مانند ماهیان مرکب، مار ماهی، سفره ماهی، صدف دریایی، عروس دریایی و اره ماهی در کشور دانست و افزود: براساس برنامه ریزی ها با افزایش تولید، حجم صادرات نیز باید صعودی شود.
گلشاهی با بیان اینکه در یک دوره سه ساله رکود قیمتی در ماهیان پرورشی داشتیم، اظهارداشت: نرخ ماهی بین سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ رکود داشته و حتی در برخی سالها شاهد کاهش قیمت نیز بوده ایم که اختلال در افزایش تدریجی نرخ ها به افزایش یکباره قیمت منجر شده و این درحالیست که در این مدت، تورم قابل توجهی در بخش مواد غذایی صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و بازار سازمان شیلات ایران ادامه داد: البته افزایش قیمت نهاده ها همچون خوراک آبزیان، بچه ماهی و سایر موارد بی تاثیر نبوده اما با این وجود افزایش قیمتی که ایجاد شده بیش از افزایش قیمت عمومی نیست که در محصولات پروتئینی رخ داده است.
وی درباره چرایی نداشتن نرخ مصوب برای آبزیان گفت: در ۲۰ سال گذشته حمایت نهاده ای مستقیم از سوی دولت در بخش آبزیان انجام نشده و همیشه قیمت آبزیان تابع قوانین عرضه و تقاضا بوده است.
این مقام مسئول افزود: فقط برخی مکمل ها که ارز دولتی دریافت می کنند که سهم آنها در هزینه های تمام شده تولید قابل محاسبه است اما عموم نهاده های مربوط به آبزیان ارز نیما یا آزاد دریافت می کنند بنابراین امکان قیمت گذاری مصوب وجود ندارد.
گلشاهی با اشاره به پیشنهاد سازمان شیلات ایران برای تخصیص ارز دولتی توسط دولت به برخی نهاده های تولید از جمله خوراک آبزیان گفت: اگر به برخی از نهاده ها همچون خوراک آبزیان، مکمل ها و داروها به غیر از تخم چشم زده که سهم آن در تولید ناچیز است، ارز دولتی تخصیص یابد احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد اما تاکنون این مهم میسر نشده است.
به گفته وی، سهم خوراک آبزیان در قیمت تمام شده ماهی حدود ۵۰ درصد است.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و بازار سازمان شیلات، افزایش هزینه های تمام شده تولید، محدودیت در توان صادراتی برخی گونه ها و نقل و انتقال ارز را از جمله مشکلات در حوزه شیلات و افزایش قیمت ها برشمرد.
گلشاهی، در حالی قیمت عمده فروشی انواع ماهی را برای هر کیلوگرم قزل آلای معمولی ۲۲ هزار تومان، قزل آلای سالامون ۲۷ هزار تومان، کپور معمولی ۱۳ هزار تومان، کپور نقره ای (فیتوفاگ) ۱۱ هزار تومان و میگوی پاک نشده را ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان اعلام کرد که گزارش های میدانی از بازار حکایت از متفاوت بودن نرخ ماهی و میگو دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار