مدیرعامل موسسه جهاد نصر:

۵۰ هزار حلقه چاه کشاورزی ظرف پنج سال برق دار می شود

تاریخ انتشار: دوشنبه 1 بهمن 1397 | 10:19 ق.ظ
۵۰ هزار حلقه چاه کشاورزی ظرف پنج سال برق دار می شود کشاورزنیوز- مدیرعامل موسسه جهاد نصر از هدف گذای برق دار کردن ۵۰ هزار حلقه چاه کشاورزی ظرف پنج سال آینده خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، سالانه ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز برق دار می شود.

به گزارش خبرنگار، «محمد جواد صالحی نژاد» روز یکشنبه در نشست خبری افزود: اکنون ۶۰۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در کشور وجود دارد که با استفاده از ژنراتورهایی که اتلاف انرژی و آب را به همراه دارند، کار می کنند.
وی ادامه داد: بر اساس تفاهمی با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، برق دار کردن ۱۰۰ حلقه چاه مجاز کشاورزی به صورت آزمایشی در استان های همدان، ایلام، آذربایجان شرقی، فارس، تهران، کردستان و کرمانشاه از شهریورماه امسال کلید خورد که تاکنون ۵۱ حلقه چاه مجاز برق دار شده است.
وی میزان اعتبار مورد نیاز برای برق دار کردن هر حلقه چاه کشاورزی را به طور میانگین بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و اظهارداشت: اکنون یارانه ای که دولت برای برق مصرفی چاه های کشاورزی پرداخت می کند، بیش از میزان مصرف سوخت است که می تواند در منافع ملی نیز تاثیرگذار باشد.
صالحی نژاد تصریح کرد: برق دار شدن چاه های کشاورزی از سیاست های دولت و از برنامه های اقتصاد مقاومتی است که برای کاهش مصرف انرژی و سوخت (برق، نفت و گازوئیل)، منابع آب، کاهش آلودگحی های زیست محیطی و کاهش هزینه های تولید بخش کشاورزی هدف گذاری شده است.
وی اضافه کرد: اکنون سه هزار پرونده مربوط به چاه های مجاز بخش کشاورزی به سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ارسال شده تا پس از بررسی و تایید در تعامل با وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو و نفت اجرایی شود.
وی ضمن انتقاد از کندی فرایند رسیدگی و بررسی صورت وضعیت برق دارشدن چاه های بخش کشاورزی در سازمان بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در پنج ماه اخیر در انتظار تاییدیه سازمان بهینه سازی مصرف سوخت برای سه هزار پرونده معرفی شده هستیم که در صورت تایید این سازمان بخشی از مشکلات بخش کشاورزی در خصوص برق دار شدن چاه های مجاز حل و فصل می شود.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز سالانه ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز بخش کشاورزی برق دار می شود که می تواند هدف گذاری ۵۰ هزار حلقه چاه را برای مدت پنج سال محقق کند.
به گفته وی، برای اجرای برق دارشدن چاه های کشاورزی ۸۰ درصد منابع از سوی دولت و ۲۰ درصد از طریق کشاورزان تامین اعتبار می شود.

مقابله با ریزگردها در یک برنامه پنج ساله محقق می شود

صالحی نژاد تصریح کرد: احیای دشت های خوزستان و ایلام به دستور مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ به منظور تامین آب مورد نیاز، کاهش گرد و غبار و ریزگردها، ایجاد پوشش گیاهی مناسب، افزایش تولیدهای کشاورزی و رشد اشتغالزایی در سطح ۵۵۰ هزار هکتار کلید خورد.
وی با بیان این که قرار شد این پروژه در ۲ مرحله اجرایی شود، اظهار داشت: مرحله اول این طرح در سطح ۲۹۵ هزار هکتار با اجرای شبکه های اصلی توسط وزارت نیرو و اجرای شبکه های فرعی، زهکشی و تجهیز و نوسازی توسط وزارت جهاد کشاورزی به اتمام رسید.
وی گفت: اکنون مرحله دوم اجرای احیای دشت های خوزستان و ایلام در سطح ۲۵۵ هزار هکتار نیازمند اعتبار است که دستور و مساعدت مقام معظم رهبری را می طلبد تا با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اجرایی شود.
وی یادآور شد: در مرحله اول با بکارگیری ۶۰۰ نفر نیروی بومی و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین با احداث ۶۰ کیلومتر کانال انتقال آب با عرض متوسط ۳۰ متر و ظرفیت عبور آب ۲۰ متر مکعب در ثانیه، کانال های فرعی و کاشت بیش از ۲۰ هزار هکتار نهال کاری توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در محل منشاء کانون های ریزگردها آب و پوشش گیاهی مورد نیاز تامین شد.
به گفته وی، در این مدت موسسه تحقیقات جمعیت مطالعات لازم را انجام داد و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدام به فعالیت های بیولوژیکی، کشت نهال و مالچ پاشی کرد.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: نزدیک ۴۲ هزار هکتار از اراضی ریزگردها در مرحله نخست تحت پوشش این عملیات قرار گرفت و اکنون به شرط تامین اعتبار برای ۳۵۰ هزار هکتار برنامه عملیاتی داریم تا بتوانیم با کانون های بحرانی خوزستان مقابله کنیم.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد منشائ ریزگردها و گردو غبار خارجی است، اظهار داشت: عمده برنامه مقابله با ریزگردها مربوط به استان خوزستان – جنوب و جنوب شرق اهواز – که دارای شرایط فوق بحرانی است، می شود.
وی تاکید کرد: در صورت اجرای فعالیت های لازم در تامین آب، ایجاد پوشش گیاهی مناسب و فعالیت های بیولوژیک وضعیت ریزگردها پس از پنج سال تثبیت خواهد شد.
این مسئول در جهاد نصر اظهار داشت: اعتبار این طرح از محل فاینانس خارجی با کشور چین، ردیف عمومی بودجه دولت و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.
صالحی نژاد از دستاوردهای طرح اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را افزایش ۹.۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی در خوزستان و ایلام، صرفه جویی ۱.۵ میلیارد مترمکعبی آب، افزیش بهره وری، افزایش درآمد۲۱ هزار میلیارد ریالی و ایجاد ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم عنوان کرد.

پرورش آبزیان و گیاهان شورپسند در ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

مدیرعامل موسسه جهادنصر گفت: برای جلوگیری از ورود زهاب های بخش کشاورزی ناشی از زهکشی ها به هور العظیم تلاش داریم در سطح ۵۰ هزار هکتار از این اراضی آبزیان و گیاهان شورپسند پرورش بدهیم.
صالحی نژاد ادامه داد: به دلیل شرایط اقلیمی و بارندگی ها استان خوزستان ۴۱ درصد شبکه های آبیاری تحت فشار و کم فشار – ۲۶ درصد شبکه های آبیاری تحت فشار و ۱۵ درصد شبکه های آبیاری کم فشار – و استان ایلام ۹۰ درصد اراضی به شبکه های تحت فشار مجهز شده اند.
وی با قدردانی از اقدام های دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای توجه ویژه به اجرای طرح های آب و خاک در کشور گفت: دولت تاکنون ۱۰ میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت های آب و خاک کشاورزی، رودخانه های مرزی در سطح ۲۷۰ هزار هکتار هزینه صرف کرده است.

۱۱ شرکت نصر در پرورش ماهی در قفس فعالند

صالحی نژاد گفت: در تفاهمی سه جانبه بین موسسه جهاد نصر، سازمان شیلات ایران و سازمان برنامه و بودجه ۱۱ شرکت در توسعه آبزی پروری در استان های گیلان، مازندران، گلستان ، بوشهر و هرمزگان فعال هستند.
وی با بیان این که پیش از این قفس ها و تورهای پرورش ماهی در قفس از کشور نروژ تامین و وارد می شد، افزود: اکنون تلاش کرده ایم با همکاری شرکت های تولید داخل بتوانیم این تجهیزات را در داخل کشور تولید و تامین کنیم تا وابستگی به خارج از کشور نداشته باشیم.
به گفته وی، برای پشتیبانی از اجرای طرح پرورش ماهی در قفس، شناورهای داخلی و اسکله پشتیبانی در شمال کشور احداث شده است.
وی منطقه گمیشان در استان گلستان را یکی از مهمترین سایت های پرورش میگو در کشور دانست و اظهارداشت: اکنون برنامه تولید و توسعه ماهیان خاویاری و بومی منطقه شمال کشور را در روش پرورش ماهی در قفس در دستور کار داریم به طوری که امسال ۶۰۰ کیلوگرم خاویار از این محل تامین و صادر شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار