ییس کل دیوان محاسبات کشور:

مساله انتقال آب خوزستان را بی طرفانه بررسی می کنیم

تاریخ انتشار: یکشنبه 7 بهمن 1397 | 09:44 ق.ظ
مساله انتقال آب خوزستان را بی طرفانه بررسی می کنیم رییس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه مساله انتقال آب خوزستان را بی طرفانه بررسی می کنیم گفت: دیوان محاسبات ظرفیت خوبی به نام کمیسیون تحقیق و تفحص دارد که با کمک آن می توان این مساله را حل کرد.

به گزارش خبرنگار عادل آذر عصر شنبه در شورای اداری خوزستان در سرسرای شهید هاشمی استانداری با اشاره به لزوم برگزاری جلسه با مجمع نمایندگان استان های اصفهان و خوزستان ادامه داد: وظیفه دیوان محاسبات در مساله انتقال بین حوضه ای آب، رعایت بی طرفی است.
وی در تشریح وظایف دیوان محاسبات کشور افزود:دیوان محاسبات به عنوان متولی نظارت مستقل بر دخل و خرج دستگاه های استفاده کننده از بیت المال از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است و در اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی بدان اشاره شده است.
رییس کل دیوان محاسبات گفت: در اصل ۵۴ قانون اساسی به صراحت بیان شده که دیوان محاسبات در راستای صیانت از بیت المال وظیفه دارد تا عملکرد دستگاه هایی که به نحوی از انحا از بودجه کشور استفاده می کنند را مورد ارزیابی قرار دهد.
آذر افزود:صیانت از بیت المال تنها در حفظ اموال مادی خلاصه نمی شود بلکه بخشی از وظیفه دیوان محاسبات صیانت از سرمایه انسانی در کشور است.
وی با اشاره به تعیین شعار’ نظارت پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه’ توسط دیوان محاسبات کشور خاطر نشان کرد: طبق این شعار ما به مدیران دستگاه های مختلف کمک می کنیم تا دچار تخلف از قانون نشوند.
رییس کل دیوان محاسبات کشور یادآور شد: با بررسی پرونده های ۲۰ ساله در دیوان محاسبات کشور به این نتیجه دست یافتم که بیشتر مدیران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی افراد پاکدستی هستند اما بالا بودن آمار پرونده ها به دلیل تخلفات ناشی از نبود آگاهی به قانون است.
وی با مهم دانستن آموزش مدیران در راستای آشنایی با قوانین و جلوگیری از برداشت های اشتباه بیان کرد:به همین دلیل آموزش مدیران و مسئولان در لایه ها و سطوح مختلف در دستور کار قرار دارد.
آذر گفت: در بحث هدایتگری نیز بدون دخالت در کار مدیران به آنها مشاوره می دهیم؛ هدف دیوان محاسبات آنست که نظارت در خدمت امور اجرایی باشد.
وی در ادامه با اشاره به رتبه پایین استان خوزستان در ثبت معاملات در سامانه ستاد بیان کرد: تمام معاملات دستگاه ها و سازمان ها باید در سامانه ستاد ثبت شوند اگرچه این سامانه در حوزه های مختلف به ویژه فرهنگ دارای نواقصی است اما دستگاه ها ملزم به ثبت در سامانه هستند.
آذر، از دیگر الزامات دستگاه ها را ثبت اموال دولتی در سامانه دانست و گفت: تمام اموال دولتی در راستای کاهش زمینه سو استفاده و فساد باید شناسنامه دار و در سامانه ثبت شوند اما در خوزستان حدود یک چهارم اموال دولتی تاکنون ثبت شده اند.
وی در ادامه از مدیران خوزستان خواست برای هر مناقصه ای از ترک تشریفات استفاده نکنند زیرا ترک تشریفات دارای شرایط و آداب مختص به خود است.
وی یادآور شد: قانون به صراحت تمام دستگاه ها و شرکت های استفاده کننده از بودجه دولتی را ملزم کرده که گردش مالی خود را به بانک مرکزی منتقل کنند و بر حسب این امر داشتن هرگونه حساب به نام شرکت و دستگاه ها در سایر بانک ها تخلف است.
وی خطاب به فرمانداران شهرستان های خوزستان گفت: سهم مالیات بر ارزش افزوده روستایی باید برای امور عمرانی و آبادانی روستاها هزینه شود نه آنکه به سایر حوزه ها اختصاص یابد.
آذر، رتبه خوزستان در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان را خوب دانست و ادامه داد: همچنین دستگاه های ملی و وزارتخانه ای در اجرای این قانون عملکرد خوبی داشته اند.
بنابراین گزارش در این نشست از تلاش برخی مدیران برای جذب حداکثری تخصیص اسناد خزانه اسلامی بند ‘ز’ بودجه سال ۱۳۹۷ تجلیل شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار