احمد مطیعی:

توقف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خطری برای امنیت غذایی خوزستان است

تاریخ انتشار: یکشنبه 12 اسفند 1397 | 08:49 ق.ظ
توقف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خطری برای امنیت غذایی خوزستان است کشاورزنیوز- جانشین معاونت اجرایی موسسه جهاد نصر با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را می توان از محل تسهیلات بانکی، بخش خصوصی ، صنایع و نیز صندوق توسعه ملی تامین کرد گفت: اگر فاز دوم این طرح اجرا نشود امنیت غذایی خوزستان به خطر می افتد

به گزارش خبرنگارایرنا، احمد مطیعی شامگاه شنبه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ سال انقلاب اسلامی در اهواز در نشست با رسانه ها طرح احیای زمین های کشاورزی در خوزستان در ابتدا در سطح ۸۰۰ هزار هکتار و پس از آن در ۵۵۰ هزار هکتار به تصویب رسید و از سال ۱۳۸۶ مصوبه آن ابلاغ و از سال ۱۳۸۸ رسما آغاز شد.
وی بیان کرد: این طرح در ابتدا در ۹ ردیف در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت و سال ۱۳۸۹ به جهاد نصر که یک شرکت غیردولتی و دارای تجهیزات پیشرفته بود ، واگذار شد.
مطیعی اظهار داشت: تاکنون در فاز نخست از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سطح ۲۹۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اجرا شده و در ۱۸۳ هزار هکتار نیز ‌زهکشی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: شبکه های اصلی آبیاری توسط وزارت نیرو و شبکه های فرعی نیز توسط جهاد کشاورزی در این ۲۹۵ هزار هکتار اجرایی شده است.
وی گفت: شبکه های آبیاری و زهکش اصلی در عرصه های بالای ۲ هزار هکتار توسط وزارت نیرو و در عرصه های زیر ۲۵ هکتار را جهاد کشاورزی انجام داده است.
مطیعی گفت: در شمال شرق اهواز ، هویزه و سوسنگرد شبکه اصلی با مشکل مواجه بود و وقتی زهاب وارد می شد شبکه اصلی نمی توانست آن را تخلیه کند اما سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار در اختیار سازمان آب و برق قرار گرفت تا این مشکل برطرف شود.
وی ادامه داد: میزان تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۵ در اراضی فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ، به بیش از پنج میلیون تن رسید که این تولید در سال ۱۳۹۷ به ۶ میلیون تن رسیده است .
جانشین معاونت اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: یکی از اقدامات مهم موسسه جهاد نصر در سال جاری، مطالعه اقدامات انجام شده در سال های گذشته بود و با بازنگری و مشورت با جامعه دانشگاهی نقاط ضعف را برطرف و نقات قوت را تقویت کرد.
وی ادامه داد: بازنگری در محل نصب زهکش ها و بالا آوردن سطح آنها باعث شد آب زیر زمینی هدر نرود. همچنین برای تصفیه آب در لوله های لترال از فیلتر شن و ماسه استفاده می شد که به جای آن فیلتر مصنوعی جایگزین و باعث شد در مصرف بسیاری از مصالح مورد نیاز صرفه جویی شود و حمل و نقل کمتری انجام شود و مصرف سوخت به حداقل برسد.
وی یکپارچه سازی اراضی کشاورزی را یکی از اقدامات موثر زیربنایی در راستای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتار مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: مالکیت در نظام کشاورزی استان قطعه قطعه است که در این زمینه موسسه جهاد نصر با مردم وارد مذاکره شد و برای مهندسی سازه ای برای کاهش مصرف آب زمین های پراکنده مدیریت شد.
جانشین معاونت اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: در این طرح ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی پراکنده استان یکپارچه سازی شد که از نظر جغرافیایی نیز جلوه بهتری پیدا کرده و از هدر رفت آب نیز جلوگیری به عمل آمد.
وی بیان کرد: فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در ۲۵۰ هزار هکتار اجرا می شود که ۲۵ شهرستان را دربرمی گیرد اما یکی از نواقص فاز نخست این طرح بزرگ این بود که برخی از شهرهای بالای سد نظیر مسجدسلیمان، لالی ، ایذه و اندیکا در آن دیده نشده بودند که در فاز دوم برای این مناطق نیز اجرای این طرح پیش بینی شده است.
وی گفت: در حال حاضر برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اعتباری در بودجه سال آینده پیش بینی نشده است که نیاز است در این خصوص از تمامی ظرفیت های لازم برای جذب اعتبار استفاده کرد.
مطیعی گفت: این طرح از سال ۱۳۹۲ تاکنون به صورت متوسط سالانه حدود ۶ هزار شغل ایجاد کرده که اگر اجرای فاز دوم آن با مشکلات اعتباری و یا تاخیر مواجه شود ۶ هزار نفر به جمع بیکاران استان اضافه می شود.
وی بیان کرد: اکنون باتوجه به اهمیت اجرای این طرح بیش از یک هزار نفر از کارگران طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نامه ای برای رهبر معظم انقلاب تنظیم و به امضا رسانده تا از توقف و تاخیر در اجرای این طرح جلوگیری شود .
جانشین معاونت اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: مطالبات دولتی به منظور اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری انجام شده و امید است شاهد مطالبات مردمی نیز باشیم.
مطیعی گفت: فاز دوم این طرح حدود ۲۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای ۲ شبکه اصلی و فرعی نیاز دارد که تنها ۱۲۷هزار میلیارد ریال برای شبکه های فرعی نیاز است.
وی افزود: اکنون تولیدات کشاورزی در استان خوزستان باتوجه به احیای ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی استان به ۱۶ میلیون تن رسیده ضمن اینکه در تولید محصول در اراضی طرح کشاورزی مقام معظم رهبری ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

منبع: ایرناخوزستان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار