برداشت گندم از اواخر اسفندماه آغاز می شود

تاریخ انتشار: دوشنبه 20 اسفند 1397 | 11:59 ق.ظ
برداشت گندم از اواخر اسفندماه آغاز می شود کشاورزنیوز- رییس بنیاد گندمکاران ایران با اشاره به آغاز فصل برداشت از اواخر اسفندماه جاری، خواستار به موقع تامین شدن منابع مالی خرید تضمینی گندم از سوی دولت شد.

«علی قلی ایمانی»  در گفت و گو اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه خودکفایی گندم در سال زراعی جاری نیز استمرار می یابد، افزود: امسال با وضعیت مناسب کشت گندم در سراسر کشور مواجه هستیم تا جایی که به نظر می رسد، با وجود مشکلات در امر تولید، فراتر از پیش بینی وزارت جهادکشاورزی تولید داشته باشیم.
وی اظهار داشت: باوجود برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش سطح زیرکشت گندم، امسال با استقبال کشاورزان مواجه شده ایم به طوری که سطح زیرکشت این محصول یک تا ۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
به گفته وی، دولت برای فصل زراعی جاری، قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی را ۱۷۰۰ تومان تعیین کرد اما هنوز نرخ گندم دوروم هنوز مشخص نشده است.
وی تصریح کرد: اکنون کارخانجات گندم ذخیره سال گذشته را بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان خریداری می کنند که این موضوع می تواند در کاهش خرید گندم توسط دولت موثر باشد و حتی گندم را وارد بازار دلالی کند.
به گفته ایمانی، لازم است دولت برای تامین به موقع منابع مالی خرید تضمینی راهکاری بیندیشد.

اختلاف قیمت گندم ایران با منطقه

رییس بنیاد گندمکاران ایران گفت: اکنون قیمت جهانی هر تن گندم ۲۴۵ دلار است، در حالی که قیمت هر تن گندم در کشور ما با نرخ مصوب جدید حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که تفاوت قیمتی زیادی با نرخ های جهانی و حتی منطقه دارد.
وی اظهار داشت: این اختلاف قیمت ها در کنار نوسان نرخ ارز در کشور، می تواند زمینه را برای قاچاق گندم به خارج مهیا کند و بنابراین لازم است دولت برای مقابله با آن از اکنون پیش بینی های لازم را داشته باشد.
به گزارش ایرنا، برای سال زراعی ۹۸-۱۳۹۷ تولید حدود ۱۴ میلیون تن گندم هدف گذاری شده است.
در سال زراعی ۹۷-۱۳۹۶ هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) همچون سال زراعی پیشین از آن با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (یک هزار و ۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ ریال (یک هزار و ۳۳۰ تومان) از کشاورزان خریداری شد.
سال گذشته نزدیک ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان و در سال زراعی قبل از آن ۹۶-۱۳۹۵ نزدیک ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تن خریداری شده بود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار