استاندار خوزستان:

۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در حال استحکام‌بخشی سیل‌بندها هستند/سدهای خوزستان ظرفیت خالی دارند

تاریخ انتشار: سه شنبه 6 فروردین 1398 | 15:56 ب.ظ
۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در حال استحکام‌بخشی سیل‌بندها هستند/سدهای خوزستان ظرفیت خالی دارند استاندارخوزستان: : ۵۱۳ نقطه بحرانی شناسایی و ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در حال استحکام‌بخشی سیل‌بندها هستند. در تلاش برای کاهش آسیب‌ها و مدیریت سیلاب هستیم.

غلامرضا شریعتی امروز سه شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: نزدیک به ۳ میلیارد متر مکعب حجم خالی در مخازن سدها وجود دارد که می‌توانند در مقابل سیلاب‌های بالا دست یا بارش‌های پذیرش داشته باشند.

وی ادامه داد: این میزان ظرفیت خالی به تفکیک در کارون دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب، سدهای کرخه و دز هرکدام نزدیک به ۷۰۰ میلیون متمر مکعب و مارون نیز ۲۲۰ میلیون متر مکعب از این قابلیت برخوردار هستند.

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که ورودی کرخه به ۷ هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده است، افزود: کارون و دز نیز به ۵ هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده‌اند اما در حال حاضر دز کاهش پیدا کرده و به نزدیک ۳ هزار و ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

وی با اشاره به ایجاد فیویض پلاک‌ها در پایین دست کرخه با هدف افزایش حجم خروجی خاطرنشان کرد: سازمان آب و برق خوزستان و سایر دستگاه‌های اجرایی در فعالیت برای انجام این کار هستند. ۱۳ انشعاب از خروجی‌های کرخه به سمت تالاب هورالعظیم برای تسریع در خروجی ایجاد شده است.

شریعتی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک کارگروه ریزگردها و سیلاب با هدف انتقال بارش به کانال ریزگردها، بیان کرد: ۵۱۳ نقطه بحرانی شناسایی و ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در حال استحکام‌بخشی سیل‌بندها هستند. در تلاش برای کاهش آسیب‌ها و مدیریت سیلاب هستیم.

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که طی مدت چهار ساعت نزدیک به ۱۶۵ میلی متر بارندگی در ایذه انجام است، ادامه داد: در عرض یک شبانه روز حدود ۲۴۰ میلی متر بارندگی در اندیکا وجود داشته است.

وی اظهار داشت: باوجود قطع ارتباط با برخی از روستاها اما سریعا یا ارتباط برقرار یا اینکه آذوقه و مواد مورد نیاز ارسال شده است. تاکنون ۸ روستا تخلیه و در صورت نیاز روستاهای بیشتری تخلیه می‌شوند.

شریعتی با بیان این‌که خروجی کارون، دز و بالارود در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه است، بیان کرد: امکان اجبار وجود دارد که خروجی کارون و دز به محموع ۲ هزار متر مکعب یا ۲ هزار و ۲۰۰ متر مکعب انتقال داد که در اینصورت پارک و جاده ساحلی اهواز به زیر آب می‌رود البته تمهیدات لازم اتخاذ شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که تمام تلاش‌ها بامحوریت افزایش خروجی از کارون، کرخه و دز افزود: با افزایش خروجی، پایین دست در معرض خطر و آسیب‌هایی است اما راه دیگری وجود دارد اما تمام تلاش در حال انجام است که به این شرایط نرسیم.

وی با اشاره به اعلام آماده باش، عنوان کرد: افزایش خروجی به صورت پلکانی و به تدریج خواهد بود و همین راستا روستاها و شهرستان‌های در مسیر سریعا اطلاع‌رسانی می‌شوند.

در بخش پایانی رئیس جمهور نیز با اشاره به این‌که اقدامات ستاد مدیریت بحران خوزستان به ریاست استاندار بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: اگر این سدها وجود نداشتند وضع دیگری در استان شاهد بودیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار