معاون اول رییس جمهور:

حرکت سیلاب های لرستان به سمت خوزستان/خسارت کشاورزان پرداخت می شود

تاریخ انتشار: دوشنبه 12 فروردین 1398 | 17:09 ب.ظ
حرکت سیلاب های لرستان به سمت خوزستان/خسارت کشاورزان پرداخت می شود اسحاق جهانگیری ظهر امروز در جریان سفر دو روزه خود به استان خوزستان به منظور بررسی شرایط سیلاب در جمع خبرنگاران در سد دز اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در کرمانشاه، مدیریت این استان با توجه به شرایط موجود، مسلط بود و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته، ستاد بحران کرمانشاه خود را […]

اسحاق جهانگیری ظهر امروز در جریان سفر دو روزه خود به استان خوزستان به منظور بررسی شرایط سیلاب در جمع خبرنگاران در سد دز اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در کرمانشاه، مدیریت این استان با توجه به شرایط موجود، مسلط بود و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته، ستاد بحران کرمانشاه خود را برای بارندگی امشب تا چهارشنبه آماده کرده است.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم کرمانشاه افزود: امیدوارم با توانمندی و آمادگی که در مدیریت کرمانشاه دیدم در این استان با مشکل جدی مواجه نشویم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سفر شب گذشته خود به استان لرستان، بیان کرد: در خرم آباد شاهد بارندگی گسترده‌ای بودیم؛ رودخانه خرم رود ارتفاع یک متری تا سطح خیابان‌ها و معابر عمومی فاصله داشت ولی با بارندگی‌های مستمر از شب گذشته تاکنون سطح آب رودخانه افزایش و وارد خیابان‌ها شده بود.

جهانگیری ادامه داد: فرمانداران درود دلفان و دیگر شهرهای استان لرستان از افزایش بارندگی ابراز نگرانی دارند؛ مراتب در تماس تلفنی به وزیر کشور ابلاغ شد و به وزیر راه اعلام کردم که در خرم آباد بماند تا به همکاری استان‌های همجوار مثل اصفهان و مرکزی بتواند کمک‌های مورد نیاز استان لرستان را تأمین کند.

وی با بیان اینکه در استان لرستان نیز مجموعه مدیریت آمادگی کامل داشت، اذعان کرد: در این استان نیز پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و مردم هم در جریان بودند. از مردم لرستان و کشور خواهش می‌کنم با توجه به افزایش بارندگی در روزهای اخیر، به هشدارها توجه جدی داشته باشند؛ این هشدارها برای سلامتی مردم است چون جان آنها برای ما در اولویت قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سفر زمینی خود از استان لرستان به خوزستان، گفت: در مسیر سیلاب‌های خروشانی را دیدیم که عمدتاً به سمت خوزستان در حرکت هستند و در پشت سدهای ساخته شده بر رودخانه‌های اصلی استان سرریز می‌شوند.

جهانگیری گفت: سد دز یکی از مهمترین سدهای استان و کشور است و برای پایداری آن مسئولان سد و متخصصان هیچ دغدغه و نگرانی ندارند.

وی افزود: سد دز جزو سدهای محکمی است که سیلاب‌های بزرگ را نیز بدون ورود کمترین آسیب به تأسیسات سیل مهار می‌کند؛ در حال حاضر مسئله مهم ورودی بالای پنج هزار مترمکعبی سد دز است و پیش بینی می‌شود که تا چند ساعت آینده افزایش پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سد دز در دوران مختلف خروجی‌های مختلف را تجربه کرده است، اظهار کرد: در شرایط فعلی خروجی سد دز یک هزار و ۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه است.

جهانگیری ادامه داد: مهمترین تدبیر استاندار و مدیران ستاد بحران خوزستان این است که سیلاب بزرگی که وارد سد دز شده به نحوی خارج شود که در مرحله اول این سیلاب در سد آرام بگیرد و به سد آسیبی نرساند؛ در مرحله بعد راه سازی آب به حدی باشد که حداقل خسارت به دزفول و اندیمشک یا شهرهای پایین دست برسد.

وی با بیان اینکه از سد کرخه بازدید خواهد داشت، گفت: استاندار خوزستان و مجموعه مدیریت استان تسلط کامل بر شرایط دارند؛ شرایط امروز در سدهای خوزستان به عنوان یک نعمت بسیار بزرگ برای کشور و به طور خاص این استان است که هم توانسته سیلاب‌های بزرگ چند هزار مترمکعبی را کنترل کند و از سر بگذراند و هم حجم زیادی از آب را ذخیره کرده تا زمان نیاز کشور و استان از آن استفاده شود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: صمیمانه از مردم خونگرم خوزستان که در همه مسائل کشور پیشتاز و پیش قدم بوده‌اند تقاضا می‌کنم به هشدارها توجه کنند چون هیچ هدفی غیر از حفظ جان مردم نداریم؛ اگر به هشدارها توجه کنند همچنان هیچ حادثه تلخ جانی نخواهیم داشت و برای خسارت‌های مادی نیز با اطمینان به مردم اعلام می‌کنیم که خسارت‌های بخش کشاورزی را جبران می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیش‌بینی سیل در خوزستان و اینکه ممکن است اتفاق نگران کننده‌ای رخ بدهد، بیان کرد: از اسفند ماه به درخواست وزیر نیرو و استاندار خوزستان جلسه‌ای در تهران برگزار کردیم تا آمادگی پیدا کنند. استاندار با مدیریت خود تاکنون کار را به خوبی پیش بردند و اعلام شرایط فوق العاده از این منظر هست که سد بزرگی مثل دز، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون ذخیره و تنها ۲۰۰ میلیون مترمکعب جای خالی دارد و لذا شرایط به سمت وضعیت اضطراری پیش می‌رود.

جهانگیری تصریح کرد: مهمترین نکته مدیریت این است که با توجه به شرایط موجود تصمیمات لازم را اتخاذ کند. برای این شرایط فوق العاده آمدم که در کنار مدیریت و مردم استان خوزستان باشم.

وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از سیل اظهار کرد: حتماً دولت ایران دولت ضعیفی نیست بلکه قوی و ثروتمند است؛ میلیاردها دلار منابع طبیعی در همین استان به اسم نفت، گاز و منابع دیگر قرار داده است. کشوری با این همه ثروت دستش را برای یک حادثه بلند نمی‌کند که مشکل دارم شاید به دلیل تبدیل منابع به نقدینگی کمی زمان ببرد ولی برای این سیلاب‌ها محدودیت منابع نداریم و روز گذشته در دولت مصوبه خوبی داشتیم و چهارشنبه قبل نیز مصوبه داشتیم.

جهانگیری ادامه داد: در جلسه یکشنبه هیئت دولت نیز به هر میزان لازم باشد، اعتبارات مورد نیاز را مصوب می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص همکاری ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یکی از شاهکارهای این سیل پای کار آمدن همه اقشار بود؛ در بحران هیچ چیزی غیر از حفظ ایران در قلب مردم جای نمی‌گیرد. همه اعتقاد دارند ایران باید حفظ شود و هیچ کسی مستثنی نیست؛ سیل این بار خیلی بزرگ و ۲۴ استان کشور درگیر شده سیل جاده‌ها را برده و به منازل و اراضی کشاورزی آسیب زده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار