خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان به ۳۵۰هزار تن رسید

تاریخ انتشار: دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 | 20:38 ب.ظ
خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان به ۳۵۰هزار تن رسید مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت:خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان با وجود پیامدهای ناشی از سیلاب اخیر تاکنون به رقم ۳۵۰هزار تن رسید
خدارحم امیری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در ۲ هفته اخیر عملیات برداشت گندم در همه مناطق خوزستان غیر از نقاط محدودی در شمال شرق که جزو نقاط سردسیر خوزستان هستندد شروع شده افزود: نرخ هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۷هزار خریداری می شود و بهای گندم حداکثر تا ۲۴ساعت به حساب کشاورزان گندم کار خوزستان واریز می شود.
سال زراعی گذشته نرخ تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۳هزار ریال بود و با وجود انتقادات نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و گلایه مندی کشاورزان استان ، این نرخ افزایش نیافت.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور ادامه داد:۹۱ مرکز وابسته به تعاونی های روستایی و غله ، برای خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان خوزستانی در خوزستان درنظر گرفته شده است.
امیری زاده با بیان اینکه تاکنون گندم خریداری شده به استان های دیگر انتقال نیافته افزود: همه ساله گندم خوزستان به دلیل کیفیت بالا با گندم تولیدی سایر نقاط کشور مخلوط می شود تا کیفیت آرد تولیدی بهبود یابد.
در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ حدود۵۴۰ هزار هکتار در ۲۷ شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی ۱۵۸هزار هکتار به شدت آسیب دید و ۳۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.
پیش از بروز سیلاب پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود ۲ میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، پیش بینی می شود تولید گندم خوزستان با ۷۵۰هزار تن کاهش به یک میلیون و ۲۵۰هزار تن برسد که از این میزان بیش از ۸۵درصد به صورت تضمینی خریداری می شود.
برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک برداشت گندم در خوزستان حدود ۴۰روز است.گندم تولیدی خوزستان به لحاظ کیفیت بهترین گندم کشور محسوب می شود.
پارسال حدود یک میلیون و ۱۳۰هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خوزستانی به صورت تضمینی خریداری شد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر۸۲هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و نیشکری خوزستان خسارت وارده شده است.
استان خوزستان سالانه حدود ۱۶میلیون تن محصولات زراعی و باغی تولید می کند که از این حیث رتبه نخست کشوری را دارا است.
بنا به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، زمین های دیم خوزستان بهترین تولید در واحد سطح را خواهند داشت و در مواردی عملکرد بهتری نسبت به زمین های آبی دارند.
استان خوزستان چهار سال متوالی است که از حیث تولید و میزان خرید تضمینی گندم ، رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار