رئیس انجمن ملی خرمای ایران

تولید خرما ۳۰ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 | 09:42 ق.ظ
تولید خرما ۳۰ درصد کاهش یافت رئیس انجمن ملی خرمای ایران از کاهش ۳۰ درصدی تولید خرما خبر داد و «خشکسالی های سالهای اخیر»، «گرمازدگی» و «بروز آفت ها» را از مهمترین دلایل افت تولید این محصول ذکر کرد.

«محسن رشید فرخی» گفت: تولید خرمای ایران سالانه ۱.۲ میلیون تن است که امسال با افتی ۳۰ درصدی، شاهد کاهش ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تنی در تولید خواهیم بود.
وی همچنین به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خرما در بازار اشاره کرد و گفت: علاوه بر کاهش تولید، عواملی همچون افزایش نرخ تورم، بالا بودن هزینه تمام شده، نبود نظارت کافی، خلل در شبکه توزیع، صادرات و قاچاق موجب افزایش دو برابری قیمت خرما شده است.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران در مورد افزایش هزینه های تولید این محصول گفت: قیمت جعبه ۳۰۰ درصد، هر کیلو کودشیمیایی ۲۵۰ درصد، سم ۳۰۰ درصد، دستمزد کارگر ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی البته نسبت به تامین نیاز ماه مبارک رمضان اطمینان داد و گفت: اکنون نزدیک به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزارتن از خرمای سال زراعی ۹۶ – ۹۷ در سردخانه ها موجود است که با احتساب تولیدات امسال، مشکلی برای تامین نیاز ماه مبارک رمضان نخواهیم داشت.
فرخی افزود: برای عرضه خرما با قیمت های مناسب در ماه مبارک رمضان، نیاز است این محصول به صورت مستقیم عرضه شود.
صنعت خرمای کشور از اوایل مرداد ماه ۹۷ در پی نوسان قیمت ارز با مشکل کمبود کارتن مواجه شد، به طوری که تولیدکنندگان نرخ کارتن را بیش از ۳۵ درصد افزایش دادند.
پیش از نوسان نرخ ارز در کشور، هر کیلوگرم خرمای پیارم حدود ۲۵ هزارتومان و مضافتی بم ۱۲ هزارتومان به دست مصرف کنندگان می رسید اما اکنون نرخ هربسته خرمای مضافتی در بازار داخلی به بیش از ۳۵ هزارتومان رسیده است.
گفته می شود که قیمت خرما در ماه های اخیر بین ۲۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته است.
ایران با برخورداری از نخلستان های وسیع در استان های خوزستان، کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دومین تا سومین تولیدکننده خرما به لحاظ تولید و سطح زیر کشت و پنجمین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می رود.
سالانه بیش از ۱.۱ میلیون تن انواع خرما در سطح ۲۰۳ هزار و ۷۶۳ هکتار تولید می شود.
میزان تولید خرما در جهان حدود ۷.۵ میلیون تن در سطح ۱.۱ میلیون هکتار نخلستان با متوسط عملکردی معادل ۶ ‌هزار و ۸۳۴ کیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان هستند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را در اختیار دارند.
متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد می شود که البته این شاخص در عربستان سعودی ۳۴ کیلوگرم و در ایران بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار