مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان:

آغاز احداث سد تراز / پیشرفت ۴۵ درصدی طرح غدیر

تاریخ انتشار: یکشنبه 22 اردیبهشت 1398 | 20:19 ب.ظ
آغاز احداث سد تراز / پیشرفت ۴۵ درصدی طرح غدیر به گزارش خبرنگار کشاورزنیوز،فرهاد ایزدجو در نشست خبری که امروز ۲۲ اردیبهشت ماه در جمع اهالی رسانه برگزار شد، اظهار کرد: سازمان آب وبرق خوزستان از اصلی ترین دستگاه های اجرائی است و شرایط کشاورزی در استان مهم و به تبع آن آب اهمیت دارد و بعد از گذشت سیل در دوره بعد از آن […]

به گزارش خبرنگار کشاورزنیوز،فرهاد ایزدجو در نشست خبری که امروز ۲۲ اردیبهشت ماه در جمع اهالی رسانه برگزار شد، اظهار کرد:
سازمان آب وبرق خوزستان از اصلی ترین دستگاه های اجرائی است و شرایط کشاورزی در استان مهم و به تبع آن آب اهمیت دارد و بعد از گذشت سیل در دوره بعد از آن هستیم و ورودی های ما به حالت عادی برگشته اند.
اینکه آب  یک موضوع میان بخشی است و دستگاه های زیادی در آن سهم دارند، لایروبی را مختص سدها و رودخانه تقسیم کرده اظهار کرد: در سدها بحث بیشتر بر روی دز است که بیشتر  ۶۰۰ میلیون متر مکعب است و با قیمتهای بین المللی ۵ دلار در هر متر مکعب است و لایروبی نیمی از سد دز حدود ۱ و نیم میلیارد دلار هزینه دارد.

فرهاد ایزدجو گفت: بررسی های حیاتی و اولیه نشان می دهد افزایش ارتفاع دز مشکلی ندارد اما در تصمیم نهایی دو موضوع وجود دارد.
وی یکی از این موضوعات را پنل بین المللی برای مطالعات ۶ ماهه را نام برد که اگر به تایید این پنل برسد و سد بختیاری نیز روی شاخه بختیاری انجام شود   وارد مراحل اجرایی می شود.

همچنین طراحی سدها، عمر آنها به  میزان رسوب آن بستگی دارد افزود؛ هر چه آبخیزداری سدها بهتر باشد رسوب کمتر و عمر سد بیشتر است پس ما باید یک حوزه آبریز پایدار ایجاد کنیم که آبخیزداری سد دز ده درصد نتیجه داشته است و آبخیز داری از وظایف سازمان آب و برق نیست.

ایزدجو گفت: با توجه به اینکه رسوب سد زیاد است یک طرح علاج بخشی  نیز ارائه شد و اگر آبخیز داری انجام شود افزایش ارتفاع نیز محقق می شود.

مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان در رابطه با احداث سدگفت: بحث احداث سدهای تاخیری بر روی رودخانه‌های کارون و دز مطرح است اما هنوز اعتباری برای احداث آن‌ها در نظر گرفته نشده است.
همچنین سد تراز دیگر سدی است که سال گذشته کلنگ زنی شد و از امسال احداث آن آغاز خواهد شد.

ایزدجو گفت: بررسی های حیاتی و اولیه نشان می دهد افزایش ارتفاع دز مشکلی ندارد اما در تصمیم نهایی دو موضوع وجود دارد.

یکی از این موضوعات پنل بین المللی برای مطالعات ۶ ماهه است که اگر به تایید این پنل برسد و سد بختیاری نیز روی شاخه بختیاری انجام شود   وارد مراحل اجرایی می شود.

ایزدجو با بیان اینکه هیچ رفتار غیرطبیعی در سدهای استان در اثر سیلاب اتفاق نیافتاد، تصریح کرد: روستاهایی که در بستر رودخانه هستند باید جابه‌جا شوند اما این مساله تبعات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
بالغ بر ۱۲۰ روستا در بستر رودخانه قرار دارند و باید جابه‌جا شوند.
باید در سطوح بالاتری تصمیم‌گیری شود اما برای مدیریت رودخانه و همچنین سلامت مردم باید این اتفاق رخ دهد.
همچنین،با هیات ملی سیلاب همکاری های لازم را انجام خواهیم داد.
ما در کنار این هیات هستیم تا از تجربه این مساله برای سال های آینده نیز استفاده کنیم.
ایزدجو تولید برق را از ابتدای سال آبی که از مهر تا اوایل اردیبهشت را در بر می گیرد ۱۱ هزار مگاوات در ساعت اعلام و در بلند مدت این میزان را ۵ هزار مگابایت در ساعت خوانده که نبست به سال گذشته ۱۸۰ درصد یعنی ۲/۸ برابر افزایش داشته است.
وی میانگین دراز مدت  را نیز ۱۱۰ درصد یا ۲/۱درصد برآورد کرد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان از یک سری موانع برای لایروبی خبر داد و با تاکید بر اینکه لایروبی ها باید همراه با کانالهای سیلاب بر و تغییرات عرض رودخانه ها صورت گیرد، بیان کرد: در محدوده اهواز ۱۰ میلیون متر مکعب به صورت موضعی سطح آب در سیلاب را ۳۰ سانتیمتر پایین می آورد و اگر بخواهیم اثر خوبی داشته باشد باید تا دار الخوین انجام شود که نیاز به سرمایه گذار دارد پیش از این نیز برنامه ریزی برای گرفتن اعتبارات انجام می شد اما اولویت های مهم تری چون خشکسالی را داشتیم و اعتبارات بیشتر در این راه صرف می شد.

ایزدجو در پاسخ به تاثیر گذاری تصمیمات دیگر نهادها بروی سازمان آب و برق، گفت؛ تصمیم گیری هایی که تبعات اجتماعی دارد شورای تامین نیز باید در کنار تیم فنی باشند تا این تبعات را کاهش دهند، این موضوع در تمام جهان چنین است.

همچنین ایزدجو در پایان افزود؛خط آبرسانی شادگان نیز به زودی تکمیل خواهد شد و پس از آن در برنامه است تا تصفیه‌خانه‌های غدیر تکمیل شوند.
در حال حاضر طرح غدیر دارای پیشرفت ۴۵ درصدی است و در حال همکاری و پیشبرد کار با قرارگاه خاتم هستیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار