مدیرعامل مرزنشینان خوزستان:

تعاونی‌های مرزنشینان ظرفیت بالایی برای مقابله با تحریم‌ها دارند

تاریخ انتشار: جمعه 10 خرداد 1398 | 17:53 ب.ظ
تعاونی‌های مرزنشینان ظرفیت بالایی برای مقابله با تحریم‌ها دارند مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان گفت: تعاونی‌های مرزنشین استان از ظرفیت بالایی برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه امریکا برخوردار هستند و می‌توانند در واردات کالاهای اساسی، صادرات کالا و مبادلات تجاری با کشورهای منطقه نقش آفرینی کنند. غلامرضا معمارزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مصوبه اخیر هیأت دولت […]

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان گفت: تعاونی‌های مرزنشین استان از ظرفیت بالایی برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه امریکا برخوردار هستند و می‌توانند در واردات کالاهای اساسی، صادرات کالا و مبادلات تجاری با کشورهای منطقه نقش آفرینی کنند.

غلامرضا معمارزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مصوبه اخیر هیأت دولت برای ازسرگیری فعالیت تجاری تعاونی‌های مرزنشینان اظهار داشت: براساس این مصوبه واردات مواد غذایی مجاز تا ۱۰۰ درصد معافیت گمرکی و غیرموادغذایی تا ۷۰ درصد معافیت برخوردار هستند.

وی این مصوبه راهبردی دولت را گامی تعیین کننده برای رونق اقتصادی تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان، ایجاد اشتغال و مقابله با تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه دولت مستکبر امریکا ارزیابی و ابراز امیدواری کرد در ماههای آینده تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان با این مصوبه دولت به چرخه تجارت و کار تخصصی خود بازگردند.

مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان خوزستان با اشاره به اینکه تشکیلات غیردولتی تعاونی‌های مرزنشین از شمول تحریم‌ها خارج هستند اظهار داشت: این تعاونی‌ها با توجه به تجارت ارزنده و تخصصی خود می‌توانند کالاهای اساسی و مورد نیاز را وارد کرده و با قیمت مناسب و تمام شده در اختیار مردم استان و اعضای تعاونی مرزنشین خوزستان که تعداد آنان به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد قرار دهند.

معمارزاده شمار کالاهای مجاز وارداتی توسط تعاونی‌های مرزنشین خوزستان را ۴۸ قلم کالا بیان کرد و افزود: ۳۶ شرکت تعاونی مرزنشین استان در ۲۲ شهرستان مرزی بر اساس تعداد اعضای خود می‌توانند با رعایت سقف مجاز، کالا وارد کند.

** دولت ارز دولتی یا نیمایی به تعاونی‌های مرزنشین اختصاص دهد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان خواستار تخصیص ارز به نرخ دولتی یا نیمایی برای واردات کالا با هدف کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و بهبود معیشت مرزنشینان خوزستان شد.

وی گفت: شرکت‌های تعاونی مرزنشینان با شناسایی بازارهای هدف می‌توانند کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند صادر و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را وارد کنند که این موضوع می‌تواند در ایجاد آرامش بیشتر در بازار کمک کند.

معمارزاده به شبکه منظم توزیع کالا در مناطق مرزی استان، انبارها و عاملان فروش مطمئن در تعاونی‌های مرزنشین خوزستان اشاره کرد و افزود: این تعاونی‌ها از ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال و مقابله با فشارهای اقتصادی جبهه استکبار برخوردار هستند و می‌توانند در گذر از این شرایط سخت اقتصادی به کمک دولت و مردم بشتابند.

** صادرات سوخت به تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان بازگردد

عضو هیأت مدیریت شرکت‌های تعاونی مرزنشینان خوزستان خواستار واگذاری صادرات سوخت به تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان که هم اکنون توسط سازمان همیاری شهرداری‌ها انجام می‌شود، شد.

ایمان سرداری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صادرات و واردات کالا کار تخصصی تعاونی‌های مرزنشین است در صورتی که در اساسنامه سازمان همیاری شهرداری‌ها، صادرات کالا جزو وظایف این نهاد نیست و این کار غیرقانونی است.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌های مرزنشینان خوزستان با سهمیه سوخت صادراتی می‌توانند از طریق مرزهای زمینی، دریایی و بندری سوخت صادر و ارزآوری کنندکنند، افزود: باید صادرات سوخت از سازمان همیاری شهرداری‌ها به تعاونی‌های مرزنشین بازگردد.

سرداری گفت: با توجه به برداشتن موانع صادرات تعاونی‌های مرزنشین توسط دولت، این تعاونی‌ها بسیار بهتر می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند که این خود در تقویت بنیه اقتصادی و معیشتی ساکنان مناطق مرزی خوزستان بسیار تأثیرگذار است.

وی واگذاری برخی امور صادرات به نهادهای غیرتخصصی را ضربه‌ای به پیکره تعاونی‌های مرزنشین ارزیابی کرد و خواستار کمک استاندار خوزستان، سازمان صمت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای ایجاد تحرک اقتصادی در تعاونی‌های مرزنشینان استان با هدف رفاه بیشتر اعضای تعاونی مرزنشین و عموم مردم استان شد.

به گزارش ایرنا در آستانه عید سعید فطر نمایشگاه توانمندی‌های تعاونی‌های مرزنشین خوزستان شامگاه پنجشنبه با ۱۴۷ غرفه مواد غذایی و غیرغذایی در نمایشگاه بین المللی اهواز گشایش یافت.

این نمایشگاه تا ۱۳ خرداد برای بازدید و خرید عموم مردم دایر خواهد بود ولی احتمال دارد زمان برپایی این نمایشگاه ۲ روز تمدید شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار