در پی اهمال کاری به کشاورزان؛

انتقاد صریح استاندار خوزستان ازسازمان های آب وبرق و جهاد کشاورزی

تاریخ انتشار: جمعه 7 تیر 1398 | 17:50 ب.ظ
انتقاد صریح استاندار خوزستان ازسازمان های آب وبرق و جهاد کشاورزی استاندار خوزستان با انتقاد از آنچه که بی مسئولیتی سازمان های آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان در تامین آب برای کشت تابستانه کشاورزان خواند ، گفت: این ۲ سازمان خود را کنار کشیده اند و همه بار مسئولیت دوره حساس کشاورزی خوزستان را به دوش شورای تامین انداخته اند.

به گزارش خبرنگار کشاورزنیوز، غلامرضا شریعتی روز جمعه در نشست تعیین کشت تابستانه ویژه زمین‌های کشاورزی حوضه رودخانه کرخه که در محل سرسرای جلسات شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، بیان کرد: در دوره‌های خشکسالی گفته می‌شد که مردم الگو و میزان برداشت آب را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل مسئولیت برنامه ریزی در این خصوص را شورای تأمین بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: این ۲ سازمان (آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان)، با فکر اینکه می‌توانند پای خود را از موضوع کشت تابستانه کنار بکشند مسئولیت مشکلات را بر عهده شورای تأمین قرار دادند که این کار بسیار بدی است.

وی با تاکید بر اینکه هر دستگاه اجرایی باید به وظایف خود عمل کند، گفت: شورای تأمین در هر موضوعی در استان خوزستان از جمله خشکسالی، آب، برق و حتی گرد و غبار وارد عمل شده است.

شریعتی، خواستار هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های متولی در موضوعات مختلف به ویژه کشت تابستانه شد و افزود: سازمان‌های آب و برق و جهاد کشاورزی باید رویه موجود را تغییر بدهند به این خاطر که باید در قبال مردم و کشاورزان پاسخگو باشند و مشکلات مردم را به سرعت در دستور کار خود قرار بدهند.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هدف از کنار گذاشتن الگوی کشت در تابستان امسال ایجاد امیدواری در بین مردم سیل زده بود، گفت: باید این وعده داده شده عملی شود تا اعتماد مردم نسبت به دولت خدشه دار نشود.

بالادست هویزه اجازه برداشت آب ندارد

شریعتی با اشاره به خروجی سد کرخه، بیان کرد: در این مدت زمین‌های بالا دست در شهرهای حمیدیه و سوسنگرد به اندازه کافی برداشت آب کرده اند و لازم است در ساعات و یا روزهای آینده از برداشت آب در بالادست جلوگیری شود تا آب مورد نیاز به زمین‌های کشاورزی در هویزه نیز برسد.

وی از نیروی انتظامی خواست تا با تمام توان برای جلوگیری از برداشت آب، در مسیر کانال‌های آبرسانی به زمین‌های کشاورزی مستقر شود، و فرمانداران نیز با همکاری نیروی انتظامی نباید اجازه هیچگونه برداشتی را در این مناطق بدهند تا آب مورد نیاز برای کشت زمین‌ها در هویزه تأمینشود.

وی ادامه داد: این ممنوعیت مقطعی است و در صورتتأمین آب زمین‌های هویزه، دیگر کشاورزان بالا دست می‌توانند مجدد به برداشت آب ادامه دهند.

آب کشاورزان خوزستان برای کشت تأمین شود

استاندار خوزستان با اشاره به نشست اخیر خود با وزیر نیرو و معاونان این وزارتخانه گفت: در این نشست آقای اردکانیان وزیر نیرو بیان کرد نباید در تأمین آب کشاورزی مناطق سیل زده خوزستان ممنوعیت و خساست به خرج داد به این خاطر که مردم مشکل دارند و نیاز به برداشت آب برای کشت خود دارند.

شریعتی همچنین بیان کرد: شهرهایی که در جریان سیل دچار آبگرفتگی نشده اند هم اکنون به آسانی به برداشت آب می‌پردازند ولی شهرهایی مانند هویزه و شادگان با مشکلروبه رو هستند که برای رفع این موضوع باید از سدها آب رها سازی شود و شورای تأمین خوزستان مسئولیت این امر را می‌پذیرد.

بر اساس این گزارش، استاندار خوزستان پیش از این به منظور جبران بخشی از خسارت زمین‌های کشاورزی مردم سیل زده این استان قول داده بود که در تابستان امسال باتأمین آب مورد نیاز، هیچگونه محدودیت کشت در خوزستان اعمال نخواهد شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار