«صادرات رانتی»|صادرات، اجازه کاهش قیمت گوشت قرمز را نمی‌دهد

تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مرداد 1398 | 09:49 ق.ظ
«صادرات رانتی»|صادرات، اجازه کاهش قیمت گوشت قرمز را نمی‌دهد مرکز آمار ایران در آخرین اطلاعات آماری خود در سه ماهه اول بهار میزان تولید گوشت قرمز را  ۶۸ هزار تن اعلام کرده است که طبق این آمار با کاهش ۲۹ درصدی همراه بوده است این بدان معناست که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ میزان تولید گوشت قرمز یکصد هزار تن بوده است. این در […]

مرکز آمار ایران در آخرین اطلاعات آماری خود در سه ماهه اول بهار میزان تولید گوشت قرمز را  ۶۸ هزار تن اعلام کرده است که طبق این آمار با کاهش ۲۹ درصدی همراه بوده است این بدان معناست که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ میزان تولید گوشت قرمز یکصد هزار تن بوده است.

این در حالی است که آمار ارائه شده تولید گوشت قرمز توسط وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۳۹۷ ، بالغ بر ۸۰۰ هزار تن بوده است؛ با این حساب در سه ماهه نخست  ۹۷ به صورت میانگین ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شده است.

این اختلاف یکصدهزار تنی، به نحوی نشان دهنده کسری غیرقابل اغماضی است ، چرا که با وجود کمبود این حجم ، موجب پایین آمدن عرضه این محصول در سراسر کشور و در نتیجه افزایش قیمت و کاهش چشمگیر سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور شده است .
از دیدگاه دیگر در برنامه ششم  میزان سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور برای هر نفر ۱۲ کیلوگرم در نظر گرفته شده است یعنی برای جمعیت هشتاد میلیونی ایران میزان مصرف سالانه باید چیزی حدود ۹۶۰ هزار تن باشد یعنی هر سه ماه ۲۴۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور نیاز است .
به نظر می رسد که آمار وزارت جهاد کشاورزی که بالاتر است مرجع تصمیم گیری برای تنظیم بازار شده است و قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار به بیش از صد هزار تومان قیمت دارد.
بنابراین گزارش با توجه به آمار مرکز آمار میزان تولید سه ماهه کشور در سال ۹۸ ، ۶۸ هزار تن است که نشان از کمبود در بازار است و حتی میزان واردات گوشت قرمز نیز نتوانسته کاستی تولید را جبران کند و قیمتها  در بازار بالا نگه داشته است؛ در این شرایط تولیدکنندگان و تجار به دنبال صادرات محصولی هستند که برای تولید آن از نهاده ها(مواد اولیه تولید) یارانه ای استفاده شده  است. صادرات به این شکل سود بالایی را از سفره مردم  نصیب برخی از افراد میکند وبه نوعی صادرات رانتی به حساب میآید.
استدلال این بخش برای صادرات دام زنده، آن است که در بازار داخلیکشش برای خرید گوشت قرمز وجود ندارد. کاهش ارزش پول ملی و  تفاوت قیمت دام زنده در ایران و کشورهای همسایه باعث رکود در بازار  داخلی دام زنده شده است و صادر کنندگان چشم انتظار آزاد شدن صادرات هستند.
حال که قاچاق دام زنده تا حدی زیادی کنترل  و از صادرات قانونی آن کاسته شده است که صادرکنندگان به دنبال صادرات قانونی و بدون ریسک این محصول هستند.

کیوام کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خواستار قانونی شدن صادرات  دام زنده آزاد شد.

از طرفی احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در این ارتباط گفته استکه دولت یا باید واردات را متوقف کند، یا اجازه صادرات بدهد زیرا ۳۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین در کشور انباشت شده است.

درخواست صادرات دام به دلیل انباشت دام در حالی از سوی تولید کنندگان  مطرح می شود که حاضر نیستند محصولات خود را به قیمت کمتر و منطقی در بازار عرضه کنند تا مصرف کنندگان داخلی نیز قدرت خرید از دست رفته خود را باز یابند.

اجازه کاهش قیمت گوشت قرمز را نمی‌دهند

بنابراین گزارش این اتفاقات صدای رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی را نیز در آورد به طوری که  چندی پیش گفته بود که با توجه به افزایش عرضه گوشت قرمز انتظار می رفت که قیمت ها(گوشت قرمز) کاهش مطلوبی پیدا کند اما واسطه گران اجازه کاهش قیمت را نمی‌دهند.
پوریان دبیر شورای تامین کنندگان دام کشور  نیز در این ارتباط گفته است که این آمادگی وجود دارد که لاشه گوساله را با قیمت ۵۸ هزار تومان در اختیار قصابی‌ها قرار دهیم که آن‌ها(خرده فروشان)  با قیمتی بین ۶۲ تا ۶۵ هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار دهند.
منبع:تسنیم


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار