پیشنهاد قیمت ۲۸۰۰ تومانی گندم در سال زراعی جدید

تاریخ انتشار: دوشنبه 11 شهریور 1398 | 11:18 ق.ظ
پیشنهاد قیمت ۲۸۰۰ تومانی گندم در سال زراعی جدید رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: با توجه به میانگین هزینه های تولید گندم در نقاط مختلف کشور، قیمت پشنهادی نظام صنفی برای خرید هرکیلوگرم از این محصول در سال زراعی ۹۸-۹۹ ، ۲۸۰۰ تومان تعیین شد.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران در آستانه سال زراعی جدید در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید قبل از آغاز فصل کشت محصولات کشاورزی یعنی انتهای شهریور ماه اعلام شود.

وی افزود: با وجود این فرصت زمانی،  دولت هنوز هیچ جلسه ای با تشکل نداشته است تا بتوانند نظر آنها را درباره قیمت خرید محصولات کشاورزی جویا شوند و قیمتی نیز به ماه اعلام نشده است. به نظر می رسد که شورای اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه برنامه ای برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی ندارند که این امر به تولید محصولات زراعی کشور و خودکفایی لطمه وارد می کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران ادامه داد: در صورتی که قیمت افزایش گندم در سال زراعی پیش رو به موقع اعلام نشود و افزایش قیمتی نیز برای سال جاری در نظر گرفته نشود کشاورزان به سمت تولید محصولات مانند سبزی و صیفی می روند که سود بیشتری برای آنها داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخی از محصولات کشاورزی هست که در شرایط فعلی ۵ تا ۶ برابر نیاز کشور تولیدو منجر به هدر رفت منابع ملی می شود و در صورتی تعیین قیمت نادرست قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی تولید کنندگان به سمت تولیداتی می روند نیاز اصلی کشور نیست.

ملک زاده اظهار داشت: خودکفایی تولید گندم در سال زراعی پیش رو مورد تهدید قرار گرفته است و میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نیز به دلیل همین دست از تصمیمی گیری ها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در سال قبل کشاورزانی بودند که گندم کاشته بودند اما وقتی که نرخ خرید تضمینی گندم را متوجه شدند محصول خود را شخم زدند و به سمت تولید سبری و صیفی رفتند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران در ارتباط با پیشنهاد این تشکل درباره نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۹ گفت: با توجه به میانگین هزینه های تولید در کشور قیمت پشنهادی نظام صنفی برای خرید هر کیلوگرم گندم در سال زراعی پیش رو ۲۸۰۰ تومان تعیین  شده است.

وی در پاسخ به اینکه نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی پیش رو چه مبلغی است گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز نرخ پشنهادیی خود را به  نظام صنفی اعلام نکرده و تنها به ما گفته شده که این نرخ به موقع توسط وزارت جهاد کشاورزی به سازمان برنامه و بودجه رفته است.

منبع: تسنیم


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار