اعتبار بیش از یک میلیارد دلار برای تکمیل پروژه قطارشهری/شرکت کیسون توان و اراده ای برای انجام کار ندارد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 شهریور 1398 | 21:46 ب.ظ
اعتبار بیش از یک میلیارد دلار برای تکمیل پروژه قطارشهری/شرکت کیسون توان و اراده ای برای انجام کار ندارد اعتبار بیش از یک میلیارد دلار برای تکمیل پروژه قطارشهری شرکت کیسون توان و اراده ای برای انجام کار ندارد سازمان قطارشهری اهواز برای فسخ قرارداد باکیسون به قطعیت رسیده است به گزارش خبرنگار نیاز نیوز،مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در جمع اصحاب رسانه که صبح امروز چهارشنبه تشکیل شد، پیرامون آخرین وضعیت قطار شهری […]
اعتبار بیش از یک میلیارد دلار برای تکمیل پروژه قطارشهری

شرکت کیسون توان و اراده ای برای انجام کار ندارد

سازمان قطارشهری اهواز برای فسخ قرارداد باکیسون به قطعیت رسیده است

به گزارش خبرنگار نیاز نیوز،مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در جمع اصحاب رسانه که صبح امروز چهارشنبه تشکیل شد، پیرامون آخرین وضعیت قطار شهری اهواز گفت: در سال ۸۵ مناقصه ای برای تعیین پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز میان شرکت های مختلف از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، کیسون و چند شرکت دیگر برگزار شد که در نهایت شرکت کیسون به دلیل قیمت مناسب تر و ارایه بسته پیشنهادی برای تعیین فاینانسور انتخاب شد.
شرکت کیسون متعهد شد که ۸۵ درصد اعتبار لازم برای انجام پروژه را از محل فاینانسور تامین کند و ۱۵ درصد بقیه از طریق سازمان قطار شهری و وزارت کشور پرداخت شود، اما تاکنون حتی یک دلار از محل فاینانس وارد نشده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز افزود:شورای سازمان قطار شهری اهواز به این نتیجه رسیده که شرکت کیسون توان و اراده ای برای انجام کار ندارد،مطالبات کارگران این شرکت به ۱۸ ماه رسیده است.

وی در این باره افزود؛ کارگران بارها برای احقاق طلب خود دست به تجمع زدند و حتی تحصن کارگران و خانواده آنها مشکلاتی برای خودشان و استان ایجاد کرد، همچنین با حمایت استاندار خوزستان اعتبار تخصیص یافته به بخش عمرانی پروژه قطار شهری با مصوبه شورای تامین به عنوان حقوق به کارگران پرداخت شد تا مطالبات سال ۹۶ کیسون تسویه شود.
همچنین شرکت کیسون مکلف شده ۵۰ درصد مطالبات کارگران را در مدت سه ماه پرداخت کند که از این مهلت ۲ ماه آن گذشته اما تاکنون عزم و اراده ای در مدیران شرکت برای تسویه حقوق کارگران دیده نمی شود.

شاهین زاده در این باره گفت:
۵۰ درصد بقیه طلب نیز برآن شد برای کمک به جامعه کارگری، شهرداری اهواز مکاتبه ای با وزارت کشور و سازمان شهرداری ها انجام دهد تا پس از تخصیص اعتبار به شهرداری اهواز، به کارگران پرداخت شود.

شاهین زاده درخصوص فسخ قرارداد با شرکت کیسون بیان کرد: استاندار خوزستان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و شهردار اهواز مصمم برای این امر هستند.
در سال ۹۴ تصمیم قطعی برای فسخ قرارداد شرکت کیسون گرفته شد اما به دلیل نگرانی از طولانی شدن زمان پروژه در اثر تغییر پیمانکار این امر منتفی شد؛ اگر این تصمیم همان زمان گرفته می شد اکنون پروژه قطار شهری اهواز فعال بود.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اهوازگفت: شرکت کیسون بیش از ۶۴۰ میلیارد ریال به قطار شهری اهواز بدهکار است و ۴۳۰ میلیارد ریال در در قالب اسناد خزانه گرفته شد اما با این وجود این پروژه همچنان متوقف ماند، آخرین اقدام شرکت کیسون در این پروژه حفاری تونل حدفاصل ایستگاه فلکه ساعت تا پارک حجاب بود که از اواخر اسفند سال ۹۶ آن هم متوقف شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بیان‌کرد: در آبان سال ۹۵ نشست شورای سازمان قطار شهری اهواز مقرر شد سه کارشناس خارج از مجموعه شرکت پیمانکار، کارفرما و شرکت مشاور این مساله را رسیدگی کنند و دوطرف نیز متعهد شدند که نظر این کارشناسان را ملاک عمل قرار دهند.
بیش از ۹۶ درصد بندهای اصلی نظرات مشورتی شورای عالی فنی توسط تیم کارشناسی فاقد وجاهت قانونی عنوان شد.

وی افزود: شهردار وقت برای پیشبرد امور خواستار اجرای بند سوم قرارداد مبنی بر تهاتر یک ملک شد اما شرکت کیسون مدعی شد که تبدیل این زمین به پول سه ماه زمان نیاز دارد در صورتی که اگر همین زمان اقدام می کرد این پروژه تاکنون فعال شده بود
وی به دلیل آنکه قرارداد پروژه قطار شهری اهواز دارای شریک خارجی است گفت: مرجع رسیدگی به اختلاف دو طرف اتاق بازرگانی کشور فرانسه است اما برخی بندهای قرارداد در تضاد با قوانین داخلی کشور ایران است از این رو ما در دادگاه صالح کشور شکایت می کنیم.
شاهین زاده گفت: تکمیل پروژه قطار شهری اهواز به بیش از یک میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد و فاز اول خط نخست آن با ۱۰ هزار میلیارد ریال در مدت ۱۰ ماه قابل بهره برداری است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز در پایان نشست خبری بیان کرد: فاینانس کردن پروژه متروی اهواز کلاه‌گشادی برسر مردم بود.
قرارداد پروژه متروی شهرهای اهواز و کرج در میان ۹ کلانشهر کشور، به صورت فاینانس بسته شده که سرنوشت پروژه هر ۲ شهر نیز مشابه است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار