به شهردار جوان فرصت بدهیم / حرکت شهرداری در دوره جدید امیدبخش است

تاریخ انتشار: شنبه 30 شهریور 1398 | 16:49 ب.ظ
به شهردار جوان فرصت بدهیم / حرکت شهرداری در دوره جدید امیدبخش است عضو هیات رییسه و دبیر شورای شهر اهواز در گفتگوی اختصاصی با خورنا گفت: به شهردار جوان فرصت بدهیم / حرکت شهرداری در دوره جدید امیدبخش است محمد هادی قنوات عضو شورای پنجم اهواز در گفت‌و‌گویی ضمن مخالفت با تلاش‌هایی که برای تغییر شهردار اهواز صورت گرفته است ضمن دعوت به همدلی و گفت‌و‌گو، از […]

عضو هیات رییسه و دبیر شورای شهر اهواز در گفتگوی اختصاصی با خورنا گفت:
به شهردار جوان فرصت بدهیم / حرکت شهرداری در دوره جدید امیدبخش است
محمد هادی قنوات عضو شورای پنجم اهواز در گفت‌و‌گویی ضمن مخالفت با تلاش‌هایی که برای تغییر شهردار اهواز صورت گرفته است ضمن دعوت به همدلی و گفت‌و‌گو، از ضرورت ایجاد ثبات مدیریت، آرامش در شهر و توجه به حساسیت‌های زمانی سخن گفت. این گفت و گو از نظر شما می‌گذرد…
سرویس شهر و جامعه:

به عنوان اولین سوال، مهم‌ترین سوال را می‌پرسم، تفاسیر مختلفی از سکوت شما در روز جلسه بررسی پاسخ شهردار شاعری به سوال آقای حسین حیدری در میان تحلیل‌گران سیاسی رواج پیدا کرد، خود شما بفرمایید که چرا آن روز سکوت کردید؟
شفافیت آرا و نظرات از شعارهای بنده پیش از انتخابات شورای پنجم بود. گفتمانی که اینک رایج شده تحت عنوان سامانه شفافیت یا فسادستیزی یا تبدیل شهرداری به اتاق شیشه‌ای در راس شعارهای انتخاباتی بنده بوده است و اصرار دارم این گفتمان، ساز و کار اجرایی بیابد. بنابراین از مواضعی که دو پهلو یا به منظور شبهه آفرینی خلق می‌شوند بی‌زارم. اما سکوت آن روز بنده از جنس دیگری بود . من همیشه سعی کردم مصالح جامعه را بر مصالح فردی اولویت قراردهم.

بگذارید صریح باشم، وقتی در ۲۶ اردیبهشت یعنی ۱۲۰روز پیش، آقای کتانباف استیضاح شد، دو عضو عزیز شورا در انتخاب گزینه‌های شهرداری به آقای عالیپور رای دادند، ۱۱ عضو دیگر هم آقای شاعری را به عنوان شهردار و سرپرست برگزیدند، وقتی ۴ ماه بعد سوالاتی طرح می‌شود و شهردار را برای پاسخ‌گویی فرا می‌خوانند از حوزه کسی ایراد گرفته میشود که اتفاقا گزینه پیشنهادی عضو سوال کننده امروز برای تصدی شهرداری در آنروز بود! و سال‌ها در آن سمت فعالیت داشته و اتفاقا از مدیران مورد تایید بنده نیز هست، اجازه بدهید که سکوت کنم و در این فرآیند شرکت نداشته باشم.

در آن جلسه تنش‌هایی هم میان اعضا، اعضا و شهردار بوجود آمد در این خصوص چه نظری دارید؟
معتقدم اختلاف سلیقه امری مبارک و البته طبیعی است. آن‌چه طبیعی نیست تبدیل اختلافات سلیقه‌ای به منازعات و دعوا و بداخلاقی است که در جامعه اسلامی و انقلابی ما قابل پذیرش نیست.
همه را به رعایت تقوا، انصاف و عدالت و پرهیز از حرمت‌شکنی و البته دعوت به اخلاق‌مداری دارم.
وظیفه ما به عنوان اعضای شورای شهر، خدمت است. مطالبه شهروندان و نهادها از شورا و مدیریت شهری غیر از خدمت رسانی به شهروندان و ارتقاء خدمات نیست. بنابراین بار دیگر همه را به حفظ آرامش دعوت می‌کنم و امیدوارم برخی اتفاقات تلخ این جلسه تکرار نشود.

آیا انتقاد شما از طرح سوال صورت گرفته از شهردار شاعری همین بود، یعنی انتقاد محتوایی داشتید؟
خاطرم هست بارها طرح سوال از شهردار سابق به تعویق افتاد چون بعضی اعضای شورا به درستی استدلال می‌کردند که باید فرصت کافی در اختیار شهردار باشد و حتی در اسفند ۹۷ وقتی قرار بر استیضاح شهردار سابق بود، برخی از اعضای شورا، در آستانه عید نوروز بودن و شرایط زمانی خاص را دلیل قرار دادند و به درستی فرصت دوباره‌ای به شهردار وقت دادند، با توجه به زمان کمی که از انتخاب شاعری می‌گذرد به نظر می‌رسد که شهردار برای اجرای برنامه‌هایش نیازمند فرصت و زمان است.

تحلیل شما از سرانجام این طرح سوال چیست؟
شورای پنجم برآیند افرادی با سلایق و تخصص‌های مختلف بود. مردم امیدهای زیادی به این شورا بسته‌اند. بنابراین معتقدم نهایتاً عقلانیت و تدبیر شورای پنجم اجازه نخواهد داد فشارهای بیرونی، شهرداری اهواز را دچار حاشیه کند، چرا که عبور از شاعری، یک خود زنی و خسارت‌بار است.
اعضای شورا می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود برای اصلاح امور استفاده کنند و این حق قانونی شوراست، اما همه می‌دانند ۴ ماه زمان مناسب و کافی برای ارزیابی شهردار شهری مانند اهواز با پیچیدگی‌های خاصش نیست.

چند بار به نامناسب بودن مقطع زمانی تنش‌های ایجاد شده بین شهرداری و برخی اعضای شورای شهر اشاره کردید، این موضوع را بیشتر توضیح می‌دهید؟
در آستانه مهرماه قرار داریم و شهرداری با همه امکانات به استقبال از مهرماه و بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سطوح مختلف می‌رود، آیا این شرایط زمانی مناسبی برای وارد آوردن شوک به شهرداری است.
همچنین در آستانه ۳۱ شهریور و هفته دفاع مقدس و سالگرد حادثه تروریستی و ناجوانمردانه این روز، و آغاز فعالیت‌های شهرداری اهواز برای پذیرایی از چند صد هزار نفر زائر اربعین حسینی(ع)، هستیم که شرایط ویژه و خاصی است که تدبیر، مصلحت و انصاف و دلسوزی این است که در این شرایط زمانی خاص کنار شهردار و سایر مدیران شهری قرار بگیریم و اجازه بدهیم شهردار با آرامش به انجام امور مهم پیش رو بپردازد نه این‌که او را وارد حاشیه سازیم.

وضعیت فعلی مدیریت شهری را دچار تنش، حاشیه و روزمرگی کرده است، در این رابطه چه نظری دارید؟
وضعیت فعلی باعث تاسف است. چرا که نباید شهرداری که با انگیزه، جدیت و انرژی در حال اقدام و عمل و کار بود را با طرح سوال بی‌موقع، دلسرد می‌کردیم. بنابراین از همین تریبون اعلام می‌کنم که شهردار اهواز با قدرت به وظایف خود عمل کند و کلیه ارکان مدیریت شهری بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها و شایعات بی‌اساس ؛ اجازه ندهند در روند خدمت رسانی به شهروندان خللی به وجود آید.
به شهروندان هم اطمینان می‌دهم ۱۳ عضو شورای پنجم دلسوز و علاقمند به توسعه شهر هستند و به زودی کدورت‌ها و سوء‌تفاهمات برطرف می‌شود و همه در کنار شاعری قرار خواهیم گرفت و اطمینان می‌دهم فشارهای بیرون از شورا در تصمیمات اعضای شورای شهر اثری نخواهد داشت.

آقای قنوات، شهروندان اهوازی از شوراهای شهر خاطرات خوبی در ذهن ندارند، شورای دوم ، شورای سوم که منحل شد و شورای چهارم هم که دچار حواشی بسیار! فکر نمی‌کنید امکان انحلال شورا وجود داشته باشد؟
به صراحت می‌گویم خطر انحلال، شورای پنجم را تهدید نمی‌کند، این شورا کار غیرقانونی نکرده است و تلاش دارد فرآیندهای قانونی طی شود. اما در خصوص اتفاقات اخیر باید بگویم، شهر اهواز از مشکلات دیرپا و مزمنی رنج می‌برد، همه باید در هر سطحی تلاش کنیم بدون حاشیه‌سازی و سیاسی‌کاری، قدمی برای رفع محرومیت‌ها و کمبودها برداریم نه این‌که خودمان به عنوان شورا یا شهرداری، باعث ایجاد تنش در جامعه شویم، این خلاف مصالح ملی است. فلذا همه اعضای شورا و مدیریت شهری را به رعایت حال شهروندان دعوت می‌کنم و فروتنانه می‌خواهم مردم را از یاد نبریم.

به نظر شما راه حل عبور از این مشکلات که اگر بگوییم به بحران تبدیل شده است، چیست؟
معتقدم، هیات رئیسه شورای شهر، ظرفیت بالایی برای حل اختلافات دارد و پیشنهاد من برگزاری جلسات مشترک شورا با مدیریت شهری است تا با گفت‌و‌گو، مسائل چالشی به نقاط اشتراکی بدل شود و به همین دلیل است که اصولا طرح سوال یا هر اقدام دیگر را آخرین راه‌حل می‌دانم و شرایط حاضر به هیچ وجه مناسب انتخاب این راه‌حل نیست و عمیقاً به دلسوزی و خیراندیشی اعضای شورا و شهردار عزیز باور دارم و در سایه تدبیر هیات رئیسه معتقدم که اختلافات تا حد زیادی برطرف می‌شود. شاید شهردار می‌توانست با برگزاری جلسات هفتگی با اعضای شورا، اجازه ندهد برخی فرصت طلبان بین خدمتگزاران شهر فاصله و اختلاف اندازند. به هر حال پیشنهاد من کم شدن فاصله از طریق گفت‌و‌گوست. حتی استاندار و فرماندار، علما و بزرگان شهر و امام جمعه هم نباید نسبت به این اختلافات بی‌تفاوت باشند چرا که دود آن به چشم مردم و شهروندان می‌رود. همه باید کمک کنیم فضای تنش از بین رود و جای خود را به خدمت دهد.

فکر می‌کنید رسانه‌ها چه نقشی در تلطیف فضای موجود میان شورا و شهرداری دارند؟
معتقدم که در طول دو سال گذشته از عمر مدیریت شهری بهتر می‌توانستیم با جامعه رسانه‌ای استان تعامل کنیم‌ و متاسفم که نتوانستیم از ظرفیت بالای رسانه‌های استان در اطلاعرسانی و فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی استفاده مطلوبی داشته باشیم. باور دارم فعالان رسانه‌ای استان خوزستان، شریف، مستقل و نقاد هستند و یکی از ظرفیت‌های استان به شمار می‌روند، مدیریت شهری باید بدون نگاه سلیقه‌ای فضا را برای رصد و نظارت رکن چهارم دموکراسی از مدیریت شهری آماده کند. همچنین از این عزیزان نیز انتظار دارم که اجازه ندهند عده‌ای انگشت شمار فضای همدلی و کار را به فضایی اختلاف‌آمیز و حاشیه‌ای تبدیل کنند. و بدانند ما به مشکلات و کمبودهای شهر واقف هستیم اما راهکار برون‌رفت را همدلی و وحدت می‌دانیم و نه دوقطبی‌سازی بی‌دلیل و تنش‌آفرینی بی‌حاصل.

به نظر شما انتصابات اخیر و تغییراتی که در بدنه شهرداری توسط شهردار شاعری رخ داد، دلیل تنش‌های اخیر نیست؟
انتصابات به عنوان مقوله‌ای همیشه چالش‌زا در مدیریت شهری مطرح است. هر شهرداری سلیقه‌ای دارد که جمع‌بندی آن با سلیقه ۱۳ عضو شورا امر بعضا محال و مشکلی است. اما در سایه گفت‌و‌گو و تفاهم است که می‌توان بدون حاشیه‌سازی، کار و فعالیت نمود.
معتقدم انتصابات باید بر اساس یک نظام ارزشیابی علمی صورت بگیرد که ورای قومیت، نگرش‌های سیاسی و سلیقه‌ای تنها به توانمندی افراد نظر دارد.
مشخصا تغییر یک فرد به معنای ناکارآمدی او نیست و ممکن است از آن فرد که سال‌ها در سمتی فعالیت داشته در جای دیگری استفاده شود. باید به شاعری فرصت داد تا کابینه کاری خود را بچیند آن زمان می‌توان در خصوص عیار انتصابات او سخن گفت. یادمان باشد میان اختیارات و مسئولیت‌ها ارتباط مستقیمی وجود دارد، نمی‌توان به فردی اختیار لازم را نداد اما از او مطالبه‌ای داشت.
همانطور که طرح سوال و تذکر حق اعضای شوراست، انتصابات و عزل و نصب هم حق شهردار است چرا که نهایتاً او در قبال شورا مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد. و معتقدم ملاک ارزیابی باید عملکردها باشد و نه عزل و نصب‌ها. البته این انتصابات هم می‌تواند با مشورت نخبگان و اعضای شورا و از میان ظرفیت‌های موجود در نیروی انسانی متخصص شهرداری باشد.

یکی از چالش‌های شهر اهواز، عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن است، عملکرد شاعری در این مدت کم و در این خصوص چگونه بوده است؟
شهر یک پهنه پویا و زنده است، امروز جنس مشکلات اهواز، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستند که شاعری شناخت کافی از این چالش‌ها داشته و در او توان و ظرفیت حل این معضلات وجود دارد.
اهواز یک شهر بیمار است که از مشکلات دیرپا، ساختاری، مزمن و اساسی رنج می‌برد، حل این مشکلات در کوتاه‌مدت غیرممکن اما می‌توان با برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و هدف‌گذاری، به سمت آغاز فرآیند حل این مشکلات حرکت کرد و این حرکت امید و نشاط را در میان شهروندان ایجاد می‌کند.
تنها راه عبور اهواز از مشکلات کنونی سرمایه‌گذاری کلان بخش خصوصی است.
باید در این زمینه به مذاکرات و تفاهمات امیدآفرینی که شاعری با موسسات معتبر سرمایه‌گذاری داشته است اشاره کنم و بگویم قفل و طلسم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اهواز به زودی خواهد شکست و شهروندان در آینده نزدیک و قبل از اتمام سال، نتایج عملی تفاهماتی که برای پیش‌برد پروژه‌ها با با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی منعقد شده را مشاهده خواهند کرد.
به نظرم ثبات مدیریت یکی از عوامل انگیزشی برای سرمایه‌گذار است و همه باید توجه کنند اهواز به شهری فاقد ثبات مدیریت مشهور نشود.

عملکرد شهردار را در ۴ ماه گذشته چگونه می‌بینید؟
مشخصا چهار ماه زمان مناسب و کافی برای ارزیابی مدیریت کلانشهری مانند اهواز که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد نیست. اما در مجموع، اقدامات و فعالیت‌های شاعری در فرصت کوتاه ۴ ماه که در اختیار داشته، امیدبخش است و استمرار این مدیریت، به بهبود وضعیت شهر اهواز خواهد انجامید.
حفظ محیط زیست، صیانت از بهداشت و سلامت عمومی، اهتمام به ایجاد نظم و انظباط شهری، تبدیل شهر به محیطی معنوی و اخلاق‌مدار، مبارزه با فساد و چابک‌سازی سیستم باید در اولویت‌های کاری و راهبردی شاعری قرار بگیرد. و معتقدم شاعری باید به استفاده از توان تشکل‌های مردم‌نهاد، احیا و گسترش حقوق شهروندی و تقویت و بکارگیری ظرفیت‌های درونزای داخلی باور داشته باشد و در این صورت او از سایر شهرداران اهواز متمایز می‌شود.

مطالبه شما از شهردار شاعری چیست؟
شورای پنجم شهر اهواز با شعار کار و خدمت شبانه‌روزی و صادقانه و تبدیل شهرداری به اتاق شیشه‌ای از طریق راه‌اندازی سامانه شفافیت که سنگر اول برخورد با فساد خواهد بود و رعایت حقوق شهروندی و توجه به مطالبات محیط زیستی و مدنی کار خود را آغاز کرد.
مطالبه جدی من به عنوان عضو شورا از شهردار، ایجاد تحول در همه زمینه‌ها و شاخص‌ها می‌باشد و باید فرصت و اختیار کافی نیز در اختیار انتخاب شورا قرار بگیرد تا قطار مدیریت شهری اهواز را به ریل بازگرداند و شکاف بزرگی که میان اهواز و سایر کلانشهرها ایجاد شده است را بکاهد و برطرف کند.

به نظر شما شاعری می‌تواند راهبردهایی که بر شمردید را عملیاتی سازد؟
ببینید من پیشگو نیستم اما شورا با کسی عقد اخوت ابدی ندارد، اگر فرصت و اختیار لازم به شاعری داده شد و او نتوانست در انجام ماموریتش که خدمت‌رسانی و تحول آفرینی است موفق باشد قطعا جای خود را به دیگری می‌دهد اما به شرط این‌که اختیار و فرصت کافی را داشته باشد.

۴ ماه پیش شما بهمراه۱۰ عضو دیگر شورا بر اساس شاخص‌هایی شاعری را برگزیدید، این شاخص‌ها چه بود؟
شهردار منتخب ما دارای سابقه حضور در بدنه شهرداری اهواز بود و شورا برای نخستین بار به یک نفر از بدنه شهرداری جهت هدایت مدیریت شهری اعتماد می‌کرد.
موسی شاعری شهروند و فرزند شهر اهواز و از چهره هایی بود که شناخت خوبی از آسیب‌ها، مشکلات و چالش‌های شهر داشت و یک گزینه مطلوب به شمار می‌رفت.
جسارت ،پشتکار و جوانی از ویژگی‌های بارز شخصیتی شاعری به شمار می‌روند و امروز کلانشهر اهواز که از مدیریت فرسوده، جامد و غیرکارآمد و بدون خلاقیت رنج می‌برد نیازمند چنین شخصی بود.

عملکرد چهار ماهه او چگونه بود؟
در همین مدت کوتاه یعنی۴ ماه که از حضور شهردار جدید گذشته، ضمن سرعت‌گیری روند پروژه‌های عمرانی در سطح شهر، پروژه‌های جدیدی نیز تعریف شده که با توجه به انجام فرآیندهای قانونی این پروژه‌ها به زودی کلنگ آغاز سه تقاطع غیرهم‌سطح در نقاط حساس ترافیکی اهواز به زمین خواهد خورد که با زمانبندی شفاف به پیش خواهند رفت.
ساماندهی وضعیت جمع‌آوری و دفن پسماند، آغاز به کار طرح تفکیک از مبداء پسماند پس از ۲۵ سال عقب‌ماندگی از سایر کلانشهرها، آغاز فرآیند عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب، ترمیم چندین آب‌نما و تعمیرات اساسی نورپردازی‌ها، آسفالت مناطق مختلف که یک کار بزرگ است و بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوس‌رانی اهواز و انجام مقدمات خرید اتوبوس، آغاز احداث چندین بازارچه تنها بخشی از اقدامات انجام شده در این مدت کوتاه هستند که قطعا ما را با توجه به حجم عقب‌ماندگی‌ها راضی نمی‌کند اما شروع خوبی برای جهش است.

و توصیه شما؟
شهردار در دسترس مردم و شهروندان باشد. بازدیدهای دوره‌ای از محلات داشته باشد. با فساد اداری بدون مسامحه برخورد کند. برنامه محور باشد و مناطق حاشیه‌ای و محروم را دریابد و هر روز مشکلات یکی از مناطق محروم اهواز را از نزدیک بررسی کند چرا که مستضعفین ولی‌نعمتان ما هستند و باید همه در عمل این موضوع را ثابت کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار