ارزآوری ۵۷۰ میلیون دلاری صادرات گیاهان دارویی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مهر 1398 | 11:56 ق.ظ
ارزآوری ۵۷۰ میلیون دلاری صادرات گیاهان دارویی حسین زینعلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی تا سال گذشته حدود ۲۳۰ هزار هکتار بوده و امید می رود سطح زیر کشت این گیاهان در سال جاری  ۳۰ هزار هکتار افزایش یابد. وی با بیان اینکه از مجموع […]

حسین زینعلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی تا سال گذشته حدود ۲۳۰ هزار هکتار بوده و امید می رود سطح زیر کشت این گیاهان در سال جاری  ۳۰ هزار هکتار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه از مجموع ۳۰ هزار هکتار زیر کشت گیاهان دارویی، حدود ۹ هزار هکتار در اراضی شیبدار قرار دارد، افزود: در سال گذشته صادرات گیاهان دارویی ۵۷۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

زینعلی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا در راستای حمایت از تولید داخل در مقابل تحریم ها و رفع نیاز در صنایع غذایی، تبدیلی و دارویی برای تمامی دستگاه ها به صورت کشاورزی قراردادی با کشاورزان و آموزش، این سازمان‌ها را حمایت کند، ادامه داد: هر ارگان و بخشی اگر بخواهد گیاهان دارویی را به صورت استاندارد تولید کند و بر روی آن نظارت داشته باشد؛ وزارت جهاد کشاورزی خود را مکلف به حمایت از آن سازمان و یا فرد می داند و با تسهیلات یارانه‌ای، آموزشی و ترویجی کمک خواهد کرد تا محصول خود را به صورت استاندارد تولید کند.

کشاورزی قراردادی با تضمین صادرات محصول برای سرمایه‌گذاران

وی با تاکید بر آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای همراهی با صادرکنندگان گیاهان دارویی گفت: به افرادی که برای صادرات، کشت گیاهان دارویی انجام دهند؛ تسهیلات و یارانه پرداخت خواهیم کرد، البته پرداخت تسهیلات و یارانه مستلزم یک پیش شرط است و آن شرط صادرات محصولات تولید شده و ورود ارز حاصل از آن به کشور است.

زینعلی در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه‌ریزی برای کاهش واردات برخی گیاهان دارویی مانند سیاه دانه، کنجد، تخم شربتی و هل، دارچین و جنسینگ اشاره کرد و ادامه داد: در این برنامه ریزی به دنبال آن هستیم تا ۷۰ تا ۸۰ درصد این محصولات در داخل کشور تولید شود.

وی بابیان اینکه زمینه کشت گلخانه ای برای تولید برخی از محصولات مانند هل، دارچین و زنجبیل نیز فراهم شده است، گفت: سیاست ما بر آن است تا محصولات گیاهی را که دنیا بر روی آن شناخت دارد، تولید کنیم و زمینه فرآوری و ساخت دارویی آن را نیز فراهم نمائیم.

ایجاد زنجیره ارزش گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به این که درصدد هستیم تا برای گیاهان دارویی، زنجیره ارزش ایجاد کنیم؛ گفت: ما از کسانی که در داخل زنجیره فعالیت کنند حمایت می کنیم و به دنبال آن هستیم تا یک هلدینگ بزرگ تجاری ایجاد کنیم تا ساماندهی برای افرادی که خواهان صادرات در این زمینه هستند، فراهم شود.

زینعلی درباره دلیل ایجاد این هلدینگ تجاری نیز گفت: وجود این هلدینگ سبب خواهد شد تا شرکت های ایرانی که در خارج از کشور با یکدیگر رقابت ناسالم دارند، متعهد به رعایت یک استاندارد خاص برای عرضه محصول به دنیا شوند و به این صورت دیگر سایر کشورها نمی توانند از این موضوع سواستفاده کنند.

وی با تاکید بر ثبت برند ملی زعفران و جانمایی کشت آن در کشور گفت: امیدواریم با توجه به افزایش سطح زیر کشت و توسعه عملکرد در سال جاری، صادرات خوبی برای این محصول را شاهد باشیم.

مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه عمده تولیدات کشور، محصولاتی مانند زعفران، گل محمدی و زیره سبز است، ادامه داد: زیره سبز از جمله گیاهان دارویی است که برای افزایش تولید آن برنامه ریزی انجام شده است.

وی با بیان اینکه عصاره گیاه شیرین بیان در سال گذشته ۳۲ میلیون دلار ارزآوری داشته است، گفت: ما امیدواریم تولید گیاه شیرین بیان در جهت تامین علوفه و کاهش فرسایش خاک افزایش یابد.

زینعلی درباره تولید گیاه خارشتر نیز گفت: این محصول ارزش دارویی دارد و مصرف عرقیات آن در کشور بالا است؛ اما متاسفانه کمتر به توسعه کشت آن توجه شده است، همچنین ترنجبین این محصول ارزش افزوده بالایی دارد.

وی با اشاره بر تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر تولید این محصول گفت: این گیاه می‌تواند در مناطق خشک و عاری از گیاه تحول آفرین باشد؛ خارشتر مانع فرسایش بادی خاک خواهد شد، تامین علوفه برای دام و گسترش صنایع دام، بهبود خاک، گسترش صنعت زنبورداری، تولید دارو و تولید محصول ترنجبین برای صنایع غذایی با ارزش افزوده بالا از دیگر مزایای کشت این محصول است.

وی با اشاره به برنامه توسعه سه هزار هکتاری کشت این محصول در مناطق خشک و بیابانی گفت: در حال حاضر این گیاه در استان خراسان رضوی در سطح ۵۱۰ هزار هکتار کشت شده و زنجیره کشت این محصول اعم از کاشت، داشت و برداشت به صورت مکانیزه انجام می شود.

پرداخت تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی

زینعلی با اعلام این خبر که تسهیلات به کشاورزانی که گیاهان دارویی کشت کنند، پرداخت می شود، افزود: برای کشت تمامی گیاهان دارویی تسهیلات پرداخت می شود، این تسهیلات در مناطق غیر محروم با کارمزد ۹ درصد و برای مناطق محروم با کارمزد ۷ درصد است.

وی در پایان بابیان اینکه باید برای مصرف گیاهان دارویی فرهنگ‌سازی شود، افزود: هدف ما انتقال دستاوردهای دانشگاهی به بخش خصوصی برای افزایش سرمایه و تضمین آینده کشور در این بخش است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار