تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور

تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مهر 1398 | 12:23 ب.ظ
تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در یکسال زراعی گذشته ۱۴ میلیون تن گندم تولید شد و از مناسبترین سال‌های تولید بود، اما شرایط خرید تضمینی باعث شد تا کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و به همین دلیل سه میلیون تن گندم در انبار‌ها مانده است.

به گزارش کشاورزی پرس به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز ادامه داد: این کشاورزان منتظر سال زراعی جدید هستند تا بلکه محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

وی خاطرنشان کرد: برای سال زراعی پیش رو هم هواشناسی پاییز و زمستان مطلوبی را برای کشور پیش بینی کرده و به این ترتیب پیش بینی می‌شود که بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در این سال تولید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: البته میزان گندم هم در صورتی به صورت کامل به بازار عرضه می‌شود که قیمت خرید تضمینی برای تولیدکنندگان گندم مقرون به صرفه باشد.

کشاورز با اشاره به بحث‌های مطرح شده در چند ماه اخیر در خصوص مقیاس‌های اندازه گیری افت گندم اظهار داشت: در خصوص میزان افت گندم بزرگنمایی شده است و به هیچ وجه افت ۱۰ درصدی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیست.

وی ادامه داد: در خصوص گندم دو نوع افت زنی انجام می‌پذیرد یکی مفید و دیگری غیرمفید که در خصوص افت غیرمفید مقیاس الک استفاده شده چندان تاثیرگذار نیست و در میزان آن تاثیر قابل توجهی ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: البته در خصوص افت مفید میزان اندازه گیری شده با الک دو در ۲۰ حدود چهار درصد افت بیشتر را نسبت به الک دو در دو نشان می‌دهد که البته گندمی که با این روش افت زنی شده هرچند در صنعت آرد و نان قابل استفاده نیست، ولی می‌تواند به مصرف دامی برسد.

کشاورز گفت: به هر صورت ارقام مطرح شده در خصوص افت گندم به هیچ وجه قابل قبول نیست و با روش افت زنی که در ۳۰ سال اخیر مرسوم است افت غیرمفید کمتر از یک و سه دهم درصد و افت مفید هم کمتر از یک و نیم درصد است.

وی ادامه داد: گندم مصرفی در کشور از نظر کیفیت در سطح عالیست و هیچ مشکلی در آرد و نان تهیه شده در آن وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل خرید گندم نیز، مبنا خرید مستقیم از کشاورز و پرداخت از طریق بانک کشاورزی به حساب کشاورزان است، البته ممکن است در این میان کسی به این دستورالعمل بی توجهی کرده و گندم را در اختیار واسطه بگذارد که البته میزان آن قابل توجه نیست.

کشاورز تصریح کرد: ایجاد شبهه در خصوص گندم کار درستی نیست و برخی افراد این اقدام را با اهداف خاص انجام می‌دهند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار