معاون اول رییس جمهور: روستاییان و عشایر کانون اصلی خودکفایی کشور در حوزه مواد غذایی هستند

تاریخ انتشار: یکشنبه 21 مهر 1398 | 12:10 ب.ظ
معاون اول رییس جمهور: روستاییان و عشایر کانون اصلی خودکفایی کشور در حوزه مواد غذایی هستند معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که یکی از جهت گیری‌های اصلی انقلاب اسلامی دستیابی به عدالت بود گفت: خواست امام (ره)، مقام معظم رهبری و مردم عدالت است و اگر مفهوم عدالت از جامعه‌ای رخت بربندد بدون تردید مشکلات اساسی در آن جامعه ایجاد خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت […]

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که یکی از جهت گیری‌های اصلی انقلاب اسلامی دستیابی به عدالت بود گفت: خواست امام (ره)، مقام معظم رهبری و مردم عدالت است و اگر مفهوم عدالت از جامعه‌ای رخت بربندد بدون تردید مشکلات اساسی در آن جامعه ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت حهاد کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) در ششمین همایش ملی روستا و عشایر با اشاره به برگزاری این همایش در استان خراسان جنوبی گفت: چهل درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند و حتی در مناطقی نظیر سربیشه تمام مردم روستانشین هستند و برگزاری این همایش در استان ابتکار خوبی است که باید ادامه یابد.

دکتر جهانگیری ادامه داد: مسأله روستا و عشایر جزو مسایل جدی و تعیین کننده ایران است و روستاییان و عشایر در اقتصاد، فرهنگ و تمدن این سرزمین نقش بسزایی دارند که باید به آن اشاره کرد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر لزوم شناخت و شناسایی ظرفیت های فرهنگی و تمدنی روستاهای کشور گفت: قطعاً این رخداد موجب تقویت وحدت ملی و احساس غرور و همبستگی می شود و ما مسئولان موظفیم گذشته افتخار‌آفرین ملت ایران را مکتوب کنیم.

دکتر جهانگیری به گزارش استاندار خراسان جنوبی در خصوص بازدید ۸۰۰ گردشگر خارجی از روستای «ماخونیک» اشاره کرد و گفت: این نکته ای قابل توجه است که گردشگرانی از خارج صرفاً برای بازدید این روستا در منطقه ای از استان خراسان جنوبی می آیند اما مردم و حتی مسئولان ما آشنایی با این ظرفیت بالقوه ندارند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: روستاهای ایران جاذبه های طبیعی و تاریخی و گردشگری بسیاری دارند که می توان با اتکا به آنها اقتصاد کشور را به خودکفایی رساند.

دکتر جهانگیری به نقش روستاییان و عشایر در تأمین امنیت غذایی کشور اشاره کرد و گفت: قطعاً روستاییان و عشایر کانون اصلی خودکفایی کشور در حوزه مواد غذایی هستند و بار بسیار بزرگی از تولید کشاورزی کشور را بر دوش دارند.

دکتر جهانگیری با اشاره به این که در همایش های این چنینی از نقش کشاورزان و عشایر در همه زمینه ها قدردانی می شود گفت: دستاوردهای بزرگ را حتی اگر زیاد هم مطرح شده باشد باید دوباره عنوان کنیم به ویژه اگر این دستاوردها در راستای سیاست های نظام جمهوری اسلامی نظیر اجرای عدالت باشد.

معاون اول رییس جمهور گفت: در رسیدگی به مناطق محروم و روستایی و ایجاد زیرساخت ها قابل دفاع و درخشان هستیم و باید تلاش کنیم تا در دستیابی به این شعار بیش از گذشته موفق باشیم.

دکتر جهانگیری با بیان این که آمار اقدامات جمهوری اسلامی به ویژه در دولت های یازدهم و دوازدهم برای توسعه روستاها بی نظیر است، گفت: این در حالی است که در شش سال گذشته چهار و نیم سال نیز تحت تحریم آمریکا بوده ایم اما دولت در عین کمبود منابع تدبیر کرد که چگونه بدون وابستگی به بودجه اقدامات عمرانی در روستاها را نیز به پیش ببرد. متأسفانه در همین اوضاع عده ای چنان منفی بافی می کنند که کسی جرأت نکند بگوید جمهوری اسلامی اندک خدماتی هم انجام داده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: دولت تدبیر و امید با اخذ مجوز اختصاص هشت میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه یکبار برای همیشه تکلیف آب های مرزی را روشن کرد و امروز بخش اندکی از اقدامات در این زمینه باقی مانده است که با تخصیص اعتبارات لازم از خروج آب های مرزی جلوگیری خواهیم کرد. همچنین در زمینه ایجاد اشتغال روستایی نیز با اختصاص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه سبد اشتغال روستایی متحول شده و حدود ۲۰۰ هزار شغل پایدار در روستاها ایجاد شده است.

دکتر جهانگیری در ادامه با بیان این که کشور و منطقه ما در شرایط خطیری قرار دارد اظهار داشت: درست است که ایران آماج توطئه ها و طراحی های دشمنان است اما این به معنای آن نیست که در دل این شرایط خطیر بن بست وجود دارد چرا که از دل همین شرایط بهترین فرصت ها خلق می شود و چنانکه شاهد هستیم ایران به کانون ثبات منطقه تبدیل شده و امروز بخش قابل توجهی از راه حل هر کدام از مسایل منطقه مشارکت ایران است و بدون ایران مسایل منطقه حل شدنی نیست.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آمریکایی ها در برنامه ریزی برای مواجهه اخیرشان با جمهوری اسلامی ایران فریب اطلاعات غلط را خوردند اگر نه چنین اشتباهی از سیستم تصمیم گیری حکومتی آمریکا بعید بود. آنها به دنبال این بودند که تحت تأثیر فضای منفی روحیه دولت و ملت ایران را خورد کرده و نظام ایران را به فروپاشی بکشانند اما دولت، ملت و نظام ایران هر کدام به سهم خود در صحنه ایستادند و طرح های آمریکا را به شکست کشاندند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: درست است که به کشور یک شوک وارد شد و با تلاطم مواجه شدیم اما این قابل انکار نیست که امروز و حدود یک سال و نیم از آغاز دور جدید فشارهای آمریکا شرایط کشور به نسبت آنچه دشمن برایش برنامه ریزی کرده بود بسیار بهتر و با ثبات تر است. تورم روند کاهشی داشته، نرخ ارز به ثبات رسیده و روند رشد اقتصادی کشور رو به بهبود است.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: در بهار امسال ۱۲۰ هزار شغل ایجاد شده و این تعداد در تابستان به ۸۶۳ هزار شغل جدید رسید و این گواه وجود یک اقتصاد محکم و پابرجا در کشور است. واردات کالا در شش ماهه اول امسال نسبت به پارسال کاهش داشته اما صادرات کشور از نظر وزنی ۲۲ درصد رشد داشته است.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: آمریکایی ها پس از تحریم نفتی و بانکی کشور تمرکز خود را بر تغییر سیستم حمل و نقل قرار دادند و به خصوص تلاش کردند فعالیت خطوط کشتیرانی ایران را متوقف کنند و اجازه ندهند کشتی های کشورهای دیگر به بنادر ایران تردد کنند اما این تلاش دشمن نیز به شکست انجامید و امروز شاهد آن هستیم که ۷۰ میلیون تن کالای صادراتی از کشور با کشتی های ایرانی انجام شده است و تحریم های حمل و نقل و بیمه ای دریایی اعمال شده علیه کشورمان بی اثر ماند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: بازار بورس ایران امروز موفق ترین بازار بورس منطقه بوده و بالاترین سطح رشد در منطقه را دارد و این به معنای آن است که مردم به آینده کشور و اقتصاد آن اطمینان دارند و به جای سرمایه گذاری در بازارهایی مثل دلار و سکه در بازار سهام سرمایه گذاری می کنند.

دکتر جهانگیری یادآور شد: همه اینها به معنای آن نیست که در کشور سختی نداریم؛ معیشت مردم امروز با سختی و فشار زیاد روبروست اما باید این را در نظر داشته باشیم که دشمن برای فروپاشی اقتصاد کشور برنامه ریزی کرده بود و دولت همانطور که آن برنامه ریزی را با شکست مواجه کرد و اقتصاد کشور را در مسیر ثبات و رشد قرار داد معیشت مردم را نیز از سختی خارج خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که ایران کشور با استعداد و قدرتمندی است گفت: کاملاً واضح است که مشکلات کم نیستند و مردم نیز نسبت به اوضاع گلایه مند هستند اما اگر همه دست به دست هم دهیم و با روحیه کار را ادامه دهیم اوضاع درست خواهد شد.

دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که برنامه جامع توسعه خراسان جنوبی در حال تهیه و تدوین است گفت: باید تلاش کنیم برچسب محرومیت از پیشانی استان پراستعداد خراسان جنوبی برداشته شود. راه آهن باید از استان عبور کند و در حال حاضر نیز فاز به فاز در حال اجراست تا به بیرجند رسیده و از بیرجند به سوی مشهد ادامه مسیر دهد. تفاهم نامه هایی که امروز امضا شد به معنای آن است که دستگاه های ملی و استانی با همکاری یکدیگر محرومیت را از چهره استان می زدایند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: دولت برای اجرای طرح های آبرسانی بخش های مختلف استان خراسان جنوبی، اجرای هزار هکتار گلخانه، احداث ۱۰۰ خانه ورزشی و سایر طرح های مربوط به استان بسیار جدی است و از استاندار پرتلاش خراسان جنوبی برای اجرای این طرح ها حمایت جدی خواهد کرد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در این همایش با بیان اینکه دو رویکرد حمایت از ایجاد شغل پایدار در روستاها با درآمد مناسب و بیمه حمایتی روستائیان و عشایر برای حفظ جمعیت روستایی و ایجاد موج مهاجرت معکوس در دولت تدبیر و امید مدنظر قرار گرفت، گفت: در نتیجه تسهیلات اعطایی اشتغال روستایی تا کنون ۱۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و بیش از یک میلیون نفر نیز از خدمات بیمه روستاییان و عشایر بهره‌مند شده‌اند.

وزیر جهادکشاورزی نیز در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی در تولید برخی محصولات کشاورزی خاص از جمله زعفران، زرشک و عناب بر حمایت دولت برای تکمیل ظرفیت تولید محصولات تبدیلی کشاورزی و نیز حمایت از توسعه ظرفیت پرورش شتر و دام سبک در این استان تاکید کرد.

وزیر نیرو نیز در این مراسم با بیان اینکه نرخ دسترسی به آب سالم و پایدار در کشورمان ۷۵ درصد است، گفت: پیش از دولت تدبیر و امید سالیانه به ۲۶۰ روستا آبرسانی می‌شد که در دولت تدبیر و امید این تعداد به سالیانه ۱۶۹۳ روستا در سال رسید.

محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز در ابتدای این همایش با بیان این که آمار خدمات نظام جمهوری اسلامی به روستاها درخشان و ارزنده است گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ایجاد زیرساخت های اساسی از جمله برق رسانی، آبرسانی، گازرسانی و توسعه ارتباطات در روستاها عملکرد بسیار مطلوبی داشته به نحوی که امروز صد در صد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار بوده و حدود ۹۰ درصد از روستاهای کشور به شبکه آب شرب دسترسی دارند، به بیش از ۲۵ هزار روستای کشور گازرسانی شده و شبکه تلفن ثابت و ارتباطات اینترنتی توسعه چشمگیری داشته که بخش قابل توجهی از توسعه شبکه ارتباطات روستایی در دولت تدبیر و امید انجام شده و رشدی ۹۰۰ درصدی نسبت به قبل داشته است.

امید با بیان این که دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای را به موضوع اشتغال پایدار روستایی معطوف داشته است، اظهارد اشت: با موافقت مقام معظم رهبری یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه به موضوع ایجاد اشتغال برای روستاییان و عشایر اختصاص یافت که با تلاش دستگاه های مختلف دولتی و به ویژه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از محل تسهیلات اعطایی این بخش بیش از ۱۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است به طوری که شاخص ۳ تا ۵ درصدی اشتغال روستاییان در سال ۹۷ به بالای ۲۵ درصد رسیده و این نوید شکل گیری جریان معکوس مهاجرت روستاییان از شهرها به روستاها را می دهد.

معتمدیان استانداران خراسان جنوبی نیز با بیان این که تکمیل زنجیره مزیت های روستایی، احیاء دانش ها و مهارت های روستایی، کارآفرینی اجتماع محور در روستاها، ایجاد مشاغل نوین و کسب و کارهای دانش بنیان، ایجاد تحول در تعاونی های روستایی و احیای سنت های عشایری از مولفه های مهم توسعه روستایی هستند گفت: چنانچه نتوانیم جریان معکوس مهاجرت از شهرها به روستاها را به سرانجام برسانیم نمی توان امید به موفقیت اجرای دیگر برنامه های توسعه یا داشت.

وی افزود: تفکیک جمعیت مستقر در روستاها و مهندسی مهاجرت معکوس دو کار مهمی هستند که باید برای توسعه روستاها انجام دهیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که این استان قطب تولید زرشک در کشور است تصریح کرد: در زمینه تولید زرشک نیز خام فروشی یکی از معضلات جدی است و لذا تلاش داریم زنجیره تولید محصولات تبدیلی و تکمیلی از زرشک را در استان ایجاد کنیم و علاوه بر آن خراسان جنوبی را به یکی از قطب های تولید دام سبک و شتر تبدیل کنیم تا گامی در راستای رونق بخشی به اشتغال روستایی نیز باشد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از اقدامات دستگاه مطبوع خود در توانمندسازی مددجویان و تامین واحد مسکونی مورد نیاز آنها اظهار داشت: تا پایان سال ۹۸، دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد تحویل می‌شود که ۵۰ درصد هزینه آنها را دولت پرداخت می‌کند که قابل تقدیر است.

همچنین نمایندگان جامعه عشایر و دهیاران به طور جداگانه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص نقش روستائیان و عشایر در تولید و اقتصاد، مرزبانی، صیانت از محیط زیست و اشتغالزایی را تشریح کردند و با طرح درخواست‌های خود از دولت، از حمایت‌های انجام شده در طول شش سال گذشته به منظور بالقوه شدن ظرفیت‌های موجود قدردانی کردند.

در این همایش همچنین تفاهم‌نامه بین کمیته امداد امام خمینی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با هدف حمایت از اشتغالزایی برای صد هزار خانواده روستایی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان به امضا رسید.

تفاهم‌نامه دیگری میان معاونت آب و فاضلاب وزارت نیرو با استانداری خراسان جنوبی به منظور احداث هزار هکتار شهرک کشاورزی با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال به امضا رسید.

در این مراسم هفت تفاهم‌نامه همکاری دیگر علاوه بر سه تفاهم‌نامه‌ای که پیش از ظهر در شهر دُرَح امضا شد، بین دستگاه‌های مختلف استانی و ملی برای توسعه استان منعقد شد.

همچنین تعداد زیادی طرح‌های اقتصادی و اشتغالزایی روستایی به مناسبت روز ملی روستا و عشایر توسط معاون اول رئیس جمهور و از طریق ویدیو کنفرانس در استان‌های یزد، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

تمبر ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر نیز با حضور دکتر جهانگیری رونمایی شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار